۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

مروری بر معاملات بورس کالا در هفته گذشته

۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵
کد خبر: 306809
مروری بر معاملات بورس کالا در هفته گذشته

در این هفته رویدادها و اتفاقات مختلفی در حوزه بورس کالا رخ داد. از تامین مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه تا لغو معاملات محصولات پتروشیمی در روز دوشنبه.

اقتصادآنلاین - لیلی شهیر؛ طی هفته گذشته مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود 1.7 هزار میلیارد تومان داشت که در دو هزار و 461 قرارداد منعقد شدند. از این میزان حدود یک هزار و 726 میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات پتروشیمی با حدود 768 میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.  

در این هفته (14 تا 19 مهرماه) رویدادها و اتفاقات مختلفی در حوزه بورس کالا رخ داد. از تامین مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه با نماد «عفولاد» تا لغو معاملات محصولات پتروشیمی در روز دوشنبه ؛ در ادامه مروری می‌کنیم بر معاملات هفته گذشته بورس کالا: 

کاهش قیمت ۰.۱۹ درصدی شمش «فخوز» در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته (14 مهر) کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود 168 میلیارد تومان داشتند که در 94 قرارداد همگی در تالار داخلی منعقد شدند. در این میان، تالار صنعتی و معدنی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 110 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

گفتنی است، بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز متعلق به «شمش بلوم» شرکت فولاد خوزستان در حدود 52.5 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی سه هزار و 503 تومان در حجم 15000 هزار تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود حدود 0.19 درصد کاهش قیمت داشت.

همچنین، پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی هم به محصول «پلی وینیل کلراید» شرکت پتروشیمی بندر امام به میزان حدودی 19.3 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی 11 هزار و 401 تومان در حجم 1694 تن به طور نقدی فروخته شد. 

لغو معاملات«آهن اسفنجی» در روز یکشنبه

یکشنبه گذشته (15 مهرماه) هم تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود 26 میلیارد تومان داشتند که در 80 قرارداد همگی در تالار داخلی منعقد شدند. در این میان، تالار محصولات پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 15 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز متعلق به کالای «اپوکسی رزین مایع06 E» شرکت پتروشیمی خوزستان به میزان حدودی چهار میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی 39 هزار و 700 تومان در حجم 105.6 تن، به طور سلف فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود تغییر قیمتی نداشت.

شایان ذکر است، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا در این روز میزبان عرضه 65 هزار تن آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، جهان فولاد سیرجان و فولاد کاوه جنوب کیش بود؛ اما به دلیل نبود تقاضا کلیه عرضه‌ها لغو و معامله‌ای انجام نشد. این محصول با قیمت کیلویی یک هزار و 751 تومان عرضه شده بود.

لغو معاملات تالار پتروشیمی در روز دوشنبه

روز دوشنبه (16 مهرماه) نیز تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود 478.8 میلیارد تومان داشتند که طی153 قرارداد همگی در رینگ داخلی انجام شدند. در این میان، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 471.6 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

گفتنی است، در این روز کلیه عرضه‌ها در تالار پتروشیمی و نه فرآورده‌های نفتی لغو شد. نکته قابل توجه آنکه این عرضه‌ها در روز بعد (سه‌شنبه) و با همان قیمت‌های اعلامی روز یکشنبه بدون تغییر عرضه شدند. 

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «ورق گرم B» شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در حدود 191.6 میلیارد تومان اختصاص داشت. این شرکت، امروز 48070 تن ورق گرم را با قیمت پایه 3325 تومان (11.4 درصد بالاتر از پایه قبلی) عرضه کرد که با میانگین قیمت 3987 تومان به ازای هر کیلو ( 19.9 درصد بالاتر از قیمت پایه) معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود 1.7 درصد کاهش قیمت داشت. .

شایان ذکر است، مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) نیز جز پرارزش ترین معاملات این تالار امروز به میزان حدودی 169 میلیارد تومان بود. این محصول در حجم 3000 تن با قیمت پایه 56209 تومان (12.75 درصد کمتر از پایه قبلی در 9 مهر) به ازای هر کیلو عرضه و به قیمت پایه فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود نیز 12.75 درصد افت قیمت داشت. 

کاهش قیمت ۱۲.۶ درصدی مفتول مس «فملی» در روز سه شنبه

سه‌شنبه پیش (17 مهرماه)، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود 42 میلیارد تومان داشتند که طی54 قرارداد انجام شد. از این میزان حدود 28.4 میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 17 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است، بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «پلی اتیلن ترفتالات بطری 781 BG» پتروشیمی تندگویان در حدود 47.4 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول در حجم 2970 تن به طور سلف فروخته شد. این محصول به قیمت هر کیلو 15 هزار و 989 تومان به قیمت پایه معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود 4.8 درصد کاهش قیمت داشت. 

«وکیوم باتوم» پالایش نفت تبریز نیز در این روز حدود 31.4 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول در حجم 10 هزار تن به طور سلف فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو سه هزار و 148تومان بود که به قیمت پایه معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (27 شهریور) 11.6 درصد کاهش قیمت داشت.

بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی نیز به «مس مفتول» شرکت صنایع ملی مس ایران (فملی) در حدود 42.5 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول در حجم 720 تن به طور نقدی فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو 59 هزار و 124 تومان بود که به قیمت پایه معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (هشتم مهر) 12.6درصد کاهش قیمت داشت.

قیمت مس کاتد ۲ «فملی» ثابت ماند در روز چهارشنبه

روز گذشته چهار‌شنبه (18 مهرماه) نیز تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود 272 میلیارد تومان داشتند که طی 277 قرارداد انجام شد. از این میزان حدود 237 میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار محصولات پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 100 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است، بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس در حدود 73.5 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول در حجم 20 هزار تن به طور نقدی فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو سه هزار و 679 تومان بود که 175درصد بیشتر از قیمت پایه معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (26 شهریور) 25 درصد افزایش قیمت داشت. 

بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی به «مس کاتد 2» شرکت ملی صنایع مس ایران در حدود 17 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول در حجم 300 تن به طور نقدی فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو 56 هزار و 309 تومان بود که به قیمت پایه معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (16 مهر) تغییر قیمتی نداشت.