۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت نماگرها در حال و هوای پاییزی بورس تهران/ اصلاح قیمت‌ها در جهت ارزنده‌تر شدن سهام گروه‌های بزرگ ادامه یافت

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۱۸
کد خبر: 314130
افت نماگرها در حال و هوای پاییزی بورس تهران/ اصلاح قیمت‌ها در جهت ارزنده‌تر شدن سهام گروه‌های بزرگ ادامه یافت

در جریان معاملات امروز بورس تهران تمامی شاخص‌ها در پی افزایش عرضه در اغلب گروه‌های بزرگ افت نسبتا شدیدی را تجربه کردند. گفتنی است عقب نشینی شاخص‌ها در بازار امروز سبب افت حجم و ارزش معاملات خرد سهام به میزان 30 درصد نسبت به روز گذشته شد.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در دومین روز هفته بورس تهران بازهم به روند کاهشی که از ابتدای هفته آغاز کرده بود ادامه داد و همه شاخص ها در محدوده منفی قرار گرفتند. این در حالی است که ریزش های دو روز اخیر بدون انتشار خبر و یا دلیل بنیادی خاصی در کلیت بازار صورت گرفته و به نظر می رسد بیشتر جنبه اصلاح داشته باشد.

اما امروز یک خبر مثبت در خصوص توقف های دامنه نوسانات نمادها منتشر شد. سعید محمد علیزاده مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در این خصوص گفت: دستورالعمل وقفه ۶۰دقیقه ای نماد شرکت ها که از اوایل آذر ماه جاری قابل اجرا است و به این صورت خواهد بود که ، بعد از نوسان ٢٠ درصدی توقف و بازگشایی خاصی روی نماد اتفاق نمی افتد بلکه تنها یک وقفه ۶۰ دقیقه ای در معاملات سهم رخ می دهد. همچنین صرفا در زمان وقفه، پیام ناظر بازار منتشر می شود و بعد از ۶٠ دقیقه دیگر ناظر پیامی را منتشر نخواهد کرد.

اما در گروه فلزی اصلاح قیمت ها امروز نیز ادامه یافت و منجر به افت بیش از منفی دو درصدی این گروه شد. در این گروه همچنین دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اعلام هزینه ارزی تولید هر تن از درخواست مهم شرکت های فولادی مبنی بر اصلاح ارزش پایه صادراتی خبر داد. رسول خلیفه سلطانی در جلسه وزیر صنعت با مدیران وزارتخانه و شرکت های فولادساز، در گزارشی جزئیات درخواست فولادی ها را تشریح کرد و گفت: روش غلط تعیین ارزش پایۀ صادراتی باعث شده واحدهای فولادی صادرکننده مجبور باشند بیش از قیمت واقعی صادرات محصولات تعهد بازگشت ارز صادراتی بدهند. خلیفه سلطانی ضمن بیان اینکه تولید هر تن فولاد۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار هزینۀ ارزی دارد و این مبلغ صرف واردات مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز، همچون کک و زغال سنگ، فروآلیاژها، نسوزها، الکترود گرافیتی و اقلام اینچنینی می شود، گفت: در مقررات پیمان سپاری ارزی توجهی به بازپرداخت اقساط وام های ارزی فولادسازان و همچنین تفاوت منشأ ارز، مقصد صادرات محصول، کشور مبدأ واردات مواد اولیه و تجهیزات نشده است.مثلا ارز صادراتی در اروپا یورو است و صادرکننده علیرغم نیاز به یورو، برای واردات کالایی مثل الکترود مجبور است آن را به سامانۀ نیما بازگرداند اما ارز تخصیصی به واردات یوآن چین است که به درد واحد تولیدی برای واردات کالای مورد نیاز نمی خورد.

در گروه بانکی ها نیز امروز معاملات تمام نمادها تا پایان در محدوده های منفی بود و تنها نمادی که با تقضا در لحظات پایانی مواجه شد «وتجارت» بود. اما «وبملت» از ابتدا در محدود منفی چهار درصد قیمتی بود و این روند سبب تشکیل چند باره صف فروش در این نماد شد. خبر دریگر این گروه اینکه مدیر مبارزه با پولشویی جزئیات خروج چهار بانک و موسسه مالی ایرانی از فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا را اعلام کرد و از برقراری سوئیفت 12 بانک خبر داد.

