۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نوک کدام پیکان‌ها به سمت بورس چرخید؟ / زنجیر تحریم‌ها و ریزش قیمت نفت به پای سهام

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۳۵
کد خبر: 314136
نوک کدام پیکان‌ها به سمت بورس چرخید؟ / زنجیر تحریم‌ها و ریزش قیمت نفت به پای سهام

شاخص کل هفته جاری را با ریزش آغاز کرد که این روند امروز هم با شدت بیشتری ادامه داشت. کارشناسان بازار سرمایه این ریزش‌ها را ناشی از عوامل مختلف از جمله کاهش قیمت نفت٬ تحریم‌ها و استراحت پس از یک روند هیجانی می‌دانند.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ بورس هفته جاری را با ریزش شروع کرد و در مجموع طی این دو روز شاخص کل شاهد افت ۴۴۳۲ واحدی بود که با وجود اخبار مختلف ازجمله کاهش قیمت نفت و همچنین ریسک تصویب نشدن الحاق به کنوانسیون FATF چندان دور از انتظار نبود. اما روند آینده بورس چطور خواهد بود؟ آیا بورس توان تحمل تحریم‌ها را دارد؟ چه عوامل دیگری بر ریزش دو روز اخیر بورس تاثیرگذار بوده‌اند؟

 

کدام کمان‌ها بورس را نشانه گرفتند؟/ بازار برمی‌گردد

داریوش روزبهانه٬ رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه ریزش اخیر بورس را ناشی از چند عامل دانست و گفت: افزایش ابهام ناشی از عضویت یا عدم عضویت ایران در کنوانسیون‌های مالی بین‌المللی و برخی مصاحبه‌ها از جانب نمایندگان عضو کمیسیون امنیت مجلس درخصوص ریسک عدم تصویب٬ بر ریزش بازار اثرگذار بوده است. همچنین سرعت پایین نهادهای تصمیم‌گیری درمورد برخی مسائل کشور از جمله fatf٬ و اظهارنظرهای مبهم درمورد آثار احتمالی تحریم موجب افزایش ریسک در بازار می‌شود.

او ادامه داد: گسترش برخی شایعات درمورد احتمال تغییر در سیاست‌های اعتباری ایستگاه‌های معاملاتی٬ گسترش برخی اخبار درمورد ادغام‌های بانکی به رغم تکذیب قوی آنها٬ پیش‌بینی بازار مبنی بر اثربخش بودن تحریم‌ها در ماه‌های آتی و پایین آمدن قیمت نفت نیز عوامل مهم دیگری هستند که در منفی شدن بازار نقش داشتند. همچنین سودآور بودن موقعیت‌های معاملاتی و شناسایی سود هم در این میان بی‌تاثیر نبوده است.

این استاد دانشگاه در رابطه با سایر آثار احتمالی گفت: به رغم توضیحات فوق باید گفت بازارها در حالت کلی اشتباه عمل می‌کنند اما نمی‌توان شخصیت کلی بازار را به عناصر آن تقلیل داد یا کسی را متهم به نادانی کرد. این فرایند کاملا طبیعی است و شخصا فکر می‌کنم ارزش ذاتی بازار از قیمت‌های معاملاتی فاصله زیادی داشته و پتانسیل رشد قیمت‌ها با روندی آرامتر بعد از اصلاح ناچیز فعلی در بازار مشاهده خواهد شد.

 

صنایع متضرر پیش رو/ کاهش قیمت نفت٬ تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز؛ سه زخم بزرگ بر تن اقتصاد

مهدی پاشایی٬ مشاور پذیرش کارگزاری سیولکس کالا با اشاره به کاهش قیمت نفت گفت: به رغم انتظارات بازار نفت مبنی‌بر افزایش قیمت یا دست‌کم باقی ماندن در محدوده ۸۰ دلار همگام با شروع تحریم‌ها علیه ایران٬ قیمت نفت کاهش قابل توجهی را به جای گذاشت و این یکی از عوامل مهمی بود که موجب افت قیمت‌های نمادهای پالایشگاهی شد.

