۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

بازگشت شاخص به کانال 180 هزار واحد/عرضه اولیه نابه‌هنگام بالای جان بازار شده است

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 315420
بازگشت شاخص به کانال 180 هزار واحد/عرضه اولیه نابه‌هنگام بالای جان بازار شده است

در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز شاهد افزایش فروش در اغلب گروه های بازار هستیم که این امر سبب افت نزدیک به 2200واحدی شاخص کل در این مدت شده است. به نظر می رسد این هجم از فروش بیشتر به جهت شرکت در عرضه اولیه «کگهر» باشد.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در اولین روز معاملات هفته جاری با شکل گیری جو فروش مجدد بازهم شاخص ها نتوانستند مسیر صعودی را بپیمایند و مجبور به عقب نشینی شدند. 

در این میان با اعلام ساعت ثبت سفارش عرضه اولیه شاهد افزایش فشار فروش در کلیت بازار به دلیل نقد کردن برای شرکت در این عرضه هستیم. به اعتقاد کارشناسان روانه کردن سهام عرضه اولیه در چنین مقاطع حساسی از شاخص که منجر به افت های ادامه دار نماگرهای بازار می شود می تواند تاثیرات مخربی در شکل گیری روند صعودی شاخص در روزهای آتی داشته باشد. به نظر می رسد عرضه اولیه در روزهای صعودی و پروازی شاخص تاثیرات مثبتی بر بازار داشته و شاخص ها را دچار نوسانات منفی نخواهد کرد.

اما تا کنون شاخص کل باتوجه به موارد یاد شده با عقب نشینی 2286 واحدی کانال 180 هزار واحد را نیز از دست داد و در ارتفاع 179 هزار و707 واحد قرار دارد. شاخص هم وزن نیز که در ابتدای صبح در محدوده مثبت 45 واحد قرار داشت با افزایش عرضه در نمادهای بانکی و خودرویی، با افت 167 واحدی مواجه شده و در ارتفاع 28 هزار و 376 واحد نوسان می کند. در فرابورس اما ریزش ها سنگین تر بوده و ایفکس تا کنون بیش از 37 واحد عقب نشسته است. در نتیجه شاخص فرابورس هم اکنون در محدوده 1919 هزار واحد قرار دارد.

در مجموع تا کنون بیش از یک میلیارد و 800 میلیون سهم به ارزش 650 میلیارد تومان در دو بازار بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان بالغ بر 400 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

همچنین در بین نمادهای با اهمیت بورسی، معاملات منفی «فولاد»، «شبندر»، «فارس» و «شتران» بیشترین نقش را در افت شاخص کل داشتند. همچنین در فرابورس هم نمادهای «زاگرس»، «ذوب»، «مارون» و «هرمز» مجموعا 30 واحد آیفکس را عقب کشانده است.