۰ نفر

. مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

«دفارا» افزایش نرخ داد/ «ثامان» تعدیل منفی داد

۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر: 304326
«دفارا» افزایش نرخ داد/ «ثامان» تعدیل منفی داد

دوشنبه این هفته در حالی آغاز شد که از همان ابتدا و به لطف افزایش قیمت‌های پی در پی، بسیاری از نمادها متوقف شدند و از این حیث امروز روزی پر رفت و آمد برای بازار سرمایه کشور بود. بطوریکه 71 نماد متوقف و 68 نماد بازگشایی شدند.

اقتصادآنلاین - محمدامین خدابخش؛ در ادامه رونق بورس تهران در روز جاری به طور محسوسی از آهنگ این رشد کاسته شد تا هم نمادهای نوسان کرده استراحتی کرده باشند هم افزایش قیمت ریالی خوراک پتروشیمی را در روند قیمت گذاری سهم های گروه شیمیایی لحاظ کرده باشند. در این روز «ثامان» از چگونگی و دلایل تعدیل منفی گفت و مرقام توضیحات در مورد مناقصه بانک رفاه داد، همچنین «دفارا» خبر از افزایش نرخ محصولات خود داد.

«ثامان»تعدیل منفی داد: نمادمعاملاتی (ثامان) متعلق به شرکت سامان گستر اصفهان به منظور ارائه اطلاعات در خصوص کاهش سود پیش بینی شده از چهار میلیارد و 262 میلیون به 752 میلیون تومان، متوقف شد.با عنایت به تلاشها و اقدامات صورت گرفته در خصوص فروش پرو‍‍‍ژه‌های شرکت خصوصا پروژه جی شیرو کمر زرین که در اولین بودجه شرکت لحاظ شده بود ، متاسفانه با توجه به شرایط بازار این امر محقق نشد ولی شرکت امیدوار است با تلاشهای بیشتر انجام شده و ایجاد شرایط اقتصادای با ثبات در کشور در سال مالی 98 سود هر سهم با رقم بالاتری محقق شود.

«مرقام» از مناقصه گفت: دیگر نمادی که امروز متوقف شد نمادمعاملاتی (مرقام) متعلق به شرکت ایران ارقام بود. طی این توقف شرکت اعلام کرد که در مناقصه ای با موضوع خرید، آماده سازی محل نصب، حمل و نصب و راه اندازی به همراه نرم افزارهای مربوط به 200 دستگاه خودپرداز بانک رفاه کارگران، شرکت کرده است.

افزایش نرخ محصولات، «دفارا» را از حرکت بازداشت: (دفارا) نماد معاملاتی شرکت شرکت داروسازی فارابی دیگر شرکتی بود که به دلیل بروز تغییرات با اهمیت امروز متوقف شد. به موجب این توقف شرکت از تغییر قیمت محصولات شرکت پرده برداشت و اعلام کرد که به دلیل اجازه سازمان غذا و دارو به علت افزایش نرخ مواد اولیه ناشی از تغییرات نرخ ارز، دست به این کار زده است. بنابراین آن درصد از محصولاتی که افزایش نرخ را تجربه کرده اند، سهم 76 درصدی را از کل سبد فروش محصولات دارند. شرکت افزوده که مبنای این تصمیم رشد 42 درصدی مبلغ فروش 6 ماهه 97 نسبت به دوره مشابه سال قبل، افزایش مبلغ فروش ناشی از افزایش در مقادیر برخی از محصولات، افزایش نرخ فروش و کاهش 75 درصدی تخفیفات در این دوره است.

«حسیر» و اوراق اجاره: نماد معاملاتی (حسیر) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص انتشار اوراق اجاره تسویه برای شرکت ریل سیر کوثر متوقف شد. 25میلیارد تومان از مبلغ قرارداد از محل وجوه حاصل از انتشار اوراق اجاره تسویه شده است و مقرر شد مابقی در صورتی که شرکت ریل سیر افزایش سرمایه داشته باشد از آن محل و در غیر اینصورت از محل درآمدهای عملیاتی آینده طی 6 ماه به شرکت فروشنده پرداخت شود. ضمنا تا کنون گزارش توجیهی و مصوبه هیات مدیده جهت افزایش سرمایه از محل مطالبات تهیه نشده و در صورت تهیه و تصویب اطلاعات، اطلاع رسانی خواهد شد. این شرکت اقدام به خرید 437 دستگاه واگن لبه کوتاه با ارزش کارشناسی 70.2میلیارد تومان و به بهای 50میلیارد تومان از شرکت توسعه طلوع تجارت خلیج فارس، کرده است. لازم به ذکر است مقرر شده است که درآمد حاصل از واگن‌های جدید از تاریخ اول شهریورماه 1397 برای این شرکت مذکور گردد که با توجه به مشخص نشدن درآمدهای حاصله تا کنون در اطلاعات ماهانه درج نشده است و همچنین واگنهای مذکور بصورت اجاره در اختیار شرکت پرتو بار فرآور خواهد بود.

«فزرین» متوقف شد: دیگر شرکت متوقف شده از فرابروس در روزی که گذشت متعلق به نماد معاملاتی «فزرین» بود. این شرکت که به دلیل اخذ پروانه بهره برداری دوم توسط شرکت تحت کنترل متوقف شده بود اعلام کرد سیمین معدن قزلجا که 83 درصد از مالکیت آن متعلق به «فزرین» است موفق شده پروانه بهره برداری جدیدی را به منظور برداشت از محدوده معدنی سرب و روی کسب کند.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13970709