۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازی ناتمام پالایشی‌ها در هیاهوی این روزهای بورس/سود پالایشی‌ها با تهاتر، دستخوش تغییرات منفی می‌شود؟

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 299528
بازی ناتمام پالایشی‌ها در هیاهوی این روزهای بورس/سود پالایشی‌ها با تهاتر، دستخوش تغییرات منفی می‌شود؟

عصر روز گذشته دو شرکت پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس در گزارش شفاف‌سازی خود صحبت از تهاتر 50 درصد وکیوم باتوم تولیدی با نفت خام و به نرخ مصوبی پایین‌تر از نرخ فروش در بورس کالا کردند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در سومین هفته شهریورماه باز هم بازار در گیر اخبار و گزارشاتی شد که بر مبنای آن معامله گران و سهامداران ناگهان مجبور به تغییر استراتژی سهامداری خود شدند. شنبه دو هفته گذشته مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآروده های نفتی قیمت جدید فرآورده های وِزه نفتی که در بورس کالاعرضه می شود را با افزایش 100 درصدی اعلام کرد. 

 

پس آن بود که در روز یکشنبه و دوشنبه شاهد افزایش تقاضا در نمادهای بورسی پالایشی بودیم. اما به ناگهان دو شنبه عصر، با اعتراض انجمن روغن سازان پالایشگاهی و طبق دستور وزیر نفت، ابلاغیه شرکت ملی پخش ملغی شد و قیمت ها به حالت سابق بازگشت. از این رو مجددا در روز سه شنبه بورس تهران یکی از سنگین ترین ریزش های تاریخی خود را تجربه کرد و تمام نمادهای پالایشی این بار طولانی ترین صف فروش را به خود دیدند. ولی کار به اینجا ختم نشد و عصر دوشنبه هفته پیش بخشنامه ای از بورس کالا رسانه ای شد که طی آن سقف رقابت قیمتی از فرآروده ای نفتی حذف شد.

در نتیجه از روز سه شنبه هفته گذشته شاهد سقف شکنی های پیاپی نمادهای پالایشی و تجربه صف خرید برای پنج روز کاری این نمادها بودیم. ام ظهر دیروز دو شرکت پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس در اطلاعیه شفاف سازی خود صحبت از تهاتر 50 درصدی وکیوم باتوم با نفت خام را به میان آوردند. این در حالی است که نرخ فروش وکیوم باتوم در یکشنبه به میزان 3613 ریال در هر کیلو در بورس کالا بود که بیش از دو برابر نرخ مصوب برای تهاتر است. 

«شبریز» در گزارش خود اعلام کرده است حدود ۵۰ درصد وکیوم باتوم (حدود ۱۸۰ هزار تن)در سال ۱۳۹۶ مربوط به وکیوم باتوم تهاتری عرضه شده در بورس کالاطبق بند (ه) تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ بوده است . البته در سال ۱۳۹۷ صرفا ۳۰ هزار تن وکیوم تهاتری در شهریور ماه طبق بند (ه) سال ۱۳۹۷ با نرخ هر کیلو ۱۴۱۳۴ ریال ( نرخ اعلامی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت در خارج از بورس عرضه شده است.حداکثر سقف وکیوم باتوم تهاتری تحویلی از محل بند ( ه ) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به شرکت های قیر ساز بالغ بر ۵۰۰ تن روزانه خواهد بود ( حدود ۵۰ درصد وکیوم باتوم تولیدی شرکت)

در این اطلاعیه شفاف سازی آمده است که قیمت تسویه وکیوم باتوم تهاتری اعلام شده توسط معاونت برنامه ریزی وزارت نفت برای ۶ ماه اول سال ۹۷ به شرح ذیل است: فروردین: ۱۱۲۰۸ ریال، اردیبهشت:۱۰۷۱۹ریال، خرداد:۱۲۹۶۰ریال، تیر:۱۲۹۶۰ریال ،مرداد:۱۴۱۱۵ریال، شهریور:۱۴۱۳۴ ریال برای هر کیلو محصول

از سوی دیگر نرخ نفت خام اعلامی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برای ماههای فروردین لغایت تیر ماه بشرح ذیل اعلام شده است: نرخ هر بشکه نفت خام در فروردین63.93 دلار، در اردیبهشت:67.79 دلار، درخرداد 69.74 دلار و در تیر:70.1 دلار

اما با توجه به عدم دریافت نرخ نفت خام  برای ماه های مرداد و شهریور آثار مالی تغییرات مذکور قابل پیش بینی نیست و به محض شفاف شدن اطلاعات مذبور به عموم اطلاع رسانی خواهد شد.

حال با این شفاف سازی های صورت گرفته از سوی شرکت های پالایشی، معادله سودآوری این شرکت از حذف سقف رقابت قیمتی دستخوش تغییرات منفی خواهد شد.