۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش صادرات نفت ایالات متحده به کشورهای آسیایی/ آمریکا برای تصاحب سهم ایران از بازار نفت رأسا دست به کار شد

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۴۹
کد خبر: 299684
افزایش صادرات نفت ایالات متحده به کشورهای آسیایی/ آمریکا برای تصاحب سهم ایران از بازار نفت رأسا دست به کار شد

درگیری‌های تجاری بین آمریکا و چین که باعث کاهش صادرات نفت آمریکا به این کشور شده است، باعث شده تا آمریکایی‌ها اقدام به پیدا کردن مشتریان جدیدی بکنند. از طرف دیگر تولیدکنندگان آمریکایی در حال استفاده از تحریم‌ها علیه کشورمان برای جایگزینی نفت خود در بازارهای ایران هستند.

اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛ صادرات نفت ایالات متحده به ژاپن و کره جنوبی در ماه جاری به رکورد جدیدی دست خواهد یافت زیرا پالایشگاه‌های آسیایی با توجه به اختلاف قابل ملاحظه بین قیمت نفت ارائه شده توسط آمریکایی‌ها و شاخص بین المللی برنت، خرید خود را از ایالات متحده افزایش دادند. این در حالی است که چینی‌ها با توجه به وسعت گرفتن درگیری‌های تجاری بین کشور مطبوعشان با ایالات متحده، خرید نفت از این کشور را کاهش دادند.

داده‌های منتشر شده از جانب موسسه تامسون رویترز نشان می‌دهد که صادرات نفت ایالات متحده به کره جنوبی در ماه سپتامبر به رکورد 230 هزار بشکه در روز خواهد رسید. صادرات نفت این کشور به ژاپن نیز به رکورد 134 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که اختلاف قیمت بین نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت که تولیدکنندگان آمریکایی آن را مرجع قیمت‌گذاری خود قرار داده‌اند، به حدود 10 دلار در هر بشکه رسیده است و همین امر باعث شده است تا جذابیت نفت ایالات متحده برای خریداران آسیایی افزایش یابد. 

photo_2018-09-11_17-46-24

قیمت نفت آمریکا تحت تاثیر عواملی همچون رشد تولید این کشور به رکورد 11 میلیون بشکه در روز و کاهش علاقه چینی‌ها به خرید نفت از ایالات متحده، تحت فشار قرار دارد و همین امر منجر به افزایش اسپرد آن نسبت به نفت برنت شده است. از طرف دیگر قیمت نفت برنت تحت تاثیر احتمال تشدید اختلال عرضه طلای سیاه با توجه به عواملی همچون تحریم علیه ایران، کاهش صادرات نفت ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی در این کشور و همچنین نگرانی‌ها مربوط به افت تولید لیبی با توجه به درگیری‌های تمام نشدنی داخلی در این کشور، افزایش یافته است. 

photo_2018-09-11_17-46-27

از طرف دیگر با توجه به در پیش بودن عملیاتی شدن تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران در ماه نوامبر، ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها نیازمند یافتن محموله‌های جایگزین هستند و آمریکایی‌ها با استفاده از این موضوع و قیمت ارزان‌تر نفت تولیدیشان، تلاش می‌کنند تا بازارهای ایران را تصاحب نمایند. ژاپن و کره جزو اولین مشتریان عمده ایران بودند که تحت تاثیر فشارهای آمریکا، میزان خرید نفت خود را از ایران کاهش دادند. بر اساس گزارشات منتشر شده، کره‌جنوبی هیچ محموله‌ای از ایران را برای ماه اکتبر وارد نخواهد نمود و در ماه اوت نیز میزان واردات نفت این کشور نزدیک به صفر بوده است.

هند نیز که به صورت سنتی دومین واردکننده نفت ایران پس از چین بوده است، میزان واردات نفت خود از کشورمان را کاهش داده و به ازای آن، خرید نفت از ایالات متحده را افزایش داده است. 

photo_2018-09-11_17-46-22