۰ نفر

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد؛

روند بورس طبیعی است/ بازار در انتظار گزارش‌های جدید شرکت‌ها

۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۱۱
کد خبر: 314850
روند بورس طبیعی است/ بازار در انتظار گزارش‌های جدید شرکت‌ها

سهام بنیادی همچنان پتانسیل رشد قیمتی بالایی دارند و حتی با نرخ دلار، مقدار فروش و نرخ‌های جهانی فعلی هم ارزش ذاتی سهام بسیاری از شرکت‌ها، فاصله جدی با ارزش بازار دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بازار سرمایه در روزهای اخیر شاهد ریزش‌هایی بود که نگرانی فعالان را به دنبال داشت؛ به‌خصوص آنکه قیمت نفت هم کاهش یافت و در کنار تحریم‌ها٬ مزیدی بر علت شد تا دلهره فعالان را درباره ادامه راه بازار سرمایه بیشتر کند. آیا همچنان باید به این بازار به‌عنوان یک فرصت برای سرمایه‌گذاری نگاه کرد؟ آیا این ریزش‌ها گذرا است و شاخص دوباره روند صعودی خواهد داشت؟ علیرضا تاج بر٬ مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به تشریح روند روزهای اخیر بورس و پیش‌بینی آینده این بازار پرداخت.

علیرضا تاج بر٬ مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین در تحلیل روند حرکت بورس به اقتصاد آنلاین گفت: طی چند هفته اخیر، مسیر بازده شاخص بورس از صعودی پر شتاب به روندی کم نوسان و فرسایشی تبدیل شده و در کنار این روند تعادلی، شاهد کاهش حجم معاملات خرد هم بوده ایم. پیش از آنکه به بیان علت روند تعادلی بازار در روزهای اخیر بپردازیم، باید علت صعود شاخص در تابستان با شتابی غیرقابل پیش بینی را بررسی کنیم.

او ادامه داد: صعود تاریخی بازار در سال جاری به پشتوانه دلایل بنیادی مشخصی بود که از عمده‌ترین این دلایل می‌توان به افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ جهانی کالاهای اساسی و انتقال بخشی از نقدینگی کشور به بازار سرمایه اشاره کرد. افزایش نرخ ارز اثر بااهمیتی در نرخ فروش شرکت‌های تولیدی و سودآوری شرکت‌های صادرکننده دارد و از سوی دیگر منجر به افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌شود.  برخی از شرکت‌ها هم از این جنبه منتفع می شوند و هم از افزایش نرخ‌های جهانی سود می‌برند؛ به عنوان نمونه می‌توان به شرکت های تولیدکننده و صادرکننده روی، متانول، مس و فولاد اشاره کرد. جمیع تحلیلگران بازار بر افزایش بااهمیت سودآوری این شرکت‌ها اتفاق نظر داشته و دارند و به همین دلیل نسبت قیمت به درآمد تحلیلی بازار در مقطعی به زیر سه واحد رسید و انتظار می رفت هم قیمت‌های جهانی و هم قیمت ارز در نرخ‌های بالا تثبیت شوند. موج انتقال وجه از بازارهای موازی به بازار سرمایه نیز مزید بر علت شد و شاهد صدور هزاران کد سهامداری جدید و ورود نقدینگی به بازار سرمایه بودیم. 

وی با بیان اینکه با انتشار گزارش‌های شهریور، بخشی از انتظارات بازار تعدیل شد٬ توضیح داد: که چرا برآیند گزارش‌ها در حد انتظار تحلیلگران نبود. باید توجه داشت که بیشتر گزارش‌ها در محتاطانه‌ترین شکل ممکن منتشر شد و بیشتر افزایش نرخ‌ها در شهریور اتفاق افتادند و اثر افزایش نرخ فروش شرکت‌ها در صورت‌های ۹ ماهه و سالانه بیشتر به چشم خواهد آمد. به همین دلیل بود که بازار مهر ماه را در یک جو انتظار سپری کرد و در آبان ماه تمام عواملی که به عنوان محرک صعود بازار به آن اشاره شد، به عاملی برای منفی شدن و کاهش انتظارات از بازار  تبدیل شدند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به برخی ریسک‌ها اشاره کرد و گفت: درخصوص نرخ ارز، زمزمه‌هایی مبنی‌بر در نظر گرفتن نرخ پایین‌تر از سامانه نیما در بودجه 98 به گوش می‌رسد و این خبر در کنار احتمال تصویب FATF، منجر به بی‌ثباتی و حتی کاهش نرخ ارز شده است. همچنین در هفته اخیر شاهد کاهش نرخ‌های جهانی بودیم که هرچند این کاهش گذرا است ولی تهدیدی را برای شرکت‌های تولیدکننده به وجود آورده که علاوه‌بر احتمال کاهش مقدار فروش ناشی از تحریم‌ها، منجر به عدم اقبال بازار و منفی شدن این گروه‌ها شده است. از سوی دیگر ورود نقدینگی و سهامداران جدید به بازار سرمایه نیز که زمانی تشدید کننده صعود شاخص بود، به تهدیدی جدی در بازار تبدیل شده چرا که شاهد رفتار هیجانی و واکنش بیش از حد این دسته از سهامداران در بازار هستیم.

به اعتقاد تاج بر٬ اصلاح شاخص و روند فعلی کاملا طبیعی است و با توجه به پارامترهای بنیادی، نباید نگران آینده بازار بود. البته انتظار می‌رود تا انتشار گزارش‌های جدید، بازار با احتیاط بیشتری در خرید و فروش‌ها عمل کند و شاهد جوی متعادل و اقبال به تک‌سهم‌ها باشیم.

او با تاکید بر اینکه سهام بنیادی همچنان پتانسیل رشد قیمتی بالایی دارند٬ اظهار داشت: حتی با  نرخ دلار، مقدار فروش و نرخ‌های جهانی فعلی هم ارزش ذاتی بسیاری از سهام، فاصله جدی با ارزش بازار دارند. صرفا تغییر افق سرمایه‌گذاری از کوتاه‌مدت به میان‌مدت، می‌تواند به سودآوری سرمایه‌گذاران منجر شود لذا با بررسی و تحلیل آن دسته از شرکت‌ها که از این پتانسیل‌ها برخوردارند، می‌توان به سرمایه‌گذاری مطمئن در بازار سهام پرداخت و انتظار می‌رود شاخص بورس در یک سال آتی، بازده بالاتری از بازارهای موازی را برای سرمایه‌گذاران در بر داشته باشد و همچنان بازار سرمایه بهترین جایگزین نقدینگی سرگردان در بازارهای ارز و سکه است.