۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عدم بازدهی قابل توجه بورس در مهرماه/ گزارشهای ماهانه می‌توانند بازار را به روزهای اوج خود بازگرداند؟

۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 310179
عدم بازدهی قابل توجه بورس در مهرماه/ گزارشهای ماهانه می‌توانند بازار را به روزهای اوج خود بازگرداند؟

در پنج روز پُرخبر بورسی هفته شاهد رفت و برگشته‌ای متعدد شاخص در اثر تشدید جو هیجانی معاملات تالار شیشه‌ای بودیم. در این بین باوجود اینکه شاخص کل هفته را با رشد نسبتا قابل توجهی آغاز کرد اما در روز چهارشنبه با وجود اخبار مساعد از انتشار گزارش‌های شش ماهه و ماهانه، شاخص کل در محدوده‌های منفی به کار خود پایان داد. از این رو معامله گران بورس تهران پایان هفته ناخوشایندی را پشت سر گذاشتند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در آخرین هفته از مهرماه بورس تهران معاملات متفاوت و پُرنوسانی را به واسطه انتشار گزارش های شش ماهه شرکت ها در کدال تجربه کرد. برخلاف تمام امیدها که انتظار می رفت این هفته سهامداران با دستی پُر به تعطیلات بروند اما پایان منفی بازار در اولین روز هفته سبب دلسری فعالان این حوزه شد. در این روز شاخص با عقب نشینی بیش از چهار هزار واحدی پیام نا امید کننده ای را به تازه واردان این بازار داد که اسیر هیجانات کاذب نشوند. 

در مجموع می توان گفت شاخص کل در ابتدای مهرماه کار خود را در ارتفاع 180 هزار واحد اغاز کرد و در اخرین روز هفته جاری در پله 181 هزار واحد به کار خود پایان داد و برخلاف انتشار اخباری هیجانی و نوسانات قیمتی متعدد در گروه های مختلف در مجموع مهرماه کم بازدهی را تجربه کرد. اما به نظر می رسد انتشار گزارش های ماهانه فراتر از انتظار از سوی برخی شرکت ها می تواند مجددا رونق را به بازار برگرداند.

 

تحرکات شاخص در هفته جاری

در روز یکشنبه و دوشنبه اما شاخص در پی تشدید فشار عرضه نتوانست صعود قابل توجهی را از خود به نمایش بگذارد و از ورود به قله 190 هزار واحد بازماند. در چهارمین روز هفته برخلاف انتظارات بازار تغییر جهت داد و علی رغم حجم گسترده گزارش های شش ماهه مساعد بنا به ریزش گذاشت که این افت در روز چهارشنبه از شدت بیشتر برخوردار شد. از این رو نهایتا در دو روز کاری آخر هفته شاهد افت 7800 واحدی شاخص کل بودیم. به نظر می رسد عمه دلایل این ریزش، شناسایی سود از سوی سهامداران پس از پایان دور اول رالی گزارش های خیره کننده شرکت ها بود. البته کارشناسان معتقدند نزدیک شدن به 13 آبان و پُررنگ تر شدن مجدد ریسک سیستماتیک سیاسی یکی دیگر از دلایل خروج حقیقی ها از بازار این روزها باشد.

البته ناگفته نماند که انتشا ر گزارش های بسیار ضعیف و نا امیدکننده از سوی خودرویی ها و نتیجتا تشکیل صف فروش سنگین در نمادهای خودرویی برای دو روز آخر هفته تا حد زیادی سبب عقب نشینی شاخص کل شد.

 

افت قابل توجه ارزش معاملات در هفته جاری

در آخرین هفته از مهرماه شاهد افت 30 درصدی ارزش معاملات خرد نسبت به هفته گذشته بودیم. کارشناسان چند دلیل اصلی برای این افت مطرح می کنند: نخست اینکه به نظر می رسد بازار چندان از سودآوری شرکت ها در شش ماهه ابتدایی سال خوشحال نیست. به گفته ای دیگر انتظارات بازار و بازده انتظاری معامله گران فراتر از امار و ارقام منتشر شده بود.  در این زمینه نیز باید یادآور شد که در چند ماه اخیر و افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز، بازار تا حد زیادی بر روی سهام دلاری و همچنین صادرات محور (سهام صادرات محور آن دسته سهامی هستند که شرکت با صادرات محصول ارزآوری داردو سهام دلاری آن گروه سهام هستند که محصولاتشان با دلار و یا ارزهای دیگر نرخ‌گذاری می شوند مانند پالایشی ها) متمرکز شد به نحوی که قیمت سهام این گروه ها را تا 200 درصد افزایش داد درحالی که شاخص از ابتدای سال تقریبا رشد 100 درصدی داشته است. 

