۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایان هفته پُرفراز و نشیب بورسی با عقب نشینی 2700 واحدی شاخص کل/ روند صعودی بورس از هفته آینده آغاز می‌شود؟

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۹
کد خبر: 304862
پایان هفته پُرفراز و نشیب بورسی با عقب نشینی 2700 واحدی شاخص کل/ روند صعودی بورس از هفته آینده آغاز می‌شود؟

در جریان معاملات امروز، از ریزش هیجانی روز گذشته شاخص کاسته شد و در پایان بازار نماگرها کمی از افت اول صبح خود را جبران کردند. همچنین در ادامه روند افزایشی حجم و ارزش معاملات خرد، امروز شاهد ثبت رقم دو هزار میلیارد تومان برای این معاملات در بورس و فرابورس بودیم.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران در جریان آخرین روز معاملاتی هفته نیز با عقب نشینی قیمتی در اغلب نمادهای بزرگ به کار خود پایان داد تا پرونده این هفته را با افزایش 11 هزار واحدی ببندد. اما با افزایش هیجان منفی در بازار ارز و سکه، بازار سرمایه نیز شاهد نوسانات بی پایه و صرفا بر پایه حدس و گمان شد. چراکه با ادامه روند مثبت گزارش دهی شش ماهه شرکت ها همچنان می توان به روزهای خوش بورسی امیدوار بود.

این در حالی است که تا پایان ساعت معاملاتی امروز، به جز سه نماد در گروه خودرو، سایر خودرویی‌ها در محدوده صف فروش به کار خود پایان دادند. از این رو گروه خودرو بیشترین افت بازدهی را در بین گروه‌های بورسی به ثبت رساند. با برچیده شدن صفوف فروش در پایان بازار و کاسته شدن از فشار عرضه در اغلب نمادهای بزرگ، انتظار می‌رود روند اصلاحی شاخص در ابتدای هفته آینده پایان یابد. از این رو کارشناسان جریان نزولی فعلی را کم عمق دانسته و به از سر گیری سیر صعودی شاخص های بازار امیدوارند.

 

بازگشت پالایشی‌ها به مدار صعودی

امروز اما با گذشت یک ساعت از آغاز معاملات شاهد بازگشت مجدد قیمتی از محدوده های منفی به مثبت در تمام نمادهای پالایشی بودیم. در این بین تشکیل صف خرید در نماد «شپنا» بر مثبت تر شدن جو کلی گروه افزود و این صف به نمادهای «شتران» و «شنفت»هم رسید. در مجموع امروز 239 میلیون سهم از این گروه ببه ارزش 286 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی 0.63 درصدی را به همراه داشت.

 

بانکی‌ها همچنان در صدر

با جدی تر شدن بحث تسعیر ارز بانک ها با نرخ بازار ثانویه امروز شاهد افزایش اقبال به تمام نمادهای این گروه بودیم. از این رو بیشترین حجم نقدینگی نیز امروز توسط این گروه و به میزان 126 میلیارد تومان بود. دو نماد بانک تجارت و بانک ملت نیز بیشترین معاملاتی را در بین تمام نمادهای بورس و فرابورس به خود اختصاص دادند. در این گروه نیز شاهد دادوستد بیش از 2.3 میلیارد سهم به ارزش 423 میلیارد تومان بودیم که بازدهی 2.5 درصدی را به همراه داشت. از این رو چه در جدول پُربازده ترین گروه ها و چه در جدول بیشترین جذب نقدینگی جدید شاهد حضور گروه بانکی در صدر بودیم.

 

خودرویی‌ها بازهم جاماندند

امروز در حالی شاهد مثبت شدن دادوستد در برخی گروه ها بودیم که خبری از این روند در گروه خودرو نبود. این در حالی است که حقوقی فعال نماد «خساپا» در طول مدت بازار سعی در جمع اوری صف فروش این نماد کرد. در «خپارس» هم حقوقی سهم تا حد توان از میزان صف فروش نماد کاست. اما مجموعا در بین نمادهای گروه خودرو تنها نماد «خکرمان» و «خکاوه» در محدوده های مثبت و گاها صف خرید به معاملات خود ادامه دادند. همچنین نکته جالب گروه تقابل معنادار نمادهای «خاور» و «خکاوه» بود. نماد سایپا دیزل امروز در مثبت 10 درصد دادوستد می شد و نماد ایران خودرو دیزل در منفی 15 درصد معامله شد. در این گروه نیز امروز بیش از  581 میلیون سهم به ارزش 92.2 میلیارد تومان دادوستد شد و این گروه امروز منفی ترین بازدهی را به میزان 5.8 درصد بر سهامدارنش تحمیل کرد.

 

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع معاملات روز جاری تالار شیشه ای، شاخص کل پس یک رفت و برگشت نهایتا با افت 2770 واحدی (معادل 1.43 درصد) در محدوده 185 هزار و 550 واحد به کار خود در این هفته پایان داد. شاخص هم وزن نیز پس از افت بیش از 823 درصدی در پله 32 هزار و 236 واحد ایستاد. 

در این بین بیش از 5.7 میلیارد ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 800 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از یک هزار و 600 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین امروز شاهد خروج بیش از 32 میلیارد تومان نقدینگی از بوس و فرابورس ودیم که البته  در مقایسه با ورد بیش از دو هزار میلیارد تومان پول جدید طی یک ماهه گذشته به بازار سهام، رقم ناچیزی است.

اما در بین گروه های بزرگ حاضر در بازار، گروه بانک، فرآورده های نفتی و مواد شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار نیز معاملات منفی «فملی»، «تاپیکو» و «پارسان» بیش از سایرین در افت شاخص تاثیر داشتند. اما نماد «کگل» به تنهایی 230 واحد شاخص را مثبت کرد.

در فرابورس هم آیفکس به دنبال جو هیجان منفی کل بازار، 51 واحد عقب نشست و در پله 2114 واحد ایستاد. در این بازار نیز بیش از یک میلیارد و 295 میلیون ورقه بهادار به ارزش 780 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 400 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «مارون»، «هرمز» و «میدکو» بیشترین نقش را در منفی کردن آیفکس داشتند.