۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چادرملو با دو شرکت دیگر روی معادن استرالیا کار می‌کند/ عرضه سهام آهن و فولاد غدیر ایرانیان در فرابورس/ معدن جدید در گیر و دار مذاکره با محیط زیست

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 299964
چادرملو با دو شرکت دیگر روی معادن استرالیا کار می‌کند/ عرضه سهام آهن و فولاد غدیر ایرانیان در فرابورس/ معدن جدید در گیر و دار مذاکره با محیط زیست

باقیمانده استخراج معدن کنونی چادرملو ۶۰ میلیون تن است که پس از سه تا چهار سال به اتمام می‌رسد. معدن جدید می‌تواند از پنج تا 15 سال نیاز چادرملو را برطرف کند. به‌علاوه٬ شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و فولاد هرمزگان قرار است روی معادنی در غرب استرالیا کار کنند

اقتصادآنلاین- مروارید‍ اسلامی؛ در نشست خبری مدیران مجتمع‌های معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) که به همت انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه برگزار شد، خبرنگاران پس از بازدید از این مجموعه‌ها، پرسش‌های خود را درخصوص روند فعالیت‌ها و آخرین برنامه‌های مجموعه مطرح کردند.

 

تامین 30 تا 35 درصد مواد اولیه صنایع فولادی از معدن چادرملو

سید محمد ابریشمی٬ مدیر مجتمع معدنی چادرملو در نشست خبری با اعضای انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه به ارائه آماری درباره تولیدات و ذخایر پرداخت و درخصوص اکتشافات معدن جدید توضیح داد. به گفته او٬ میزان ذخیره زمین‌شناسی معدن کنونی چادرملو 400 میلیون تن و ذخیره استخراجی آن 290 میلیون تن پیش‌بینی شده است. باقیمانده استخراج ۶۰ میلیون تن است که پس از سه تا چهار سال به اتمام می‌رسد.

او ادامه داد: عیار سنگ‌آهن این معدن 53.5 درصد است و هدف ما افزایش عیار آهن به ۶۷ درصد با عملیات فراوری در کارخانه است. میزان فسفر موجود در سنگ‌آهن 0.9 درصد است که برای استفاده در سیستم احیای مستقیم باید به 0.1 درصد کاهش یابد. سیلیس هم شش درصد است که با عیارسازی باید به 2.7 درصد کاهش یابد.

ابریشمی با بیان اینکه ظرفیت سالانه تولید کنسانتره 7.5 میلیون تن است٬ اعلام کرد که با توسعه‌های صورت گرفته در خط تولید می‌توان میزان تولید این محصول را تا 10.5 میلیون تن در سال افزایش داد اما برای امسال برنامه تولید 9 میلیون تن کنسانتره را داریم که برای این منظور نیاز به استخراج 13.5 میلیون تن سنگ‌آهن است.

او همچنین اظهار داشت که 100 درصد کنسانتره سنگ‌آهن و فسفر در داخل کشور مصرف می شود و حدود 30 تا 35 درصد مواد اولیه صنایع فولادی از معدن چادرملو تامین می‌شود. این مقام مسئول در رابطه با زنجیره تولید گفت: بخش بیشتر کنسانتره سنگ‌آهن به کارخانه گندله‌سازی در اردکان منتقل می‌شود و خروجی آن به آهن اسفنجی تبدیل می‌شود که مرحله بعد از آن هم تهیه شمش فولاد است. اضافه تولیدات هم به صنایع فولاد کشور (فولاد مبارکه و فولاد خوزستان) فروخته می‌شود.

ابریشمی در رابطه با تامین آب موردنیاز مجموعه گفت: دو منبع تامین آب وجود دارد؛ یکی در بهاباد با احداث 11 حلقه چاه و خط انتقال 70 کیلومتری که برای مصارف صنعتی و عمومی استفاده می‌شود. منبع دوم آب شور دشت سپیدان است که توسط سیستم تسویه به آب شرب صنعتی تبدیل می‌شود. خط انتقال آن 12 کیلومتر است که از سپیدان به چادرملو انتقال داده می‌شود. مجموعه با سیستم تصفیه آب سعی در حل مشکلات آب منطقه دارد.

مدیر مجتمع معدنی چادرملو با اشاره به رو به اتمام بودن ذخایر معدن کنونی٬ در رابطه با نتایج اکتشافی معدن جدید گفت: سرمایه‌گذاری‌های بزرگی صورت گرفت و زمینی از طریق مناقصه در 30 کیلومتری چادرملو خریداری شد اما به دلیل مشکلاتی با محیط زیست مطالعات این معدن متوقف شده است و باید مذاکراتی انجام شود. به گفته او٬ معدن جدید می‌تواند از پنج تا 15 سال نیاز چادرملو را برطرف کند. از آنجا که اکتشافات کامل نشده، در حال حاضر اطلاعات مقدماتی در دست است و بر این اساس٬ 100 میلیون تن ذخیره برآورد شده است..

