۰ نفر

شرکت‌های زیرمجموعه بیمه ایران بورسی می‌شوند

افزایش چشمگیر سود عملیاتی سبا در دوره مدیریتی جدید/ پیشرفت بزرگ ابرپروژه گلستان بعنوان سرمایه استراتژیک بیمه ایران

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۲۸
کد خبر: 298920
افزایش چشمگیر سود عملیاتی سبا در دوره مدیریتی جدید/ پیشرفت بزرگ ابرپروژه گلستان بعنوان سرمایه استراتژیک بیمه ایران

مدیرعامل شرکت توسعه کسب و کار سبا، در یک نشست خبری با تشریح عملکرد مالی شرکت سبا گفت سود عملیاتی این شرکت در ۶ ماهه سال ۹۷ افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مدیرعامل شرکت توسعه کسب و کار سبا  با اشاره به اینکه این شرکت به دنبال بورسی شدن است و تا پایان سال اقدامات لازم در این بخش را انجام خواهد داد، گفت:80 درصد فعالیت شرکت سبا معطوف به پروژه ساختمانی گلستان است که به بزرگترین پروژه اداری کشور تبدیل خواهد شد و در سال 1400 به بهره برداری می رسد. این پروژه ۱۶۷ هزار متر مربع بوده و در ۳۴ طبقه و دو قلو در تقاطع همت-کردستان قرار دارد.

*سبا کمتر از ۱۰ درصد کل سرمایه گذاری های بیمه ایران است و سود نهفته اش حداقل ۲ هزار میلیارد تومان است

او خاطرنشان ساخت شرکت توسعه کسب و کار سبا کمتر از ۱۰ درصد کل سرمایه گذاری های بیمه ایران را در اختیار دارد و سود سالانه اش برابر با متوسط سود سرمایه گذاری در صنعت بیمه است. ولی با توجه به پیشرفت پروژه گلستان پیش بینی کرد در ۱۴۰۰ این پروژه حداقل ۳۴۰۰ میلیارد تومان فروخته شده و حداقل سود ۲ هزار میلیاردی برای بیمه ایران داشته باشد که بیش از نیمی از زیان انباشته آن را جبران می کند. اگر این سود را بر ۵ تقسیم کنیم سالانه ۴۰۰ میلیارد سود شناسایی می شود که برابر ۵۰۰ درصد سرمایه سبا است. او گفت بیمه ها باید چنین سرمایه های بلندمدتی داشته باشند و اگر این کار را نکنند در بلندمدت مشکلات جدی خواهند داشت. او به تجربه های مختلف بین المللی در این خصوص اشاره و بیمه ایران را در این زمینه در ایران پیشرو دانست.

*افزایش چشمگیر سوداوری سبا در ۲۰ ماه اخیر 

 او سود عملیاتی این شرکت در 6 ماهه سال 97 را 13 میلیارد و  237 میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: این رقم در کل سال 96، 16 میلیارد و 305 میلیون تومان بوده است، این در حالی است که در سال 95 سود عملیاتی شرکت معادل منفی یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه سود حاصل از خرید و فروش سهام در 6 ماهه ابتدایی سال مالی 97 ،7 میلیارد بوده است، اظهار کرد: در سال‌های 94 تا 96 سود حاصل از خرید و فروش سهام به ترتیب 6 میلیارد و 172 میلیون،  1 میلیارد و 133 میلیون و سه میلیارد و 401 میلیون تومان بوده است. که نشان از رشد بسیار بالا در این دو سال اخیر دارد.

*کاهش چشمگیر هزینه های اداری-عمومی شرکت در مدیریت فعلی

مدیرعامل شرکت توسعه کسب و کار سبا در ادامه به کاهش 30 درصدی هزینه های فروش، اداری و عمومی در سال 96 نسبت به سال 95 اشاره  و خاطرنشان کرد:سرمایه شرکت سبا 467 میلیارد تومان است که عمده آن املاک است، ضمن اینکه 80 درصد فعالیت این شرکت در حوزه ساختمان و مربوط به پروژه گلستان است که بزرگترین مجتمع اداری کشور خواهد بود.

*پیشرفت چشمگیر ابرپروژه برج های دوقلوی تهران بعنوات پشتوانه استراتژیک بیمه ایران 

او با بیان اینکه سالانه 100 میلیارد تومان در پروژه گلستان هزینه می کنیم و بنا به برنامه ریزی های صورت گرفته این پروژه در سال 1400 به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: بر اساس برنامه میزان پیشرفت فیزیکی پروژه گلستان که در دوره پیش ریزش کرده بود و وضعیت بسیار خطرناکی داشت انحراف ۴۵ درصدی رل جبران کرده و پیشرفت پروژه به 24.3 درصد رسیده است، این در حالی است که در فروردین ماه سال 95 و پیش از مدیریت مدیر فعلی بیمه ایران، گودبرداری پروژه انجام شده بود اما ریزش گود برداری در ضلع جنوب شرقی پروژه موجب عقب افتادگی شده بود و این پروژه عملا ۶ ماه تعلیق بود.

