۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

اثرپذیری تجارت مواد معدنی، فلزی و فولاد ایران از تحریم‌های آمریکا

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۷
کد خبر: 290881
اثرپذیری تجارت مواد معدنی، فلزی و فولاد ایران از تحریم‌های آمریکا

با شروع دور اول تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، تجارت مواد معدنی، فلزی و فولاد کشور با سایر نقاط دنیا ممکن است که با کاهش مواجه شود.

اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛ بنا به گزارش نشریه پلتس، با رسیدن به موعد تحریم‌های ثانویه دولت دونالد ترامپ علیه ایران، تجارت ایران با سایر کشورها در حوزه‌های مختلفی از جمله مواد معدنی، فلزی و فولادی مورد تهدید قرار خواهد گرفت. تجارت با ایران در حوزه‌هایی همچون فولاد و آلومینیوم، طلا و فلزات گرانبها، گرافیته و زغال سنگ حالا تماما تحت تاثیر تحریم‌های ثانویه قرار خواهد گرفت. 

این در حالی است که از زمان برداشته شدن تحریم‌های اتمی علیه ایران در پی به نتیجه رسیدن برجام در سال 2016، برخی از شرکت‌های اروپایی حضور خود را در بازار ایران افزایش داده بودند. برای مثال شرکت‌هایی همچون دانیلی، SMS، فایوز، سارالی، اتوتک و وست آلپاین حضور خود را در پروژه‌های مرتبط با تولید فولاد در ایران از زمان اجرایی شدن برجام افزایش داده بودند.

ایران ظرف سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل ملاحظه صادرات فولاد خود بوده است. بنا به گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، در پایان سال 1396 مجموع تولید فولاد و آهن اسفنجی کشور از رکورد 9 میلیون تن عبور کرد. در این میان صادرات محصولات نیمه تمام فولادی همچون بیلت و اسلب معادل با 6.87 میلیون تن بوده است که رشد 84 درصدی را نسبت به سال 1395 از خود نشان داده است.

در سال 2016 واردات فولاد کربنی اتحادیه اروپا از ایران به 1.1 میلیون تن رسیده بود اما در 5 ماه اول سال جاری میلادی تحت تاثیر اعمال تعرفه ضد دامپینگ اتحادیه اروپا بر روی ورق گرم فولادی صادره از ایران که در اکتبر 2017 اعلام شد، میزان واردات به 103،400 تن کاهش یافت.

حال با توجه به بازگشت تحریم‌های همه جانبه ایالات متحده علیه ایران و با وجود قول اتحادیه اروپا مبنی بر حفاظت از منافع شرکت‌هایی که با ایران به تجارت مشغول هستند (از طریق قوانین مسدودساز تحریم‌های یک جانبه آمریکا)، وضع برای تجارت فولادی و فلزی با ایران دشوار خواهد شد. هر چند لازم به ذکر است که معامله‌گران فولاد ایران پیشتر نیز با تحریم زیسته‌اند و عموما از LCهای بانکی در معاملات خود استفاده نمی‌کنند. 

کار نه تنها برای صادرات محصولات فولادی و فلزی ایران دشوار است، بلکه واردات این گونه محصولات به ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. ایران عمدتا به اردات محصولات تخت فولادی از کشورهای عضو CIS دست می‌زند اما از سال گذشته تاکنون، ارزش دلار در برابر ریال شاهد رشد بیش از 156 درصدی بوده است و سرعت کاهش ارزش ریال ظرف ماه‌های اخیر شدت نیز گرفته است که این امر در ترکیب با عاملی همچون تحریم‌های آمریکا باعث کاهش بسیار شدید واردات ای محصولات شده است.  

لازم به ذکر است که سنگ آهن در لیست محصولاتی که تحت قوانین تحریمی آمریکا قرار دارند نیست و با توجه به اینکه تقریبا تمامی سنگ آهن صادراتی ایران روانه چین می‌شود، انتظار نمی‌رود که در شرایط فعلی شاهد اثرگذاری خاصی از جانب تحریم‌های ایالات متحده علیه صادرات صنعت سنگ آهن در ایران باشیم. 

کشور در سال 1396 حدد 20 میلیون تن سنگ آهن را صادر کرده است که نسبت به پیک 25 میلیون تنی سال‌های اخیر، کاهش داشته است. دلیل این امر نیز افزایش سنگ آهن مصرفی در زنجیره تولید فولاد کشور می‌باشد که مصرف سنگ آهن در بازارهای داخلی را افزایش داده است.