۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 1240 واحدی شاخص بورس به لطف حرکت کوچکترهای بازار/ ارزش معاملات خرد بازهم آب رفت

۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۴
کد خبر: 312901
رشد 1240 واحدی شاخص بورس به لطف حرکت کوچکترهای بازار/ ارزش معاملات خرد بازهم آب رفت

امروز تمام نماگرهای بازار سرمایه در باتوجه به جو مثبت، رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کردند. این در حالی بود که به لطف اقبال اشخاص حقیقی به گروه های کوچکتر بازار، شاهد افزایش دو برابری شاخص هم‌وزن بودیم.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در سومین روز هفته امروز و پس از هیجانات منفی روز گذشته شاهد بازگشت آرامش و تعادل به بازار هستیم. گفتنی است، دیروز پس انتشار خبر رد CFT توسط شورای نگهبان به یکباره بازار مثبت به منفی تبدیل شد. از ین رو همه نمادهای بانکی و خودرویی وارد محدوده‌های منفی شدند. گفتنی است، امروز گروه بانکی و خودرویی در صدر تقاضای معامله گران بودند که همین امر سبب تشکیل صف خرید در نمادهای با اهمیت این دو گروه از قبیل «خساپا»، «خودرو» و «وبملت» بود.

امروز از ابتدای صبح معاملات در گروه های کوچکتر کار خود را در محدوده های مثبت شروع کردند و این جو مثبت به سایر گروه ها نیز سرایت کرد. همچنین با فروکش کردن هیجانات منفی خبر روز گذشته و منطقی شدن معاملات،  رونق به دادوستدها بازگشت و شاهد افزایش تقاضا در گروه های بانکی، خودرویی و شیمیایی هستیم. در گروه خودرو، با انتشار شایعاتی در خصوص افزایش نرخ محصولات سایپا، این نماد امروز صف خرید 50 میلیون را تجربه کرد که دو بار نیز صف خرید این سهم توسط حقوقی عرضه شد اما بازهم شدت تقاضا سبب شکل گیری مجدد صف خرید در این نماد شد. همچنین به واسطه افزایش اقبال به گروه خودرو، سایر نمادهای این گروه نیز در محدوده های مثبت و بعضا صف خرید به کار خود ادامه دادند.

از این رو در گروه بانکی نیز دادوستدهای پُررونقی را شاهد بودیم تا آنجاکه بیشترین حجم معاملات در این گروه رقم خورد. در این بین بیش از 718 میلیون سهم به ارزش 128 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی 2.47 درصدی را ثبت کرد. در این گروه نمادهای بانک ملت و تجارت تا پایان بازار صف خرید را تجربه کردند. در بازار پایه بانک سامان نیز با جهش 10 درصدی قیمت در صف خرید به کار خود پایان داد.

دیگر گروه پُرتقاضای بازار خودرویی ها بودند که بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران کردند. در این گروه نیز بیش از 352 میلیون سهم به ارزش 47.5 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی 4.1 درصدی را به همراه داشت.

در گروه های بزرگ و با اهمیت اما معاملات متعادل و کم حجم پیگیری شد. در گروه پالایشی اغلب نمادها به اصلاح قیمتی نرم و آرام خود ادامه داده و در محدوده های منفی معامله شدند. در گروه فلزات نیز به جز معاملات مثبت و نسبتا پُرحجم در نماد «ذوب»، نکته قابل توجه دیگری به چشم نمی خورد.

در مجموع امروز از بین 38 صنعت حاضر در بورس 30 صنعت در محدوده مثبت بازدهی قرار گرفتند. شاخص کل نیز با رشد 1240 واحدی به رقم 184 هزار و 159 واحد افزایش یافت. شاخص هم وزن نیز به دلایل ذکر شده در بالا با رشد بیشتری همراه شد و با افزایش 249 واحدی به رقم 28 هزار و 250 واحد افزایش یافت. در این بین بیش از دو میلیارد و 357 میلیون ورقه بهادار به ارزش 794 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شد که از این میزان 477 میلیارد تومان به معاملات خود سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت. 

همچنین امروز شاهد ورود بیش از 20 میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط اشخاص حقیقی به بازار بودیم که بیشترین حجم پول به گروه‌های بانکی و خودرویی سرازیر شد. همچنین نکته قابل توجه بازار امروز افت 20 درصدی ارزش معاملات خرد تا سطح 650 میلیارد تومان در بورس و فرابورس بود که ادامه این روند، رشد شاخص در روزهای آتی را ناهموار خواهد کرد.

در بین نمادهای با اهمیت و شاخص ساز در مجموع بعد از یکه تازی نمادهای خودرویی و تاثیر مثبت بر شاخص هم‌وزن، بیشترین تاثیر مثبت را معاملات نمادهای «وبملت»، «کگل» و «وبصادر» بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس هم آیفکس به پیروی از سایر شاخص‌ها با رشد قابل ملاحظه ای روبرو شد. در این میان شاخص فرابورس پس از جهش 26 واحدی به رقم دو هزار و 11 واحد رسید. همچنین در این بازار بیش از 694 میلیون سهم به ارزش 357 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بالغ بر 170 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. 

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز، معاملات مثبت و نسبتا پُرحجم نمادهای «زاگرس»، «میدکو»، «ذوب» و «سمگا» بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند.

گفتنی است فردا برای اولین بار سهام شرکت پتروشیمی قائد بصیر در نماد «شبصیر» برای اولین بار در فرابورس عرضه خواهد شد موضوع فعالیت شرکت تولید و فروش انواع محصولات پلیمری، شیمیایی و پتروشیمیایی، ایجاد شعب در داخل و خارج و اخذ نمایندگی‌های مجاز از داخل و خارج و واردات و صادرات هر نوع کالای مرتبط با موضوع فعالیت و به طور کلی تصدی به عملیات و معاملات مالی و تجاری مرتبط به تمام یا هر یک از موضوعات فعالیت است. سود هر سهم این شرکت پتروشیمی در سال مالی منتهی به اسفند گذشته 944 ریال بوده که نسبت به سود سال مالی قبل (284 ریال) رشد 232 درصدی داشته است.