۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

«کگهر» زیر ذره بین سهامداری/ آخرین اطلاعات از تازه وارد فرابورسی

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۹:۳۸
کد خبر: 315378
«کگهر» زیر ذره بین سهامداری/ آخرین اطلاعات از تازه وارد فرابورسی

امروز درحالی پنج درصد از کل سهام شرکت سنگ آهن گهر زمین برای نخستین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران به روش ثبت سفارش عرضه اولیه می‌شود که این شرکت در آخرین گزارش های ارائه شده در کدال در 9 ماهه منتهی به 31 شهریور 523 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده است.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ روزهای اخیر انتشار اخبار و شایعات در خصوص عرضه اولیه «کگهر» به اوج خود رسید تا امروز که این شرکت 12 هزار و 300 میلیارد تومانی راهی فرابورس شود. گفتنی است شرکت سنگ آهن گهر زمین گهرزمین در سال 1383 به منظور تولید 10 میلیون تن گندله و کنسانتره تاسیس شده است و از سال 1395 با دستور هیات‌دولت وقت معدن شماره 3 در منطقه عمومی گل‌گهر به مدت 25 سال به گهرزمین محول شد. در این بین عیار سنگ آهن گهر زمین از 49 تا 60 متغیر است اما متوسط بین 51 تا 53 است. همچنین از نظر حجم تولید کنسانتره این شرکت پس از گلگهر و چادرملو در رتبه سوم قرار دارد.

اما اصلی ترین فعالیت های این شرکت به صورت ذیل است:

اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره، گندله و فولاد ازآن.

2-نصب و راه اندازی، تعمیرات، نگهداری، بازرسی، سرویس تجهیزات و ماشین آلات موردنیازشرکت.

3-خرید و تهیه انواع و اقسام ماشین آلات و تجهیزات و تأسیسات و مصالح موردنیاز برایانجام موضوع شرکت

4-انجام خدمات مهندسی، مشاوره، آموزش، مدیریت و فراهم نمودن دانش فنی از داخل و یا خارج برای تحقق موضوع شرکت

5-مشارکت و سرمایه گذاری در سایر شرکتها و طرح های معدنی و صنعتی، انعقاد قراردادهای پیمانکاری به منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی

6-مبادرت به کلیه امور بازرگانی از قبیل خرید و فروش، صادرات و واردات و کلیه امور و عملیاتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در جهت اجرای موضوع شرکت ضرورت داشته باشد.

 

سهامداران عمده «کگهر» را بشناسید

شرکت صنعتی و معدنی گل کهر با سه میلیارد و 683 میلیون، 30 درصد از سهام این شرکت را داراست. پس از آن مدیریت و سرمایه گذاری امید، شرکت سرمایه گذاری غدیر و شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات امید هرکدام به ترتیب مالک  27.5، 22.5 و 20 درصد از سهام «کگهر» هستند.

 

ذخایر گهر زمین

بررسی ها نشان می دهد که ذخیره معدن سنگ آهن گهرزمین معادل 643 میلیون تن است که با توجه به افزایش 26 درصدی میزان استخراج در سال 96 نسبت به سال 95  تا انتهای سال 96 برابر با 32.8 میلیون تن استخراج از معدن صورت گرفته است. در مجموع تا انتهای بهمن ماه 96 مجموع عملیات استخراج از ابتدای سال 96 از مرز 67.9 میلیون تن گذشت.

 

اهداف کلی «کگهر»

1-اکتشاف تکمیلی، آماده سازی، تجهیز و بهره برداری از معدن

2-احداث کارخانجات فرآوری سنگ آهن با ظرفیت 10 میلیون تن در سال

3-احداث کارخانجات گندله سازی با ظرفیت 10 میلیون تن در سال

4-ایجاد زیر ساخت ها

 

مشتریان اصلی شرکت

جمله مشتریان اصلی شرکت  بابت محصولات تولیدی(شامل کلوخه ,کنسانتره,و سنگ آهن دانه بندی)شرکت های صنعتی و معدنی گل گهر,جام تجارت آریانا و فولاد مبارکه است. گفتنی است بازارهای اصل شرکت مشتمل بر صنعت استخراج کانه های فلزی و تامین  مواد اولیه در بخش صنعت فولاد کشور میباشد.

