۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

شاخص با قدرت کانال 183 هزار واحد را پس گرفت/ سبقت قیمتی در گروه خودرو و بانک

۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر: 311140
شاخص با قدرت کانال 183 هزار واحد را پس گرفت/ سبقت قیمتی در گروه خودرو و بانک

در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز بورس تهران، شاخص کل با رشد سه هزار واحدی مجددا کانال 183 هزار واحد را فتح کرد تا امید به بازگشت روزهای رونق را پُررنگ تر کند. در این بین اما شروع هیجانی گروه خودرو و تشکیل صف خرید در اغلب نمادهای این گروه سبب سرایت جو مثبت به کلیت بازار شد.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در سومین روز هفته شاخص بورس تهران در دومین روز صعود خود توانست با شروعی پُرقدرت کمی از افت‌های چند روز اخیر خود را جبران کند. در این بین جو هیجانی مثبت گروه‌های خودرویی و بانکی سبب بهبود روند معاملات در سایر گروه‌ها بود.

در این بین دو لیدر اصلی خدورویی یعنی «خساپا» و «خودرو» با صف خرید روبرو شدند و همین امر سبب افزایش قیمت در سایر نمادها تا محدوده مثبت چهار درصد شد. البته گفتنی است در میانههای بازار حقوقی «خساپا» اقدام به عرضه صف خرید این نماد کرد که همین امر تاحدی سبب عقب نشینی شاخص به میزان 200 واحد شد. در مجموع تاکنون گروه خودرو بازدهی 4.8 درصدی را برای امروز تجربه کرده است.

در گروه بانکی نیز تمام نمادها به پیروی از صف خرید «وبملت» در محدوده مثبت چهار درصد قیمت در حال معامله هستند. در این گروه نماد بانک سرمایه به دلیل رشد بیش از 40 درصدی در پنج روز کاری متوقف شد. این گروه نیز تاکون با جابجایی 241 میلیون سهم به ارزش 58 میلیارد تومان بازدهی 3.8 درصدی را نصیب سهامدارانش کرده است.

اما در گروه‌های بزرگ و شاخص سازی همچون محصولات شیمیایی و پالایشی وضعیت همچون گروه خودرو و بانکی نیست و در برخی نمادها شاهد ادامه روند اصلاح قیمتی هستیم. در گروه پالایشی ادامه عرضه سبب افت قیمت سهام تا محدوده صفر تابلو شده که «شراز» و «شاوان» بیشترین کاهش قیمت را تاکنون متحمل شده‌اند. از سوی دیگر اما «شپاس»، «شنفت» و «شبهرن» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. در گروه محصولات شیمیایی نیز عقب نشینی «زاگرس»، «شاراک» و «پاکشو» تا حدی بیشتر از سایرین بوده و سبب افت بازدهی کلی گروه شده است.

در مجموع تاکنون شاخص کل با افزایش 2850 واحدی خود را به میانه های کانال 183 هزار واحد رسانده است. شاخص هم وزن اما به دلیل اقبال عمومی بازار به گروه بانکی و خودرویی رشد بیشتری را تجبه کرده و با افزایش 516 واحدی به ارتفاع 28 هزار و 70 واحد نزدیک شده است. در فرابوس هم به دلیل بازگشایی مثبت نماد «ذوب» شاهد جهش 30 واحدی آیفکس هستیم.

همچنین تا این لحظه بیش از دو میلیارد ورقه بهادار به ارزش 620 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان 570 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

در بین نمادهای مهم بورسی، «فارس»، «وامید» و «وبملت» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص داشته اند. در فرابورس نیز همانطور که گفته شد «میدکو»، «ذوب» و «مارون» مجموعا 20 واحد آیفکس را تقویت کرده اند.