۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقف رقابتی محصولات فولادی در بورس کالا آزاد شد

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 299613
سقف رقابتی محصولات فولادی در بورس کالا آزاد شد

بعد از آزاد شدن سقف رقابت قیمتی مس و آلومینیوم در بورس کالا امروز سقف رقابت محصولات فولادی نیز در این بازار باز شد. این خبر که از اوایل امروز در فضای مجازی پخش شده بود، بالاخره دقایقی پیش توسط معاون وزیر صمت تایید شد.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ بعد از آزاد شدن سقف رقابت قیمتی مس و آلومینیوم در بورس کالا امروز سقف رقابت محصولات فولادی هم (که پیش از این 10 درصد اعمال می‌شد) در این بازار باز شد. این خبر که از اوایل امروز (20 شهریور) در فضای مجازی پخش شده بود، بالاخره دقایقی پیش توسط معاون وزیر صمت تایید شد. 

جعفر سرقینی پیشتر به تاثیر التهابات نرخ ارز بر بازار فلزات تاکیده کرده و گفته بود: «ما در زمینه فلزات خودکفا هستیم به طوریکه ٢.٥ برابر نیاز کشور فولاد و ٢.٥ برابر نیاز کشور روى تولید مى‌کنیم؛ بنابراین فضای روانى موجود در بازار براى این صنعت غلط است.

از زمانى که سقف رقابت مس و آلمینیوم در بورس را برداشتیم قیمت‌ها حدود ٥٤ درصد رقابتى شدند. با برداشته شدن سقف رقابت فولاد در بورس کالا، این محصول هم حدود ٣٠ درصد رقابتی خواهد شد. قیمت هر کیلوگرم میلگرد در اوج نوسانات ارزى  ٤٦٠٠ تومان بود که روز گذشته به ٤١٠٠ تومان رسید و با آزادسازى قیمت فولاد، فردا با قیمت حدودا ٣٦٠٠ عرضه خواهد شد.»

پیرو این مطلب، سرقینی طی نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بورس کالا از اعمال باز شدن سقف محصولات فولادی در این بازار به طور رسمی خبر داد و بورس کالا هم این موضوع را طی اطلاعیه‌ای به فعالان بازار کالا اعلام کرد.

در این نامه آمده است: از این به بعد قیمت های محصولات فولادی در بورس کالا معادل متوسط نرخ کشف شده کالاها در چهار عرضه آخر بورس کالا تعیین می شود و سقف رقابت در این معاملات باز است. 

همچنین، کف عرضه توافق شده جدید با فولادسازان ملاک عمل خواهد بود و نیز برای تامین کامل نیاز بازار کف عرضه‌ها افزایش یافته و کالاهای پرطرفدار بازار به سبد عرضه اضافه شده است.    

معاون وزیر صمت طی این نامه اعلام کرده است: با توجه به اینکه خریداران محصولات فولادی از ابتدای مردادماه موظف به عودت 75 درصد کالای تولیدی زنجیره بعدی به بورس کالا هستند و ممکن است آن ها را به قیمت‌های بالاتر از زمان کنترل سقف بفروشند، موظف به تسویه کالای خریداری شده از فولادسازان از (یکم مرداد) با قیمت‌های کشف شده روز هستند. 

همچنین، اگر قیمت‌های محصولات فولادی در بورس کالا بالاتر از20 درصد باشد، ساز و کار افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی متعاقبا پیشنهاد خواهد شد.  

photo_2018-09-11_12-08-42