او ادامه داد: تحریم شرکت‌های پتروشیمی و عدم دسترسی به وجه محصولات صادر شده که در حساب‌های خارجی انباشته شده نیز  نگرش منفی نسبت به عملکرد این شرکت‌ها را در پی خواهد داشت.

به گفته او در صنایع فلزات اساسی نیز اثرات افزایش شدید نرخ ارز در بهای تمام شده خود را نمایان خواهد کرد که یکی دیگر از آثار شرایط اقتصادی ایران خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اثرات تحریم را بر عملکرد بانک‌ها در آینده شدید دانست و گفت: اما از نگاه دیگر به این صنعت٬ بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می‌تواند در کوتاه‌مدت محرک خوبی برای برخی نمادهای بانکی باشد.

 

بازار به دنبال دلیل قانع‌کننده برای رشد

حامد ستاک٬ کارشناس بازار سرمایه٬ در رابطه با ریزش‌های اخیر بازار گفت: بعد از رشد مناسبی که بازار داشت که اصلی‌ترین دلیل آن هم رشد تمامی بازارهای دارایی‌های ریالی بود٬ بازار به دنبال دلیل دلایل قانع کننده دیگری بود تا به رشد خود ادامه دهد.

او تاکید کرد: هرچند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران٬ بازار سرمایه همچنان به صورت کامل با سایر بازارها موازنه نشده است اما دلیل محکم و ادامه‌دار جدی برای ادامه رشد هیجانی وجود ندارد.

به عقیده او٬ معمولا بعد از هر صعود و نزول هیجانی٬ ایامی بازار به صورت غیر قابل پیش‌بینی و مثبت و منفی‌هایی بعضا بی‌دلیل ادامه می‌دهد تا روند جدیدی پیدا کند.

 

بازار لرزان از ترس تحریم‌ها/ بورس روندی جدید در پیش می‌گیرد

سهیل پورصادقی٬ مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان کاریزما معتقد است که بازار سرمایه در حال حاضر نه گران است، نه ارزان. او در این راستا توضیح داد: هرچند معتقدم بورس بسیار تند رشد کرده است، اما بیشتر سهم‌ها با توجه به ریسک‌های مستتر در آنها٬ به قیمت هستند. ممکن است از نظر تحلیلی، بعضی سهم‌ها P/E دو یا سه داشته باشند، اما دلیل بالا نرفتن بیشتر قیمت آنها این است که سهامداران هنوز از میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر شرکت‌ها، چه از حیث مقدار فروش یا صادرات و چه از حیث میزان و هزینه‌های جانبی فروش و دریافت پول، اطلاعی ندارند؛ موضوعی که جز با گذر زمان حاصل نمی‌شود.

او ادامه داد: رفتار بازیگران بورس همیشه اینگونه بوده است که سهامی که افزایش قیمت نداشته باشند٬ کاهش قیمت خواهند داشت! یعنی اینگونه نیست که سهم‌ها مدت‌ها در یک قیمت خاص درجا بزنند، بلکه آنقدر پایین می‌آیند که دوباره بتوانند بالا روند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در شرایط کنونی، ریزش قیمت‌‌های جهانی، به‌خصوص نفت، بهانه برای ریزش بازار را فراهم کرده است؛ امری که چندان هم غیر قابل ‌انتظار نبود و خود از دلایل عدم رشد بیش از اندازه بورس بود. در این مواقع، معمولا به دلایلی همچون ابطال صندوق‌ها، سایر سهام بازار نیز از ریزش سهم‌های Commodity-Based متأثر می‌شوند. اما آینده بازار، دیگر اینگونه نخواهد بود که تمام سهم‌ها با هم بالا یا پایین بروند و به احتمال زیاد سهم‌ها راهشان را از هم جدا می‌کنند.