۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

افت یکباره شاخص با کوچ دسته جمعی سهامداران / هیجان کاذبی که با دو دستگی در تصمیمات نفتی روانه بازار شد

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 297342
افت یکباره شاخص با کوچ دسته جمعی سهامداران / هیجان کاذبی که با دو دستگی در تصمیمات نفتی روانه بازار شد

تا این لحظه از بازار روز یکشنبه شاهد کوچ دسته جمعی فعالان بازار از نمادهای بازرگ و شاخص ساز گروه فلزی-معدنی و پتروپالایشی هستیم. جوی که از سه شنبه گذشته و با دستور یکباره وزیر نفت مبنی بر بی‌ثباتی مدیریتی در سطح وزارتخانه ها داده به بازار تحمیل شد. از این رو امروز نیز در اغلب گروه‌های بزرگ صنایع خبری از رشد و ورود نقدینگی نیست.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در دومین روز کاری هفته شاهد عقب نشینی سنگین اغلب گروه‌ها از رشد قیمتی که در روزهای اخیر تجربه کرده بوند، هستیم. در این بین اما افزایش ریسک‌های سیاسی و نبود ثبات در سیاست‌های دولت سبب فرار سرمایه گذاران از بازار سهام شده است. اما نکته‌ای که باید بدان توجه کرد، در نظر گرفتن شرایط بنیادی سهام در تصمیم گیری برای خرید و فروش است. در حال حاضر با انتشار گزارش ماهانه‌های مثبت از اغلب نمادها، دلیل منطقی برای منفی شدن قیمت سهام وذکور وجود ندارد.

اما امروز و تا به این لحظه شاهد افت بازده در گروه کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی هر یک به میزان 3.8، 3.7 و .5 درصد هستیم. از سوی دیگر تنها گروه هایی که تا این لحظه با اقبال مواجه شده اند، حمل و نقل، بیمه و سیمانی هستند که بازدهی 4.2، 2.8 و 2.1 را نصیب سهامدارانشان کرده اند.

در مجموع تا کنون شاخص کل با عقب نشینی 2400 واحدی به ارتفاع 133 هزار و 708 واحد بازگشته است. شاخص هم وزن نیز که روزهای پیش در خلاف جهت شاخص کل در حرکت بود، امروز با افت مواجه شد و با عقبگرد 30 واحدی به پله 21 هزار و 630 واحد بازگشته است. شاخص فرابورس اما با افت 35 واحدی بیشترین نزول خود را در یک هفته اخیر تجربه کرده است و اکنون در ارتفاع یک هزار و 505 واحد در نوسان است. 

در این بین تاکنون بیش از دو میلیارد و 300 میلیون ورقه بهادار به ارزش 650 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان بیش از 530 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است. 

همچنین در بین نماهای با اهمیت بورسی، «فولاد»، «فملی»، «کگل» و «پارسان» بیش از سایرین در منفی کردن شاخص کل نقش داشته اند. از سوی دیگر در فرابورس نیز معاملات منفی «مارون»، «زاگرس»، «ذوب» و «هرمز» بیشترین اثر را در عقبگرد 2.5 درصدی آیفکس داشته‌اند.