محصولات شرکت

محصولات شرکت شامل سنگ اهن شامل کلوخه ,کنسانتره,و سنگ آهن دانه بندی میباشد که در مورد محصول کنسانتره فروش شرکت داخلی و صادراتی است.جمع محصولات تولیدی شرکت در سال 24 میلیارد و 638 میلیون تن و در شش ماهه 97 حدود 15.839.113 بوده است و این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت در حال حاضر برای سه خط تولید سنگ آهن کلوخه ,سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره 25 میلیارد تن تن می‌باشد.

 

چالش‌های «کگهر»

به گفته مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهر زمین یکی از دغدغه‌هایی که مجموعه گهر زمین با آن مواجه است، برداشت پُرهزینه از معادن شرکت است که این موضوع خرید تجهیزات به روز و نوین را می طلبد.

از سویی دیگر تمام محصولات گهر زمین تقاضای داخلی وجود دارد اما این مجموعه برای تداوم طرح‌های توسعه‌ای خود منابع ارزی مورد نیازش را از طریق صادرات تامین می‌کند که ادامه روند ریسک های سیاسی و اعمال تحریم ها می تواند ریسک های شرکت را نیز افزایش دهد.

یکی دیگر از مسائل بحث برانگیز در خصوص «کگهر» جانمایی این معدن در نزدیکی سیرجان است که مسئله کمبودآب منطقه بر فعالیت های شرکت تاثیرگذار بوده است.

همچنین وجود پروژه های در حال  ساخت که نوسانات نرخ ارز موجب تغییراتی در قیمت تمام شده پروژه ها می‌‌شود.

 

مزیت‌های «کگهر»

به عقیده کارشناسان این بخش  از مزیت‌های این مجموعه را کارخانه سنگ‌شکن خردایشی آن می توان عنوان کرد که شامل یک سنگ‌شکن بزرگ ژیراتوری با ظرفیت 15 تن است و در ادامه از راه‌اندازی دو خط تولید جدید خبر داد و افزود: سال آینده خط اول تولید گندله که روزانه حداقل 5 میلیارد تومان سود دارد به بهره‌برداری خواهد رسید و در نیمه اول سال 98 نیز خط سوم کنسانتره راه می‌افتد.

نگاهی به گزارش های مالی شرکت

در دوره 12 ماهه منتهی به 30 آذر 96 شرکت به ازای هر سهم 446 ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 257درصد رشد داشته که عمدتا بدلیل افزایش 140درصد درامدهای عملیاتی است. «کگهر» براساس عملکرد 12ماهه برای سال مالی منتهی به 30 آذر 96 مبلغ 5,483,027 میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است.

همچنین شرکت در 6 ماهه اول سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل 134 درصد رشد داشته که با وجود رشد 126 درصدی بهای تمام شده، سود ناخالص شرکت 145 درصد رشد را نشان می دهد. همچنین هزینه مالی شرکت در طی این  مدت با کاهش 61 در صدی همراه بوده و در نهایت سود خالص رشد 179 درصدی داشته است که نشان ازعملکرد مناسب شرکت در 6 ماهه نخست سال 97 نسبت به سال قبل آن است.

شرکت در 9 ماهه منتهی به 31 شهریور 97 نیز بالغ بر یک هزار و 863 میلیارد تومان فروش داشته که در این مدت تولیدات شرکت بالغ 21 میلیارد و 780 میلیون تن بوده است.

در مجموع با توجه به گزارش های 9 ماهه شرکت درآمد شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل، 56درصد رشد داشته است. همچنین سود ناخالص مبلغ 756 میلیارد تومان بوده است که 42درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد داشته است. از سویی دیگر سود عملیاتی مبلغ 661 میلیارد تومان بوده است که 37درصد، نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است. در نتیجه سود خالص مبلغ 643 میلیارد تومان است که 42درصد ، نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد را نشان می دهد.