 

تجهیزات در گمرک گیر افتاده است/ روشی جدید برای تولید فولاد

محمود مصری‌نژاد، مدیر مجتمع صنعتی چادرملو پس از بیان توضیحاتی درخصوص روند تولید فولاد، اطلاعاتی درباره ظرفیت تولید مجموعه ارائه داد. به گفته او ظرفیت تولید گندله حدود ۳.۴ میلیون تن در سال و ۱۱ هزار و ۳۳۰ تن در روز است که با اصلاحاتی در طرح‌های توسعه، تولیدات این کارخانه به 12 هزار تن در روز یعنی بیش از چهار میلیون تن در سال افزایش یافته است.

او درخصوص ظرفیت تولید محصولات در چادرملو گفت: ظرفیت سالانه تولید کنسانتره ۱۰.۵ تا ۱۰.۸ میلیون تن است. همچنین در حال حاضر حدود 800 هزار تن فولاد تولید می‌شود که قرار است به یک میلیون تن افزایش یابد و قابلیت افزایش به یک میلیون و 300 هزار تن را هم دارد. میلگرد تولیدی این مجموعه نیز حدود 450 تا ۵۰۰ هزار تن است. شمش فولاد در دو واحد در مجموع به میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید می‌شود که قابلیت افزایش به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن را دارد.

به گفته او٬ شرکت در حال بررسی برای تولید فولاد به روش جدید شارژ داغ است؛ با این روش هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و هم زمان تولید کاهش می‌یابد و به دنبال آن میزان تولید فولاد از یک میلیون تن به یک میلیون و 300 هزار تن افزایش می‌یابد.

مصری‌نژاد ادامه داد: آهن اسفنجی نیز در دو کارخانه هر کدام با ظرفیت تولید 800 هزار تن تولید می‌شود و یک کارخانه با ظرفیت تولید 1600 هزار تن در برنامه شرکت قرار دارد. در حال حاضر تجهیزات در گمرک مانده و منتظر هستیم تا ارسال شود تا بتوانیم تولید را آغاز کنیم. کارخانه فولادسازی ابرکوه با سرمایه‌گذاری ۶۵ درصدی چادرملو هم با ظرفیت تولید 600 هزار تن در برنامه است و در انتظار ورود تجهیزات هستیم تا بهره‌برداری انجام شود.

او درخصوص تامین برق چادرملو توضیح داد که مجموعه با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در مجاورت کارخانه٬ برق تولید می‌کند و آن را هم به مصرف عمومی می‌رساند و هم برای مجموعه استفاده می‌کند.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو در رابطه با تامین آب برای مجموعه بیان داشت که دو اقدام در این خصوص انجام شده است؛ اجرای شبکه فاضلاب اردکان و ایجاد تصفیه‌خانه که امسال وارد مدار شده و آب تصفیه‌شده در کارخانه استفاده می‌شود. اقدام دوم احداث خط انتقال آب شیرین‌شده از خلیج فارس با همکاری شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و مس سرچشمه به محل این کارخانه‌ها است که در حال حاضر خط لوله از بندرعباس به گل‌گهر در حال انجام است و بعد از آن احداث خط لوله از گل‌گهر به مس سرچشمه قرارداد و انتقال آب از مس سرچشمه به چادرملو مرحله بعد است که قراردادهای آن منعقد شده و در حال اجرا است و بخشی از خاک‌برداری انجام شده است.

 

با تعیین دستوری قیمت‌ها در بورس کالا مخالفیم/ افزایش سرمایه در دستور کار «کچاد»

در ادامه این نشست خبری، سید محمود سیدی، مدیر امور مالی و اقتصادی مجموعه با انتقاد از ماندن تجهیزات در گمرک گفت: همه وجوه ماشین‌آلات خارجی پرداخت شده و این ماشین‌آلات وارد کشور شده اما در گمرک مانده است. بیشتر مراحل بهره‌برداری از طرح تولید آهن اسفنجی به اتمام رسیده اما پس از اجرای سیاست جدید ارزی دولت و پیاده شدن سیستم ناهماهنگ بین وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرگ٬  ترخیص تجهیزات از بندر با مشکل مواجه شده است. اگر ماشین‌آلات مطابق برنامه‌ریزی وارد شده بود، از اول تیرماه تولید آهن اسفنجی داشتیم اما از ابتدای تیرماه تاکنون کارخانه آهن اسفنجی با توقف تولید رو به رو شده است. از آن زمان روزانه ۳.۵ میلیارد تومان بابت تامین مواد از بازار هزینه به شرکت تحمیل می‌شود اما بخشی از محموله آزاد شده و امیدواریم تا پایان آبان ماه شاهد آغاز تولید آهن اسفنجی باشیم.