وی با تایید خروج چهار بانک و موسسه مالی ایرانی از فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا به ایسنا گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه گذشته با انتشار فهرستی، برخی بانک‌های ایرانی را تحت تحریم ثانویه قرار داد. وی افزود: درحال حاضر ۱۱ تا ۱۲ بانک ایرانی در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار ندارند و سوئیفت برای آن‌ها باز خواهد بود.

همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اعلام زمان دستور کار قرار گرفتن لایحه CFT در مجلس گفت: ایرادات در حضور نماینده شورای نگهبان بررسی و رفع می‌شود. حشمت الله فلاحت‌پیشه در توضیح فرایند بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خانه ملت گفت: لایحه CFT را به عنوان دستور کار اصلی کمیسیون امنیت ملی مجلس در 27 آبان ماه قرار دادیم، البته چند انتخابات مربوط به ناظرین در دقایق نخست جلسه برگزار و بلافاصله وارد بحث لایحه CFT خواهیم شد.

در گروه محصولات شیمیایی هم تمام نمادهای بزرگ و شاخص ساز در محدوده های منفی دادوستد شدند. در این گروه نیز شاهد معامله 159 میلیون سهم به ارزش 95 میلیارد تومان بودیم که بازدهی منفی 2.8 درصدی را به سهامداران این گروه تحمیل کرد. از سویی دیگر توقف صادرات استایرن مونومر در این گروه خبرساز شد. رئیس  انجمن صنفی صنعت پتروشیمی اعلام کرد همزمان با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه محصول پتروشیمی استایرن منومر در صنایع میان دستی پتروشیمی، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس صادرات این محصول را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

با بهره برداری از طرح های جدید مصرف کننده خوراک استایرن منومر در صنایع میان دستی و بالادستی صنعت پتروشیمی همچون پتروشیمی تخت جمشید پارس و انتخاب و واحدهای قدیمی تری همچون پتروشیمی تبریز و قائدبصیر و راه اندازی تعدادی از طرح‌های میان دستی با مقیاس کوچک و متوسط تولیدکننده محصولات پلی استایرنی، صادرات خوراک استایرن منومر فعلا از سوی "فارس" ممنوع اعلام شده است. گفتنی است تولید سالانه حدود 600 هزار تن استایرن منومر بزرگترین تولید کننده این خوراک کلیدی واحدهای تولیدکننده محصولات پلی استایرنی در صنایع پتروشیمی کشور است. اکنون تقاضا برای این محصول پتروشیمی در صنایع بالا و میان دستی پتروشیمی از مرز 800 هزار تن در سال گذشت، حتی امکان واردات این محصول هم قوت گرفته است.

 

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز از بین 38 گروه حاضر در بازار، 30 صنعت امروز بازدهی منفی را به ثبت رساندند که افت بازدهی در گروه های پالایشی، شیمیایی و بانکی بیش از سایرین بود. از این رو شاخص کل در دومین روز ریزشی هفته کار خود را با افت 3563 واحدی و عقب نشینی تا کانال 180 هزار واحد به پایان رساند. شاخص هم وزن اما با افت نسبتا شدید 549 واحدی به رقم 29 هزار 439 واحد بازگشت. 

در این بین بیش از 3.3 میلیارد ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 317 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از 850 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.  از سویی دیگر اما امروز شاهد خروج بیش از 28 میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار بودیم که بیشترین حجم خروج از گروه‌های فلزات اساسی و سرمایه گذاری رقم خورد.

اما در بین گروه های بزرگ حاضر در بازار، گروه فرآورده های نفتی و شیمیایی و بانکی ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار نیز «شپنا»، «کچاد» و «تاپیکو» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص داشتند. از سوی دیگر اما معاملات منفی «رمپنا» 383 واحد شاخص کل را عقب کشید.

 

کوتاه از فرابورس

 در فرابورس هم آیفکس به دنبال جو هیجان منفی روزهای قبل، 18 واحد عقب نشست و در پله 2012 واحد ایستاد. در این بازار نیز بیش از یک میلیارد و 300 میلیون ورقه بهادار به ارزش 609 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 500 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «ذوب»، «دماوند» و «سمگا» بیشترین نقش را در منفی کردن آیفکس داشتند. اما «میدکو» و «زاگرس» تا حدی از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.