۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

با وجود اخبار خوش پالایشی‌ها بازهم شاخص کل درجا زد/ سرایت بی‌ثباتی بازارهای موازی به تالار شیشه‌ای

۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 298429
با وجود اخبار خوش پالایشی‌ها بازهم شاخص کل درجا زد/ سرایت بی‌ثباتی بازارهای موازی به تالار شیشه‌ای

شاخص بورس تهران در هفته جاری تنها با رشد اندک 250واحدی مواجه شد و از فتح قله‌های جدید جاماند. این در حالی است که با حذف سقف رقابت قیمتی فرآروده‌های نفتی ویژه در بورس کالا، نمادهای مطرح این گروه سکاندار هیجانات مثبت بازار بودند. اما تزلزل و اهمال در نرخ‌گذاری‌ها از سوی مسئولین سبب ایجاد بی‌ثباتی در بازار سهام همچون سایر بازارهای موازی شده است.

 اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ شاخص کل بورس تهران هفته جاری را در رقم 137 هزار و 470 واحد آغاز کرد و پس از افت و خیر بسیار روز چهارشنبه در ارتفاع 137 هزار و 740 واحد به کار خود پایان داد. در ابتدای هفته شاهد عقب نشینی دسته جمعی نماگرها در پی اصلاح مجدد نرخ فراورده های نفتی از سوی وزرات نفت بودیم که این بی ثباتی به سایر گروه ها نیز سرایت کرد و فعالان بازار از ترس تکرار تجربه مشابه پالایشی ها، کمی از استراتژی های خرید خود در گروه های بزرگ خود عقب کشیدند.

 

بورس کالا کار را تمام کرد

اما در ادامه هفته با ورود بورس کالا به روند نرخ گذاری ها، با حذف سقف رقابت قیمتی در گروه فراورده های نفتی از روز دو شنبه موج جدیدی از تقاضا در گروه پالایشی های بورسی تشکیل شد که این جو مثبت به سایر گروه ها نیز سرایت کرد. این اخبار مثبت منتشر شده از سوی بورس کالا سبب افزایش 4300 واحدی شاخص کل در دو روز دوشنبه و سه شنبه شد اما روز گذشته با افزایش حجم عرضه در گروه فلزی و افت قابل توجه قیمت در نمادهای بزرگ این گروه، رالی صعود شاخص متوقف شد و افت 260 را به ثبت رساند.

 

هفته ناآرام بازارهای مالی

در دومین هفته شهریورماه، مجددا بازار طلا و ارز دچار نوسانات شدید شد. از این رو نرخ دلار در بازار آزاد تا 15 هزار و 600 تومان پرواز کرد. طلا 18 عیار نیز سقف قبلی خود را شکست و به مرز 375 هزار تومان در هر گرم رسید. این تب آشفته طلا و ارز به بورس هم رسید و شاخص کل را با افت و خیزهای قابل توجهی همراه کرد. نوساناتی که نه تنها برای کلیت بازار سهام مثبت قلمداد نمی شود بلکه موجبات فرار سرمایه و افزایش بی اعتمادی سرمایه گذاران را فراهم می کند.

 

پُربازده ترین های هفته

همانطور که گفته شد گروه فراورده های نفتی با وجود ثبت افت 3 واحدی در دو روز ابتدایی هفته، اما به دلیل حذف سقف رقابت قیمت در بورس کالا نهایتا بازدهی شش درصدی را برای این هفته به ثبت رساندند. همچنین این گروه در هفته جاری شاهد ورود 45 میلیارد تومان نقدینگی جدید بود. البته گفتنی است قبل از این گروه در جدول پُربازده ترین های هفته، گروه های کوچکی همچون استخراج ذغالسنگ، زراعت، کاشی و سرامیک، سیمانی و قندی هریک به  ترتیب با بازدهی 10، 9.5، 9، 7.5، 6.5 و 6.1 قرار داشتند. لازم به ذکر است که در این هفته کوچکترهای بازار بیشتر در کانون توجه فعالان بورسی و معامله گران قرار گرفتند که سبب شد شاخص هم وزن با ثبت رکوردی جدید خود را برای اولین بار به کانال 22 هزار واحد برساند. به عقیده کارشناسان، با رشد قیمتی قابل توجه در گروه های بزرگ و مطرح بازار، حال نوبت قد کشیدن و افزایش قیمت سهام گروه های کوچک رسیده و به نظر می رسد با توجه به افزایش ریسک های سیستماتیک از جمله سیاسی و نوسانات نرخ ارز، باید منتظر ثبت قیمت های جدید در نمادهای کوچک بازار باشیم.

اما در مجموع بانکی ها هفته پُرتقاضایی را پشت سر گذاشتند. اشخاص حقیقی در این گروه که نماد «وبملت» پیشتاز افزایش قیمت بود  مجموعا اقدام به خرید 295 میلیارد تومان سهم کردند که در نوع خود برای سه ماه گذشته و با توجه به وضعیت نامساعد بنیادی نمادهای این گروه بی سابقه قلمداد می شود. این گروه همچنین در هفته جاری بازدهی بیش از 1.5 درصدی را نصیب سهامدارانش کرد.

 

کدام گروه ها بازدهی منفی  داشتند؟

در هفته ای که گذشت سه گروه بزرگ فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی و شیمیایی با بازدهی منفی مواجه شدند. در این بین گروه فلزات اساسی به لیدری «فولاد» روزهای خوشی را در اواخر هفته سپری نکردند و مجموعا با افت 0.86 درصدی مواجه شدند. همچنین حقیقی ها در مجموع پنج روز کاری بیش از 23 میلیارد تومان سهم فلزی خود را واگذار کردند.

در گروه استخراج کانه های فلزی افت بازده بیشتر بود و عدد منفی 2.02 درصد را به ثبت رساند. این گروه نیز شاهد خروج 5.5 میلیارد تومان نقدینگی در هفته جاری بود. در این گروه «کمنگنز» بیشترین افت و «کپرور» بیشترین بازدهی را داشتند.

گروه شیمیایی نیز نتوانست بازدهی مثبتی را در این هفته به ثبت برساند و با افت 0.5 درصدی مواجه شد. در این گروه نیز شاهد خرج نقدینگی به میزان 23 میلیارد تومان بودیم که بیشترین میزان در نمادهای «پارس»، «فارس» و «شپدیس» اتفاق افتاد.