۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

جو هیجانی بازار، شاخص را بی‌قرار کرد/نفتی‌ها سکاندار سبزپوشی بورس

۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳
کد خبر: 290256
جو هیجانی بازار، شاخص را بی‌قرار کرد/نفتی‌ها سکاندار سبزپوشی بورس

در دو ساعت ابتدایی معاملات اولین روز هفته شاهد بی‌ثباتی شاخص در اثر شکل گیری جو هیجانی در اغلب گروه‌های بازار به ویژه گروه فلزی‌ها هستیم. این در حالی است که نماگر اصلی بازار پس از ثبت افت 350 واحدی در ابتدای معاملات اکنون و با بازگشایی نمادهای شیمیایی و پالایشی با رشد 620 واحدی مواجه شده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران در اولین روز هفته معاملات متفاوتی را تجربه کرد. در ابتدای بازار همانطور که پیش بینی می شد با افزایش ناگهانی عرضه ها از سوی سهامداران شاهد افت 350 واحدی شاخص در دقایق ابتدایی بودیم. اما با بازگشایی مثبت نمادهایی همچون «شبریز»، «شاراک» و «پارس» ورق برگشت و معاملات پُرحجم و مثبت این نمادها سبب تغییر رنگ ناگهانی شاخص شد تا جایی درکمتر از نیم ساعت شاخص 860 واحد افزایش یافت. اما بازهم ادامه روند هیجان زدگی معامله گران در این لحظات شاهد عقب نشینی دماسنج بازار هستیم.

گفتنی است در ابتدای صبح به دلیل به انتشار روز گذشته خبر به تعویق افتادن ارائه بسته صلاحات ارزی از سوی دولت تا پایان هفته و همچنین برپایی اعتراضات داخلی در روز پنج شنبه، شاخص کل از ادامه رالی صعودی هفته گذشته کناره گیری کرد. اما گفتنی است همچنان شاهد افزایش تقاضا در گروه فرآورده های نفتی و پتروشیمی هستیم. با بررسی رفتار حقیقی‌ها تا این لحظه مشخص شد که این گروه از نمادهای فلزی به سمت گروه شیمیایی و پالایشی کوچ کرده‌اند و این تغییر زمین بازی سبب افت محسوس قیمت در تمام نمادهای گروه فلزی شده است.

همچنین گروه خودرو در حاشیه قرار گرفته و بی توجهی فعالان بازار به این گروه سبب قرمزپوشی یکدست تمام نمادهای گروه مذکور شده است.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل پس از فراز و نشیب های بسیار با رشد 530 واحدی در ارتفاع 124 هزار و 484 واحد قرار دارد. شاخص هم وزن اما به دلیل افت قابل ملاحظه قیمت در گروه خودرویی با افت 105 واحدی به رقم 18 هزار و 827 واحد بازگشت.

در این بین تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون ورقه بهادار به ارزش 510 میلیارد تومان در بورس دست به دست شده است که از این میزان 388 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است. اما حقیقی ها امروز دست به ماشه شدند و تا کنون بیش از 9 میلیارد تومان سهم را از پرتفوی خود به حقوقی ها واگذار کردند که البته اهم اینواگذاری ها در نماهای گروه فلزی انجام پذیرفته است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی نیز نمادهای نفتی «پارس»، «پارسان»، «فارس» و «جم» تا این لحظه بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر اصلی بازار اعمال کرده اند. از طرف دیگر اما «فولاد» و «شپدیس» و «کگل» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کرده اند.

در فرابورس هم افزایش فشار عرضه ها توان صعود آیفکس را گرفته و این شاخص با افت 19 واحدی در ارتفاع یک هزار و 408 واحد قرار دارد. در این بازار تا این لحظه بیش از 400 میلیون سهم به ارزش 230 میلراد تومان دادوستد شده است که از این میزان 92 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشته است.

در بین نمادهای مطرح این بازار همچنین «مارون»، «میدکو» و «ذوب» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس تحمیل کرده اند. از سوی دیگر اما «زاگرس»، «شراز» و «دماوند» تا حدی از ریزش بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.