او در ادامه در رابطه با فروش محصولات در بورس کالا اظهار داشت که حضور در بورس خوب است اما از آنجا که قیمت‌ها در آن به صورت دستوری تعیین می‌شود، تمایل به حضور در بورس نداریم. هر کیلو محصول برای ما سه هزار تومان تمام می‌شود اما در بورس باید ۲۰۰۷ تومان فروخته شود. دولت در حق فولاد اجحاف می‌کند. اگر دولت بخواهد به صورت دستوری عمل کند، فولاد زمین می‌خورد.

سیدی در رابطه با صادرات مجموعه توضیح داد که تمام محصولات شرکت در داخل کشور مصرف می‌شود و صادرات ندارد.

مبلغ فروش شرکت از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل دو و نیم برابر و مبلغ فروش مرداد امسال نیز نسبت به مرداد سال قبل سه و نیم برابر شده است. سیدی در این رابطه توضیح داد: حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان اختلاف قیمت داشتیم. حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از این اختلاف قیمت فروش ناشی از افزایش ظرفیت فروش و ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان ناشی از افزایش نرخ فروش بوده است. سال گذشته ظرفیت فروش فولاد ۳۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده بود و امسال این میزان به ۸۰۰ هزار تن افزایش یافته است. در حال حاضر در تولید و فروش فولاد از برنامه جلوتر هستیم. بقیه ظرفیت‌ها تقریبا مشابه ظرفیت‌های سال قبل است و وقتی کارخانه احیای مجموعه راه‌اندازی شود٬ بخشی از گندله آماده فروش٬ به جای فروش به کارخانه احیا منتقل می‌شود و آنجا از مزیت قیمتی آن استفاده می‌شود. به این ترتیب ظرفیت‌های فروش شرکت به جز محصول دانه‌بندی که محصول جانبی است٬ همگی نسبت به سال قبل رشد خواهند داشت.

او همچنین بیان داشت که در مجمع سال ۹۶ سود خوبی تقسیم شد و هیات مدیره پیشنهاد داد که از این محل افزایش سرمایه انجام شود و چند محل هم برای صرف آن مورد توجه قرار دارد؛ استفاده در معدن جدید که بخشی از کار آن شروع شده، سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های سرمایه‌پذیر، خرید ماشین‌آلات تکمیلی معدنی یا جبران مخارج سرمایه‌ای ناشی از تفاوت قیمت واقعی و برآوردی طرح توسعه‌ای فولاد٬ گزینه‌های پیش رو برای صرف این افزایش سرمایه هستند. به گفته او شرکت می‌تواند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش سرمایه داشته باشد که امور مربوط به آن در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود در اواخر آذر ماه یا دی ماه بتوانیم مجمع فوق‌العاده را برگزار کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ذخایر معدنی تا ۲۰ سال دیگر تمام می‌شود٬ خبر از یک برنامه جدید داد: شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و فولاد هرمزگان (زیرمجموعه فولاد مبارکه) قرار است روی معادنی در غرب استرالیا کار کنند؛ سه پهنه معدنی در این منطقه وجود دارد که مجموع این سه پهنه از مجموع کل ذخایر سنگ‌آهن غنی شده ایران بیشتر است؛ این برنامه در حال بررسی است. بر این اساس این شرکت‌ها در نظر دارند کنسانتره تولید کنند که سالانه حدود ۱۲.۵ میلیون تن می‌شود که می‌توان آن را در بازارهای دنیا فروخت یا در منطقه آزاد مکران به فروش رساند. همچنین طرح دیگری در منطقه مکران با همکاری گل‌گهر و فولاد مبارکه در حال پیگیری است که با ورود ۱۲.۵ تا ۱۳ میلیون تن کنسانتره،10 میلیون تن فولاد تولید می‌شود. اینها برنامه‌های بلندمدت است و شرایط کنونی اجازه این کار را نمی‌دهد اما دانش فنی آن در داخل کشور وجود دارد.

سیدی در پایان خبر داد که شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان قرار است وارد فرابورس شود و امور مربوط به آن در حال انجام است.