۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص بورس امروز عقب نشست/ بلاتکلیفی گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، فلزی و معدنی درباره نرخ ارز

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 294591
شاخص بورس امروز عقب نشست/ بلاتکلیفی گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، فلزی و معدنی درباره نرخ ارز

امروز و در آخرین روز کاری هفته جاری٬ به دنبال خبرهای رفت و برگشتی درباره نحوه محاسبه قیمت‌ها در بورس کالا٬ بازار در بلاتکلیفی به سر برد و اندکی عقبگرد داشت. اقبال فعالان امروز به گروه‌های کوچکتر بود.

اقتصادآنلاین - مروارید اسلامی؛ در آخرین روز کاری هفته جاری٬ بازار کمی عقب نشست؛ به‌طوری که شاخص کل بورس امروز با ۱۶۲.۲۹ واحد معادل ۰.۱۲ درصد ریزش٬ به کانال ۱۳۶ هزار واحد عقبگرد داشت و رقم ۱۳۶۹۱۰.۶ واحد را ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن اما امروز با اختلاف قابل توجه نسبت به شاخص کل٬ مثبت بود؛ این شاخص با ۱۴۴.۹۶ واحد معادل ۰.۷۳ درصد رشد٬ به رقم ۲۰۰۵۰.۹۳ واحد رسید.

تحرک‌های امروز بازار نمایانگر بلاتکلیفی فعالان در رابطه با نحوه محاسبه نرخ ارز محصولات حاضر در بورس کالا بود. بورس که از ابتدای هفته جاری به دنبال خبر احتمال محاسبه نرخ ارز محصولات بورس کالا به نرخ بازار ثانویه٬ رشد شدیدی را تجربه کرده بود٬ در آخرین روز کاری این هفته و پس از رفت‌وآمد خبرهای ضد و نقیض در این رابطه٬ محتاط شد و عقب نشست؛ به طوری که شاخص کل که از ابتدای هفته جاری تا روز گذشته به میزان ۶۵۹۶.۱۳ واحد رشد داشت٬ امروز ۱۶۲.۲۹ واحد افت کرد اما شاخص کل هم‌وزن با ۱۴۴.۹۸ واحد رشد همراه بود. ارزش معاملات امروز بورس حدود ۴۸۵ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس حدود ۴۶۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان و مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس و فرابورس امروز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود. با توجه به اینکه ارزش معاملات چندان تغییر زیادی نداشت٬ منفی بودن شاخص کل و مثبت بودن شاخص کل هم‌وزن٬ نشان‌دهنده چرخش نقدینگی بود و اینکه پولی از بازار خارج نشده است. اکنون بازار دستخوش رفت و برگشت خبرها است و با هر بدبینی و خوشبینی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تا زمانی که دستورالعمل جدید محاسبه قیمت‌ها در بورس کالا تعیین تکلیف نشود٬ نوسان‌ها در سهام گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، فلزی و معدنی ادامه دارد. امروز ادامه عرضه محصولات در بورس کالا با لحاظ کردن دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی باعث عقب‌نشینی خریداران از نمادهای بزرگ فلزی-معدنی و پتروشیمی و پالایشگاهی شد. در عوض با چرخش میل خریداران سهام به سمت گروه خودرو و ساخت قطعات مواجه بودیم. افزایش تقاضا در نمادهای خودرو و قطعه‌ساز در بازار امروز واکنش به برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته بود. به نظر می‌رسد فعالان بازار به امکان آزاد شدن قیمت خودرو نیز خوشبین شده‌اند. از این رو امروز چند بار در نمادهای مهم گروه خودرویی شاهد تشکیل صف خرید و عرضه آن توسط سهامداران بودیم. باید توجه داشت که تحریم قطعات خودرو، هزینه‌های مالی سنگین خودروسازان و زیان انباشته قابل توجه در برخی نمادهای این گروه، از موانع شکل‌گیری روند صعودی پرقدرت در نمادهای خودرویی هستند.

 

شاخص تحت تاثیر کدام نمادها قرار گرفت

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) که روز گذشته با ۴۲۷.۹۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت٬ امروز با ۱۹۶.۲۹ واحد ریزش بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت. شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) امروز هم مانند روز قبل تاثیر مثبت بر شاخص گذاشت (۱۶۱.۷۵ واحد). فولاد خراسان (فخاس) با ۱۱۶.۳۶ واحد٬ صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱۱۵.۱۶ واحد و خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۱۱۴.۵۴ واحد٬ سه سهم دیگری بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۱۴.۱۱ واحد و پالایش نفت تهران با ۱۱۳.۶۹ واحد٬ دو سهم دیگری بودند که به همراه «فملی» امروز در تلاش برای حفظ شاخص برآمدند.

 

برترین گروه‌ها کدام بودند

امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های فلزات اساسی٬ فرآورده‌های نفتی٬ شیمیایی٬ خودرو٬ فنی و مهندسی٬ سرمایه‌گذاری‌ها و کانه‌های فلزی اختصاص یافت. همانطور که مشخص است٬ سهامی که در روزهای رشدی اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند٬ امروز توجه فعالان را به خود جلب کردند؛ به عنوان مثال همه نمادهای گروه خودرو به جز «خاهن» امروز مثبت معامله شدند و ارزش معاملات این گروه ۴۴ میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان بود. 

