۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت هند در آستانه اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 308313
وضعیت هند در آستانه اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران

با توجه به اینکه کمتر از سه هفته به اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران باقیست، هند که پیشتر به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران مطرح بود، در وضعیت سختی گرفتار شده است.

اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛ این روزها در دهلی نو، کنفرانس انرژی این کشور با عنوان CERAWeek در حال برگزاری است که بسیاری از تحلیلگران و مقامات شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت در آن حاضر هستند.

با توجه به میزبان بودن هند در این نشست مهم، یکی از موضوعات اساسی این کنفرانس چگونگی استراتژی اتخاذی هند برای پاسخگویی به نیازهای نفت خام خود می‌باشد. 

هند پیشتر به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران مطرح بود و در مقطعی تا بیش از 700 هزار بشکه نفت به صورت روزانه از ایران خریداری می‌نمود اما خروج آمریکا از برجام باعث شد تا این کشور به آهستگی میزان واردات خود از ایران را بکاهد و بنا به برخی از آمارهای غیررسمی تا ماه گذشته میزان واردات هند از ایران به کمتر از 300 هزار بشکه و بر اساس برخی از گزارشات حتی تا سطح 200 هزار بشکه نیز کاهش یافته است.

به گفته تحلیلگرانی که در کنفرانس انرژی هند حضور دارند، فشارهای تحریمی آمریکا علیه ایران باعث خواهد شد تا عربستان و امارات اقدام به افزایش صادرات نفت خود به هند به منظور تصاحب بخشی از سهم ایران نمایند.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان و سلطان احمد الجابر وزیر کشور عربستان و همچنین مدیرعامل شرکت نفت ابوظبی که در دهلی نو حضور دارند، از آمادگی کشورهای مطبوعشان به منظور افزایش تولید خود برای پاسخگویی به تقاضای هند خبر دادند.

با وجود اینکه مقامات هندی تاکنون اظهارنظر رسمی درباره آینده واردات نفت این کشور از ایران نکرده‌اند، اما برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که هند موفق به دریافت معافیت برای ادامه تامین بخشی از نفت خام خود از ایران خواهد شد. 

بنا به گفته نشریه پلاتس، واردات نفت خام هند از ایران در دور پیشین تحریم‌ها در حدود 200 تا 250 هزار بشکه در روز بود. پس از برداشته شدن تحریم‌ها و عملیاتی شدن برجام در سال 2016، پالایشگاه‌های دولتی هند تحت تاثیر تخفیف قابل ملاحظه‌ای که ایران در زمینه هزینه حمل به آن‌ها می‌داد، اقدام به افزایش خرید نفت خود تا 3 برابر نمودند. 

علاوه بر این ایران به پالایشگاه‌های هندی مهلت 60 روزه برای تسویه حساب محموله‌های خریداری شده می‌داده است که این امر، خرید نفت از ایران را به گزینه جذابی تبدیل کرده بود.

در حال حاضر نخست وزیر نارندرا مودی که در سال آینده با چالش انتخاب شدن برای دومین دور مهیا است، در تلاش است که با جلوگیری از افزایش قیمت سوخت، پایگاه رای آوری خود را از دست ندهد. در صورتی که تحریم‌ها علیه ایران باعث شود تا قیمت نفت به 100 دلار برسد، آنگاه دولت مستقر هند با چالش جدی مواجه خواهد شد. 

قیمت نفت از سال گذشته بر حسب دلار حدود 50 درصد و بر حسب روپیه حدود 70 درصد افزایش یافته است و افزایش بیشتر آن با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند که دولت مودی را به دردسر بیفکند به همین دلیل مقامات این کشور در تلاش برای دریافت معافیت برای ادامه واردات نفت خام از ایران می‌باشند.

از طرف دیگر نقش ارزهای خارجی در تعیین تورم مصرف‌کننده در هند نیز بسیار مهم است و از ابتدای سال تاکنون ارزش دلار آمریکا در مقابل روپیه حدود 18 درصد افزایش یافته است. ترکیب رشد قیمت نفت و تضعیف ارزش پول ملی هند می‌تواند که باعث کاهش محبوبیت دولت آقای مودی در آستانه انتخابات سراسری این کشور شود.