۰ نفر

روز گذشته در بورس‌کالا رقم خورد؛

افت 6.5 درصدی قیمت شمش «فخوز» / تختال «فولاد خوزستان» با تقاضای 80 هزار تنی سقف زد

۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۵
کد خبر: 289839
افت 6.5 درصدی قیمت شمش «فخوز» / تختال «فولاد خوزستان» با تقاضای 80 هزار تنی سقف زد

ارزش کل معاملات روز گذشته بورس کالا حدود541 میلیارد تومان بود؛ در این میان بیشترین ارزش معاملات به «شمش بلوم» فخوز به میزان حدود 96 میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول نسبت به معامله قبلی خود با 6.52 درصد کاهش قیمت رو به رو بود.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ روز گذشته چهارشنبه دهم مرداد، تالارهای مختلف بورس کالای ایران در مجموع ارزشی حدود 541.48 میلیارد تومان داشتند. این معاملات در 551 قرارداد منعقد شدند؛ از این میزان حدود 437 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق گرفت. تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 257 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. 

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا طی این روز به «شمش بلوم» فولاد خوزستان (فخوز) در حدود 96 میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی دو هزار و 406 تومان و پنج درصد رقابت نسبت به قیمت پایه معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود با 6.52 درصد کاهش قیمت رو به رو بود. 

تالار پتروشیمی 

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، روز گذشته 10( مرداد ماه) دادوستد 24 هزار و 207 تن مواد شیمیایی را تجربه کرد. طی این روز و در تالار مذکور17 هزار و 878 تن قیر و دو هزار تن گوگرد معامله شد. علاوه براین، 60 هزار و 500 تن قیر و 494 تن عایق رطوبتی هم در تالار صادراتی بورس کالای ایران دادوستد شد.

بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی طی این روز به «استایرن منومر» شرکت «پتروشیمی پارس» به میزان حدودی 37.7 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت کیلویی شش هزار و پنج تومان با رقابت 0.56 درصدی نسبت به قیمت پایه، توسط کارگزاری «باهنر» در حجم شش هزار 288 تن نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (سوم مرداد) 5.79 درصد افزایش قیمت داشت.  

دیگر محصول پر معامله این تالار به «قیر 250» پالایش نفت شیراز، اختصاص داشت. این محصول نیز با قیمت پایه دو هزار و 288 تومان به ازای هر کیلو بدون رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم 5 هزار 900 تن فروخته شد. ارزش این معامله حدود 13.5 میلیارد تومان بود که به طور نقدی (مچینگ) توسط کارگزاری «مفید» داد و ستد شد. قیمت این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در ششم مرداد تغییری نداشت.  

کم ارزشترین محصول این تالار هم به «اوره گرانول» پتروشیمی شیراز به میزان حدود 200میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول هم به قیمت پایه کیلویی 998 تومان و حجم 200 تن به طور نقدی توسط کارگزاری «اقتصاد بیدار» فروخته شد. 

تالار صنعتی

روز گذشته همچنین، 45 هزار تن شمش بلوم، 140 تن سولفور مولیبدن، سه هزار و 650 تن تیر آهن، سه هزار و 850 تن سبد میلگرد مخلوط و 50 هزار تن تختال C نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی معامله شد.

بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی دیروز به «شمش بلوم» فولاد خوزستان به میزان حدود 96 میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی دو هزار و 406 تومان و 5 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه توسط کارگزاری «ستاره جنوب» در حجم 40 هزار تن به طور سلف معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در سوم مرداد با 6.52 درصد کاهش قیمت رو به رو بود. 

یکی دیگر از محصولات پر ارزش روز گذشته، تختال همان شرکت بود که در حدود 76 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت کیلویی دو هزار و 545 تومان با رقابت پنج درصدی نسبت به قیمت پایه توسط کارگزاری «ستاره جنوب» در حجم 30 هزار تن به طور سلف معامله شد. این محصول نسبت به قیمت معامله قبلی خود در تاریخ 24 تیر با 1.12 درصد کاهش قیمت رو به رو بود. 

همچنین، تختال فولاد هرمزگان جنوب ارزشی به میزان حدود 48 میلیارد تومان داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی دو هزار و 423 تومان بدون رقابت در حجم 20 هزار تن فروخته شد. معامله حاضر به طور سلف توسط کارگزاری «مبین سرمایه» داد و ستد شد. قیمت این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در تاریخ 26 تیرماه، افت 4.41 درصدی داشت.

شایان ذکر است، روز گذشته شمش بلوم مجتمع فولاد خراسان نیز ارزشی به میزان 12 میلیارد تومان داشت. این محصول قیمتی به میزان دو هزار و 406 تومان داشت که با 5 درصد رقابت توسط کارگزاری سی ولکس به طور سلف معامله شد. این محصول هم نسبت به معامله قبلی خود (9 بهمن 96) با 15 درصد افزایش قیمت رو به رو بود. 

کم ارزشترین محصول این تالار هم به «سولفور مولیبیدن» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان حدود 387 میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول هم به قیمت کیلویی 38 هزار و 733 تومان بدون رقابت و حجم 10 تن به طور نقدی توسط کارگزاری «سی ولکس» فروخته شد. 

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران هم در این روز شاهد معامله 45 کیلوگرم زعفران رشته ای، پنج هزار و 600 تن گندم، هفت هزار و 400 تن شکر، 770 تن روغن خام سویا و 20 تن خرمای مضافتی بود.

بیشترین ارزش معاملات امروز تالار کشاورزی هم به روغن خام سویا محصول آرژانتین به میزان حدودی سه میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول با قیمت پایه گرمی چهار هزار و 30 تومان و 10 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه فروخته شد. روغن خام سویا در حجم 770 تن و به طور نقدی توسط کارگزاری «بانک کارآفرین» معامله شد که عرضه‌کننده آن شرکت «مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» بود. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در روز گذشته شاهد 2.88 درصد افزایش قیمت بود.  

طی این روز شکر خام «برزیل» نیز از پر‌معامله ترین محصولات این تالار بود که حدود سه میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول هم با قیمت کیلویی دو هزار و 405 تومان و 0.20 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم 1200 تن توسط کارگزاری «بانک کارآفرین» معامله شد. عرضه‌کننده این محصول نیز شرکت «مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» بود. شکر خام برزیل نسبت به معامله روز گذشته خود 0.20 درصد رشد قیمت داشت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «خرمای مضافتی» کرمان به میزان حدود 111 میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم 20 تن توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو پنج هزار و 571 تومان بود که توسط «اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران» عرضه شده بود. خرمای مضافتی کرمان امروز نسبت به معامله قبلی خود (30 تیرماه) تغییر قیمتی نداشت.