۰ نفر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

بورس انرژی راهگشای مشکلات نفتی

۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷
کد خبر: 316281
بورس انرژی راهگشای مشکلات نفتی

فعالان اقتصادی کشورهای طرف ما نشست‌هایی را با سفرای خود در خصوص بازار سرمایه و بورس انرژی داشتند و درخواست کدهای معاملاتی کردند و حضور آن ها در این بخش می تواند مسیر حرکت ما را به سمت بخش خصوصی ببرد و این ظرفیت در آینده کمک های خوبی خواهد کرد تا محدودیت‌های ناشی از تحریم را کنار بگذاریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، ضرورت افزایش توان نظام بانکی به جهت فعالیت ها در درون کشور و هم مواجه با تحریم ها اجتناب ناپذیر است.

محمدرضا پورابراهیمی با حضور در خبر 21 شبکه یک سیما گفت: (سه شنبه 29 آبان ماه) نشست مشترکی به منظور تعامل نظام بانکی برای افزایش توانمندی های آن ها در بخش های مختلف برگزار می شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات داخلی نظام بانکی بحث ناترازی های موجود است که نیازمند هماهنگی مجلس و دولت در این بخش می باشد.

پورابراهیمی اضافه کرد: همچنین در نشست فردا راهکارهای ضدتحریمی بحث می شود. در مجلس کمیته ضدتحریم تشکیل شده و مرکز پژوهش ها نیز کار خود را در این زمینه آغاز کرده است.

وی گفت: در جلسه فردا برنامه پیشنهادی بانک ها و بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح می شود. آن چه که قابل بیان است به مردم اعلام می کنیم و بخشی از اقدامات هم محرمانه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشورهایی که با ما همراهی بانکی دارند، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که سوئیفت منطقه ای را طراحی کنیم و بانک ها هم در جلسه فردا آخرین اقدامات خود را در زمینه سوئیفت بیان می کنند.

پورابراهیمی­ با بیان اینکه اقدامات خوبی در طول ماه های اخیر در زمینه پیمان های پولی دو جانبه انجام شده است، افزود: استفاده از ارز دیجیتال را هم مبنا قرار دادیم و بانک مرکزی در جلسه فردا اقدامات خود را در این باره شرح خواهد داد.

وی اضافه کرد: بسته جامعی هم در افزایش توانمندی در داخل نظام بانکی در کشور خواهیم داشت و هم بسته جامعی برای مقابله با تحریم ها.

پورابراهیمی گفت: امریکایی ها نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و اقدامات آن ها در این باره شکست خورد.

وی با اشاره به اینکه معاملات بورسی نفت با ظرفیت یک میلیون بشکه انجام شده است، اضافه کرد: فعالان اقتصادی کشورهای طرف ما نشست هایی را با سفرای خود در خصوص بازار سرمایه و بورس انرژی داشتند و درخواست کدهای معاملاتی کردند و حضور آن ها در این بخش می تواند مسیر حرکت ما را به سمت بخش خصوصی ببرد و این ظرفیت در آینده کمک های خوبی خواهد کرد تا محدودیت های ناشی از تحریم را کنار بگذاریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بسته ای از مشوق ها و کاهش نرخ مالیات را برای شرکت های بورسی در نظر گرفتیم و اقدامات ما در جهت ساده سازی فرآیند پذیرش است که اگر عملیاتی شود بخش گسترده ای از این شرکت ها بر روی تابلوی بورس و فرابورس قرار خواهند گرفت.