 

کدام صنایع بیشترین بازده را داشتند

امروز ۲۰ صنعت مثبت و ۱۳ صنعت منفی بودند. گروه‌های انتشار٬ چاپ و تکثیر (بازده ۴.۹۷ درصد)٬ خدمات فنی و مهندسی (بازده ۴.۹۲ درصد)٬ استخراج نفت و گاز (بازده ۴.۷۷ درصد)٬ خودرو و ساخت قطعات (بازده ۳.۷۵ درصد)٬ ماشین‌آلات و تجهیزات (بازده ۳.۳ درصد)٬ ساخت محصولات فلزی (بازده ۲.۹۷ درصد)٬ فرآورده‌های نفتی (بازده ۲.۷۹ درصد)٬ محصولات کاغذی (بازده ۲.۷۴ درصد)٬ سرمایه‌گذاری‌ها (بازده ۲.۵۷ درصد)٬ تامین آب٬ برق و گاز (بازده ۲.۳۶ درصد)٬ محصولات چوبی (بازده ۲.۲۲ درصد)٬ سایر محصولات کانی غیرفلزی (بازده ۲.۱۹ درصد)٬ سایر واسطه‌گری‌های مالی (بازده ۲.۰۷ درصد)٬ بیمه و صندوق بازنشستگی (بازده ۰.۹۲ درصد)٬ انبوه‌سازی و املاک (بازده ۰.۶۸ درصد)٬ واسطه‌گری‌های مالی (بازده ۰.۶۵ درصد)٬ لاستیک و پلاستیک (بازده ۰.۶۵ درصد)٬ مواد دارویی (بازده ۰.۳۷ درصد)٬ حمل و نقل (بازده ۰.۲۴ درصد)٬ سیمان٬ آهک و گچ (بازده ۰.۲ درصد)٬ به ترتیب بیشترین بازده را نصیب سهامداران خود کردند. 

امروز همه شرکت‌های گروه خودرو به جز «خاهن» مثبت بودند. همه شرکت‌های گروه ماشین‌آلات و تجهیزات نیز به جز «تپمپی» مثبت معامله شدند. در گروه ساخت محصولات فلزی هم تنها «چدن» امروز منفی معامله شد. همه نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی به جز «شبندر» و «شرانل» امروز مثبت بودند. اما در گروه سرمایه‌گذاری از ۱۹ شرکت٬ ۱۰ شرکت مثبت معامله شدند. همه نمادهای گروه ساخت محصولات کانی غیرفلزی به جز «شلیا»٬ «کگاز» و «کفپارس» امروز مثبت معامله شدند. در گروه سایر واسه‌گری‌های مالی هم «ولملت» و «ولصنم» منفی بودند.

 

کدام صنایع امروز بازده منفی نصیب سهامداران خود کردند

گروه‌های ماشین‌آلات برقی (زیان ۲.۰۷ درصد)٬ رایانه (زیان دو درصد)٬ شرکت‌های چند رشته‌ای (زیان ۱.۹۶ درصد)٬ ساخت دستگاه‌های ارتباطی (زیان ۱.۱۶ درصد)٬ مخابرات (زیان ۰.۹۱ درصد)٬ محصولات شیمیایی (زیان ۰.۸۹ درصد)٬ فلزات اساسی (زیان ۰.۸۶ درصد)٬ زراعت (زیان ۰.۷۵ درصد)٬ محصولات غذایی (زیان ۰.۵۸ درصد)٬ استخراج کانه‌های فلزی (زیان ۰.۳۵ درصد)٬ کاشی و سرامیک (زیان ۰.۳ درصد)٬ قند و شکر (زیان ۰.۲۵ درصد) و بانک‌ها و موسسات اعتباری (زیان ۰.۰۲ درصد) به ترتیب بیشترین زیان امروز را به ثبت رساندند.

 

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم امروز منفی بود؛ شاخص کل فرابورس با ۲.۴۷ واحد (۰.۱۶ درصد منفی) ریزش٬ امروز بر پله ۱۵۵۳.۲۷ واحد ایستاد. نمادهای «زاگرس»٬ «میدکو»٬ ‌«هرمز»٬ «خراسان» و «ارفع» بیشترین تاثیر منفی و «شراز» و «شاوان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی فرابورس امروز ۱۵۳ میلیارد تومان بود.

خبر مهم امروز فرابورسی در رابطه با سهام شرکت ذوب آهن اصفهان بود؛ امروز عرضه‌های ذوب آهن در بورس کالا لغو شد. ذوب آهن اصفهان که قرار بود امروز میلگرد و تیرآهن در بازار رسمی کالا عرضه کند٬ آن را لغو کرد. قرار بود با توجه به شرایط موجود فقط تعاونی‌های دارای کد بهین یاب بتوانند در این روزها از بازار کالا خرید داشته باشند و چون امروز تعاونی‌ها نتوانستند مدارک لازم را برای حضور در عرصه معاملات ارائه دهند، عرضه‌ها لغو شد. به این ترتیب معاملات این سهم در فرابورس با افزایش قیمت و رشد ۰.۸۴ درصدی همراه بود.

خبر دیگر اینکه عصر روز گذشته فرابورس خبر از پذیرش مشروط شرکت فن‌آوا کارت (شرکت فرعی گروه فن‌آوا) در بازار دوم فرابورس و همچنین درج شرکت داروسازی آوه‌سینا با نماد «داوه» در این بازار داد.