۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی بی اساس شاخص در روز ابری بورس/ ترس و هیجان بر گرفته از شایعات، بازار را منفی کرد

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۴
کد خبر: 305558
عقب نشینی بی اساس شاخص در روز ابری بورس/ ترس و هیجان بر گرفته از شایعات، بازار را منفی کرد

در جریان معاملات اولین روز هفته بورس تهران شاهد افت بیش از 1400 واحدی شاخص کل بودیم. این در حالی بود که در ابتدای صبح، نماگر اصلی رشد چهار هزار واحدی را تجربه کرده بود. در این بین انتشار شایعات بی اساسی همچون حذف معاملات اعتباری کارگزاری‌ها و همچنین احتمال تصویب نشدن FATF در مجلس سبب شکل گیری جو هیجانی منفی در بین معامله‌گران شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در اولین روز هفته بورس تهران معاملات متفاوتی را تجربه کرد چراکه در ابتدای صبح حجم صوف خرید سنگین سبب جهش بیش از چهار هزار واحدی شاخص کل در کمتر از 20 دقیقه شد. اما در یک تغییر جهت ناگهانی شاهد تبدیل شدن صفوف خرید به صف فروش بودیم. 

از این رو سهامداران کم تجربه اقدام به فروش سهام با ارزش خود کرده و بر حجم های عرضه افزودند. به اعتقاد کارشناسان بازار، ورود افراد کم سابقه در امر معاملات سهام این روزها بر هیجانی شدن دادوستدها افزوده است. چراکه در حال حاضر هیچ دلیل بنیادی برای ریزش قیمت سهام مشاهده نمی شود و تنها رفتارهای بدون منطق و همچنین عرضه های بی دلیل حقوقی ها بازار مثبت را منفی می کند. در مجموع امروز شاهد خروج 43 میلیارد تومان نقدینگی از بورس و فرابورس بودیم که این خروج بیشتر در گروه‌های فلزی و محصولات شیمیایی اتفاق افتاد.

در این بین اغلب گروه ها که در ابتدای صبح کار خود را در محدوده های مثبت آغاز کرده بودند در پایان ساعت معاملاتی شاهد قرمزپوشی اغلب نمادهایشان بودند. از این جمله گروه پالایشی بود که در ابتدا تمام نمادهای این گروه در محدوده مثبت چهار درصد قیمتی معامله می شدند اما با گذشت زمان تمام نمادها به محدوده منفی وارد شدند. در این گروه اما تنها نماد «شپنا» بود که تا پایان بازار صف خرید را تجربه کرد. در مجموع امروز این گروه با حجم معاملاتی 316 میلیونی بهارزش 340 میلیارد تومان بازدهی 1.3 درصدی را به ثبت رساند.

گروه بانکی نیز روند مشابهی را پشت سر گذاشتند بطوریکه در پیش گشایش شاهد صفوف سنگین خرید در نمادهای «وبملت» و «وتجارت» بودیم. اما در پایان بازار ورق برگشت و تمام نمادهای مطرح این گروه به محدوده های منفی بازگشتند. اما گفتنی است بیشترین حجم نقدینگی جدید امروز نیز به گروه بانکی و به میزان 34 میلیارد تومان سرازیر شد.

اما فلزات اساسی روز سختی را پشت سر گذاشتند تا جایی که در میانه های بازار به دلیل عرضه بی حساب و کتاب حقوقی در نماد «فولاد» شاهد شکل گیری صف فروش در این نماد مطرح گروه بودیم. در ادامه «فملی» نیز به روند «فولاد» بازگشت و از مثبت سه درصد قیمتی به منفی پنج درصد و صف فروش رسید. از این صرفا شکل گیری جو هیجانی منفی و همچنین عرضه های کنترل نشده حقوقی ها در این گروه سبب خروج 27 میلیارد تومان نقدنیگی از ان گروه شد. در مجموع امروز 496 میلیون سهم از این گروه به ارزش 240 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی 2.8 درصدی را به ثبت رساند.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع معاملات روز جاری تالار شیشه ای، شاخص کل پس یک رفت و برگشت نهایتا با افت 1474 واحدی (معادل 0.79 درصد) در محدوده 184 هزار و 85 واحد به کار خود در این هفته پایان داد. شاخص هم وزن نیز پس از افت بیش از 517 درصدی در پله 31 هزار و 708 واحد ایستاد. 

در این بین بیش از 7.6 میلیارد ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 800 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از یک هزار و 700 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین امروز شاهد خروج بیش از 43 میلیارد تومان نقدینگی از بوس و فرابورس ودیم که البته  در مقایسه با ورد بیش از دو هزار میلیارد تومان پول جدید طی یک ماهه گذشته به بازار سهام، رقم ناچیزی است.

اما در بین گروه های بزرگ حاضر در بازار، گروه بانک، فرآورده های نفتی و مواد شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار نیز معاملات منفی «فولاد»، «فملی» و «پارس» بیش از سایرین در افت شاخص تاثیر داشتند. از سوی دیگر اما معاملات مثبت «وامید»،«شپنا» و «ومعادن» تا حدی از افت بیشتر شاخص جلوگیرکردند.

در فرابورس هم آیفکس به دنبال جو هیجان منفی کل بازارحرکت کرد با افت پنج واحدی و در پله 2109 واحد ایستاد. در این بازار نیز بیش از یک میلیارد و 600 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 511 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «ذوب»، «میدکو» و «زاگرس» بیشترین نقش جلوگیری از ریزش آیفکس داشتند.