حال که گزارش های شش ماهه شرکت ها منتشر شده شاید فعالان بازار انتظار عملکردی فراتر از واقعیت را داشتند. اما این نکته را باید در نظر گرفت که در گروه های فلزی همچون فولادی ها آزادسازی نرخ ارز از ابتدای شهریورماه انجام شد و برای گروه مس نیز از نیمه های مردادماه این نرخ ها جایگزین شد. چراکه از 22 فروردین تا اواسط مردادماه تمام محصولات به ناچار با ارز 4200 تومانی محصولاتشان را عرضه و یا ارزشان را تسعیر می کردند. حال باید در نظر گرفت که افزایش سودآوری ناشی از تسعیر نرخ ارز از 4200 تومان به نیمایی تنها در یک ماه از شش ماه صورت مالی شرکت ها خود را نشان داده است. که این امر می تواند پتانسیل این گروه ها برای افزایش سود را در شش ماهه دوم افزایش دهد. 

از این رو به نظر می رسد انتظار فراتر از معمول فعالان بازار برای شش ماه ابتدای سال جای طرح نداشته و باید برای گزارش های سالانه این حجم از سوداوری را از شرکت ها طلب کرد. در نتیجه دو دلیل فوق از محتمل ترین گزینه های تاثیرگذار بر افت ارزش معاملات امروز هستند که امید می رود در روزهای آتی کم رنگ شوند در غیر این صورت تا حدی روند معاملات نگران کننده خواهد بود.

 

زمان اصلاح قیمتی در نمادهای شاخص ساز فرارسیده است

نکته دیگر اینکه همانطور که اشاره شد از ابتدای سال تا کنون گروهای بزرگ بازار از جمله فلزی‌-معدنی و پتروپالایشی ها با رشد 200 درصدی قیمت سهام خود مواجه شدند و این درحالی است که شاخص رشد 100 درصدی داشته است. از این رو به نظر می رسد در شش ماهه دوم دیگر خبری از رشدهای شارپ و پُرهیجان در گروه های مطرح بازار نباشد و شاهد اصلاح قیمتی و اصلاح زمانی در اغلب این نمادها تا زمان ارائه گزارش های 9 ماهه باشیم. 

اما به عقیده کارشناسان از این زمان به بعد به دلیل پُررنگ تر شدن اثر گزارش های ماهانه شرکت ها و تاثیرپذیری فروش آن ها از تحریم ها شاهدمدل خاصی از نوسانات ارزش معاملات در بازار باشیم به گونه ای که در ابتدای هرماه به دلیل انتشار گزارش های ماهانه بازهم فعالان محتاطانه تر اقدام به دادوستد کنند و افت ارزش معاملات را رقم بزنند و در اواخر ماه باز به دلیل هیجان پیش از گزارش ها شاهد افزایش ارزش معاملات باشیم.

 

پُربازده ترین‌ های هفته

در مجموع هفته گذشته گروه های اصلی و با اهمیت بازار از جمله فلزات اساسی و فرآورده های نفتی نتوانستند بازدهی های چشمگیری را به ثبت برسانند. در این بین اما گروه محصولات شیمیایی تنوانست بازدهی مثبت 5.5 درصدی را به ثبت برساند. اما گروه استخراج زغال سنگ، ساخت وسایل ارتباطی و زراعت به ترتیتب بیشترین بازدهی هفتگی را داشتند.

 

سهامداران در کدام گروه‌ها بیشترین زیان را متحمل شدند؟

در سمت منفی ها، گروه انبوه سازی همچون هفته گذشته با ثبت بازدهی منفی 10 درصدی سهامدارانش را غافگیر کرد. در این بین گروه محصولات چوبی، خودرویی و محصولات غذایی بعد از گروه انبوه سازی بیشترین افت بازدهی را به ثبت رساندند.

 

خروج اشخاص حقیقی از کدام گروه‌ها پُررنگ تر بود؟

در معاملات هفته جاری شاهد خروج بیشترین حجم پول اشخاص حقیقی از گروه فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی و بانک ها بودیم که مجموع این رقم به 390 میلیارد تومان می رسد. از سوی دیگر اشخاص حقیقی در گروه فرآروده های نفتی، محصولات شیمیایی و زراعت بیش از سایر گروه های اقدام به خرید سهام کرده اند.