۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

کوچکترها در کانون توجه دادوستدهای این هفته بورس/ فضای احتیاطی معاملات سنگین‌تر شد

۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 311836
کوچکترها در کانون توجه دادوستدهای این هفته بورس/ فضای احتیاطی معاملات سنگین‌تر شد

در چهار روز کاری هفته جاری از شتاب رشد شاخص کاسته شد به نحوی که معاملات این هفته تنها سبب افزایش 2300 واحدی نماگر اصلی بازار شد. در این هفته اما کوچکترهایی از قبیل خودرویی و بانکی جهش قابل ملاحظه ای را ثبت کردند. رشد قابل توجه قیمت سهام در گروه‌های بزرگ در ماه های اخیر و همچنین پُررنگ تر شدن ریسک‌های سیاسی از مهم ترین عوامل اصلاح قیمتی در نمادهای با اهمیت و شاخص ساز بود.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در هفته جاری شاهد شکل گیری فضای سنگین معاملاتی در تالار شیشه‌ای تحت تاثیر نزدیکی به 13 آبان و پُررنگ تر ریسک سیستماتیک سیاسی بودیم به نحوی که حجم و ارزش معاملات خرد این هفته بطور چشمگیری نسبت به میانگین ماه گذشته کاهش داشت. از این رو به نظر می رسد فعالان بورس تهران ترجیح دادند تا در این هفته سطح دادوستدهای خود را پایین آورده و با ریسک کمتری از 13 آبان گذر کنند.

 

عبور کم خطر از پیچ 13 آبان

اما کارشناسان معتقدند در حالی که آمریکا با تبلیغات گسترده سعی بر منفی کردن فضای بعد از 13 آبان و اعمال تحریم های نفتی ایران دارد، عمده تاثیرات تحریم ها پیش از این در عرصه اقتصادی و بازارهای مالی داخلی پیش خور شده و شاهد نوسان مهمی در این زمینه ها نخواهیم بود. همچنین نگاه کوتاهی به تجربه سال های 90 و 91 این موضوع را نشان می دهد که در اوج تحریم های یکپارچه جهانی نیز حجم فروش محصولات صادراتی تنها 25 درصد با کاهش مواجه شده بود که افزایش نرخ ارز این افت فروش را جبران کرد.

در نتیجه به نظر می رسد به رغم تلاش های گسترده برای ایجاد فضای هراس و ابهام از سوی بیگانگان، اما این بار تنها کشور ما از سوی ایالات متحده تحریم شده و اجماع جهانی بر سر این موضوع وجود ندارد. از این رو در بدترین حالت شاید محدودیت فعالیت شرکت های صادراتی حاضر در بورس به مانند سال های 90 و 91 شود. اما افزایش نرخ ارز از یک سو و همچنین توجیه پذیری صادرات از سوی دیگر سبب خواهد شد اتفاق خاصی در زمینه سودآوری شرکت ها رقم نخورد.

از این رو می توان پیش بینی کرد که بازار سرمایه نیز به دلایل یاد شده آرام و بدون نوسان منفی از این برهه از زمان عبور کرده و از این به بعد گزارش های ماهانه شرکت های بورسی بیشتر مورد توجه سهامداران و تحلیل گران قرار گیرد. البته گفتنی است نباید انتظار داشت که تحریم ها کاملا بی اثر بوده و مقدار فروش شرکت ها را تحت تاثیر قرار ندهد اما همانطور که گفته شد تجربه سال های 90 و 91 نشان داده است در بدترین شرایط نیز شرکت ها قادر به صادرات محصولات خود بوده و نگرانی خاصی از این بابت نیست کما اینکه همین شرکت از تجربه آن سال ها بهره برده و راه کارهای جدیدی برای بی اثر کردن تحریم ها اندیشیده اند. در مجموع باید گفت در هفته پیش رو بازار سهام دستخوش نوسان شدید نخواهد شد و معاملات در فضایی نسبتا آرام و کم تنش دنبال می شوند.

 

سرانجام طلسم نفت برای ورود به بورس شکسته شد

اما از مهم ترین اتفاقات هفته جاری شکسته شدن طلسم ورد نفت خام به بورس بود کهاین امر در روز یکشنبه با فروش 280 هزار بشکه به سه خریدار حقیقی محقق شد. گفتنی است در روزهای آتی نیز بورس انرژی میزبان عرضه هفتگی یک میلیون بشکه نفت از سوی شرکت ملی نفت خواهد بود. اما در این بین دو نکته را باید درنظر گرفت: نخست اینکه در صورت موفقیت آمیز بودن طرح می توان به دور زدن تحریم های نفتی ایران امیدوار بود. در ثانی با این عرضه برخی پالایشگاه های بورسی دست به شافا سازی زدند که در صورت تهیه نفت خام مرد نیاز این شرکت ها از بورس انرژی، هزینه مواد اولیه آن ها کاهش خواهد یافت که این موضوع می تواند بر سوآوری پالایشی ها تاثیر بگذارد.

 

مظلوم نمایی گروه خودروواقبال اهالی بازار

نکته تاثیرگذار دیگر این هفته تالار شیشه ای، انتشار گزراش های عملکرد ضعیف و البته مغرضانه گروه خودرو و ساخت قطعات در کدال بودیم. اتین گروه که چندی است منتظر افزایش نرخ محصولات خود هستند با پشت میز نشستن وزیر جدید نیز بر این قضیه تاکید بیشتر کرده اند. با وجود اینکه در روز بعد از این انتشار، کلیت گروه خودرو دستخوش نوسانات منفی شدید قیمتی شدند اما با روشن شدن موضوع، از دومین روز هفته شاهد افزایش تقاضا در این گروه و نتیجتا تشکیل صف خرید در دو روز متوالی پایان هفته در اغلب نمادهای خودرویی بودیم. در مجموع این گروه با حجم معاملات یک میلیارد و 98 میلیون سهمی در هفته جاری موفق به کسب بازدهی 8.7 درصدی شد.

گروه دیگری که در هفته جاری بیش از سایرین با اقبال اهالی بازار روبرو شد، بانکی ها بود که این گروه بیشترین حجم معاملات هفته را به خود اختصاص داد. این گروه به پیشتازی نماد بانک ملت روزهای خوشی را در این هفته سپری کرد و بازدهی 5.9 درصدی را نصیب سهامداران خود نمود.

اما در این هفته گروه پالایشی بیشترین افت بازدهی به میزان هفت درصد را در بین 38 گروه حاضر در بورس تجربه کرد. همچنین گروه فلزات اساسی نیز به دلیل ریزش قیمت در نماد «فملی» هفته مساعدی را پشت سر نگذاشت.

در مجموع هفته گذشته تحرکات اشخاص حقیقی نشان دهنده استقبال این گروه از سهامداری بانکی و خودوریی بود به نحوی که در این دو گروه مجموعا بیش از 77 میلیارد تومان سهم از حقوقی ها خریدند. از سوی دیگر اما درسه گروه مهمم از جمله پالایشی، شیمیایی و فلزلت اساسی شاهد خروج مجموعا 240میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از این سه گروه بودیم.