۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد شش هزار واحدی شاخص در هفته پُرهیجان بورسی/ استراحت کوتاه مدت غول‌های بورسی برای جهش مجدد

۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۶
کد خبر: 305087
رشد شش هزار واحدی شاخص در هفته پُرهیجان بورسی/ استراحت کوتاه مدت غول‌های بورسی برای جهش مجدد

در هفته پُرالتهاب جاری شاخص کل بورس تهران با رشد سه درصدی مواجه شد که البته شاخص بانکی‌ها بیشترین افزایش را ثبت کرد. از سوی دیگر اما انتشار خبر تسغیر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با ارز بازار ثانویه سبب شروع دوره اصلاح قیمتی در اغلب نمادهای حاضر در بازار سرمایه شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده ؛ در دومین هفته از پاییز، شاخص بورس تهران نیز رنگ و بوی پاییزی به خود گرفت و در آستانه 200 هزار واحدی شدن به استراحت رفت. البته گفتنی است در سه روز ابتدایی این هفته، روند جو هیجانی مثبت هفته پیش ادامه یافت و شاخص کل با رشد 15 هزار واحدی روبرو شد.

اما در دو روز انتهایی هفته با انتشار خبر تسعیر نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی با ارز بازار ثانویه سبب شد تا شاخص کل با عقبگرد 10 هزار واحدی به استراحت برود. در این زمینه کارشناسان معتقدند این تسعیر نه تنها چالشی برای سودآوری پتروشیمی ها محسوب نمی شوند که می تواند حاشیه سود این شرکت ها نیز افزایش دهد.

از سوی دیگر همچنین روز گذشته شاهد انتشار خبر افزایش نرخ پایه محصولات آلومینیومی در بورس کالا بودیم که این تغییر نرخ می تواند شروعی برای جهش مجدد گروه فلزی بورس باشد. در این بین امروز «فایرا» در نامه شفاف سازی خود اعلام داشت: پیرو اطلاعیه شفاف سازی منتشره در مورخ پنجم شهریور 97 و بر اساس نامه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت به شرکت بورس کالای ایران، نرخ ارز مورد استفاده در محاسبه قیمت پایه محصولات آلومینیومی از نرخ ارز رسمی بانک مرکزی به نرخ ارز نیما تغییر و سقف رقابت نیز به میزان 20 درصد تعیین گردیده است. و بر اساس تغییرات فوق، در معامله روز گذشته شمش خالص آلومینیوم، قیمت پایه 189.900 ریال و قیمت میانگین موزون 231.476 ریال به ازاء هر کیلوگرم تعیین گردید که نسبت به آخرین معامله قبل از آن(14/06/97) در هر کیلوگرم 91.783 ریال در قیمت پایه و 31.976 ریال در قیمت میانگین معامله، افزایش نشان می‌دهد.

از این رو به نظر می رسد در هفته آتی شاهد جهش قیمتی در گروه فلزات اساسی باشیم. چراکه فعالان بازار امیدوارند پس از افزایش نرخ محصولات آلومینیومی، فولادی ها نیز با افزایش نرخ رو برو شوند.

پُربازده ترین گروه هفته

در بین 38 صنعت حاضر در بورس تهران با بزدهی کلی 2.8 درصدی، این هفته اقبال حقیقی ها به گروه بانکی سبب رشد 15 درصدی بازدهی این گروه شد. البته گفتنی است اصلی ترین دلیل این اقبال انتشار اخباری مبنی بر تسعیر ارز گروه بانک و بیمه با نرخ دلار بازار ثانویه بود. در این گروه نمادهای «ونوین»، «وتجارت» و «دی» هرکدام به ترتیب با بازدهی 31، 30 و 23 درصدی مواجه شدند. همچنین این گروه در هفته جاری 463 میلیارد تومان نقدینگی جدید جذب کرد که بیشترین میزان ورود نقدینگی در بین تمام گروه ها بود.

در این بین گروه استخراج کانه های دومین گروه پُربازده این هفته با 12.75 درصد رشد بود. در این گروه نیز «کدما»، «ومعادن» و «کگل» هرکدام به ترتیب با بازدهی 26، 23 و 15 درصدی بیشترین بازدهی را در بین نمادهای گروه داشتند. در مجموع 526 میلیون سهم از این گروه به ارزش 570 میلیارد تومان دادوستد شد. همچنین حقیقی ها در این گروه اقدام به فروش 10 میلیارد تومانی کردند.

سومین گروه پُربازده این هفته، واسطه گری های مالی بود که با بازدهی 11 درصدی مواجه شد. در این گروه نمادهای «ولنا»، «ولشرق» و «وآتوس» بیشترین بازدهی را داشتند.

پُرطرفدارترین گروه های هفته

در این هفته همانطور که گفته شد گروه بانکی با اقبال مضاعف حقیقی مواجه شد و بیشترین جذب نقدینگی جدید را داشت که البته با توجه به موج ایجاد شده در این گروه احتمال تداوم روند صعود قیمتی برای هفته آینده دور از انتظار نیست. همچنین گفتنی است در بین بانک های حاضر در تالار شیشه ای، بانک ملت و بانک خاورمیانه بیشترین دارایی ارزی را دارند که با تسعیر نرخ ارز با بازار ثانویه بالاترین سود را می برند.

  پس از آن گروه فرآورده های نفتی با بیشترین اقبال از سمت حقیقی ها روبرو شدند و 288 میلیارد تومان پول جدید وارد شده به بازار را جذب کردند.در سومین جایگاه به گروه شرکت های سرمایه گذاری نیز 134 میلیارد تومان نقدینگی جدید از سوی حقیقی ها وارد شد.

گروه با بیشترین بازدهی منفی در هفته جاری

در بین گروه های مطرح در بورس تهران، گروه مخابرات، لاستیک و پلاستیک ، خودرویی و شیمیایی بیشترین بازدهی منفی را به خود اختصاص دادند. در گروه مخابرات که با بازدهی منفی هشت درصدی در هفته جاری روبرو شد «اخابر» و «همراه» به ترتیب با بازدهی منفی 10 و منفی سه درصدی به کار خود در این هفته پایان دادند.

در گروه لاستیکی ها نیز بازدهی منفی پنج درصدی به ثبت رسید که افت قیمت در نمادهای «پلوله»، «پتایر» و «پکرمان» بیبشترین تاثیر منفی را بر شاخص گروه داشتند. اما «پلاست»، «پسهند» و «پارتا» هرکدام به ترتیب با رشد 16، 12 و 10 درصدی قیمت در این هفته روبرو شدند.

در بین گروه های منفی، گروه خودرو نیز با افت شاخص روبرو شد و بازدهی منفی یک درصدی را نسیب سهامدارانش کرد که بیشترین افت بازدهی را «خفناور»، «خاهن» و «خمهر» تجربه کردند. از سوی دیگر اما «خکرمان»، «خاذین» و «خکاوه» بیشترین بازدهی را ثبت کردند.