مدیرعامل شرکت سبا با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه به 500 میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم، تصریح کرد:مذاکراتی برای تامین مالی این پروژه صورت گرفته و احتمال دارد که بیمه ایران در این پروژه به عنوان پشتوانه بیمه زندگی (مان) سرمایه گذاری کند این در حالی است که تا پیش از پیشرفت این پروژه، گود گلستان به مشکلی بزرگ برای بیمه ایران تبدیل شده بود اما اکنون یک دارایی استراتژیک است که می تواند نیمی از زیان انباشته بیمه ایران را جبران کند.

او ادامه داد:شرکت سبا به جز پروژه گلستان تعدادی ملک دیگر دارد که همه آنها را از طریق مزایده واگذار خواهد کرد زیرا معتقدیم دلیلی ندارد که شرکت سبا سرمایه گذاری دیگری در املاک داشته باشد و با توجه به اینکه 80 درصد فعالیت این شرکت در حوزه ساختمان است باید سبد دارایی های خود را متنوع کند.

*پرتفوی بورسی شرکت سودآور شده است

الحسینی با اشاره به اینکه در آذرماه سال 95 پورتفوی شرکت 60 میلیارد تومان بود که بیش از 50 درصد آن مربوط به بیمه اتکایی امین بود که عملا افزایش قیمتی ندارد، گفت: متاسفانه بیمه اتکایی امین سرمایه اش را در دو بانک که وضعیت خوبی ندارد سپرده گذاری کرده و ریسک بالایی دارد. ضمن اینکه مصوبات هیات مدیره را به ما به عنوان عضو هیات مدیره ارائه نمی دهد. به همین جهت او پیشنهاد فروش سهام این شرکت را با مدیرعامل بیمه ایران مطرح کرده است.

 او با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده سود شرکت سبا از محل خرید و فروش سهام است، تاکید کرد:در حال حاضر پورتفوی شرکت سبا حدود 110 میلیارد تومان است که مداوم کوچک می شود و در پروژه گلستان سرمایه گذاری می شود‌.

*شرکتهای زیرمجموعه بیمه ایران بورسی می شوند

مدیرعامل شرکت توسعه کسب وکار سبا با بیان اینکه همه شرکت های زیر مجموعه بیمه ایران باید بورسی شوند، به فعالیت شرکت های زیر مجموعه شرکت سبا اشاره و اضافه کرد:شرکت ایده های هوشمند سیمرغ برای اولین بار در سال گذشته از زیان دهی خارج شده است، ضمن اینکه این شرکت اولین قرارداد سامانه جامع بیمه گری را نیز منعقد کرده است. هرچند ابهامات جدی در خصوص نرم افزار خریداری شده همچنان باقیست.

او در ادامه به شرکت مدیریت مراکز اقامتی مهر سیاحت سبا به عنوان یکی دیگر از شرکت های زیر مجموعه سبا اشاره کرد و گفت:این شرکت که برای اولین بار پس از تاسیس سودده شد مدیریت هتل ها و مراکز اقامتی بیمه ایران را به عهده دارد و به تازگی به نمایندگان بیمه ایران نیز خدمات ارائه می دهد. او گفت برنامه ما ارایه خدمات به کلیه مشتریان ۱۷ میلیونی بیمه ایران به عنوان یک پروژه مدیریت ارتباط با مشتریان است. او گفت سعیش متمرکز کردن مدیریت ارتباط با مشتریان در شرکت تخصصی مهر سیاحت است.

الحسینی با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی سبا سودا ثمین از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سبا است، ادامه داد: در حال حاضر فعالیت‌های این شرکت تعلیق شده و در حال انحلالش هستیم. گروه اقتصادی افق نیز در سال 92 در مالزی تاسیس شد که به دنبال انحلال آن بودیم اما اخیرا متقاضیانی برای خرید این شرکت اعلام آمادگی کرده اند.

مدیرعامل شرکت توسعه کسب و کار سبا به اخذ دو مجوز سبد گردانی و ایجاد هلدینگ خدمات بازار سرمایه( گروه مالی) در بورس اشاره و تصریح کرد:شرکت سبا قصد دارد به یک شرکت بورسی تبدیل شود و در این راستا تا پایان سال جاری کلیه اقدامات لازم را انجام خواهد داد ضمن اینکه شرکت های بیمه باید شرکت سرمایه گذاری داشته باشند تا به صورت شفاف فعالیت کنند.