۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

سود «ریشمک» بیش از سه برابر شد/ صنعت سیمان افزایش نرخ ده درصدی گرفت

۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۳
کد خبر: 289369
سود «ریشمک» بیش از سه برابر شد/ صنعت سیمان افزایش نرخ ده درصدی گرفت

افزایش امروز شاخص‌ها در بازار سرمایه 25 توقف و 16 بازگشایی و یک تعلیق در برداشت

 اقتصادآنلاین – محمد امین خدابخش؛ نهمین روز از مردادماه 97 با رشد خیره کننده شاخص همراه بود. در این روز بورس تهران توانست 4414 واحد دیگر رشد کند و به رکورد رویایی 121 هزار و 173 واحد دست یابد. تعداد پیام هایی که امروز ناظران بازار دادند نیز به نسبت روز های قبل اندکی بیشتر بود که این افزایش ناشی از رونق روز های اخیر بازار و به تبع آن نوسان قیمت بالای سهم های بورسی و فرابورسی است. در این روز بازار سرمایه ایران شاهد 25 توقف و 16 بازگشایی و یک تعلیق بود. اما آنچه که در میان این پیام ها بیشتر از همه جلب توجه می کرد  افزایش نرخ 10 درصدی سیمانی‌ها، بازگشایی های درخشان پالایشی ها و افزایش پیش بینی سود «ریشمک» بود که توانست رکورد قیمتی خوبی را برای آنها رقهم بزند.

بورس:

  • افزایش نرخ در دو سیمانی: امروز نماد شرکت‌های  سیمان درود (سدور) و گروه صنایع سیمان کرمان (سکرما) متوقف شدند. این دو شرکت با توجه به ابلاغیه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص افزایش نرخ های فروش انواع سیمان، اعلام کردند که نرخ فروش خود را 10 درصد افزایش داده اند.
  • بازگشت سبز «شبریز»: نماد معاملاتی (شبریز) متعلق به شرکت پالایش نفت تبریز بازگشایی شد. این شرکت که به دلیل لزوم شفاف سازی در مورد نوسان قیمت سهام  بسته شده بود، امروز در حالی بازگشایی شد که افزایش تقاضا در کل بازار بر روی این سهم نیز تاثیر گذاشت و توانست قیمت آن را در بالا ترین قیمت امروز به هزار و 89 تومان و هفت ریال (10.24 درصد مثبت) رسید و در قیمت پایانی هزار و 84 تومان و هفت ریال معادل 9.73 درصد افزایش روز خود را به پایان برد.
  • «شسپا» بازگشایی شد: نماد شرکت نفت سپاهان (شسپا) امروز همانند بسیاری از هم گروهی های خود با افزایش قیمت خوبی همراه بود به طوریکه توانست پس از بازگشایی با 10.23 درصد افزایش رو به رو شود و در قیمت پایانی 1974تومان (10.23 درصد مثبت) به روز خود خاتمه دهد.

 

فرابورس:

 

  • «ثعمرا» واگذار شد: نماد معاملاتی شرکت عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص واگذاری سهام  این شرکت از جانب بانک ایران زمین به سرمایه گذاری سعدی متوقف شد. در این واگذاری تعداد 279.533.549 سهم از سهام شرکت عمران و توسعه شاهد (معادل 21.5 درصد) در تاریخ  ششم مرداد ماه امسال از طریق بازار فرابورس از بانک ایران زمین به شرکت سرمایه گذاری سعدی انتقال یافت.  به موجب این انتقال سرمایه گذاری سعدی مالک 23.33 درصد سهام  شرکت عمران و توسعه شاهد شد.
  • «ریشمک» و تعدیل قابل توجه ارزی: نماد معاملاتی شرکت تولید و صادرات ریشمک (ریشمک) امروز به دلیل ارائه اطلاعاتی در خصوص تغییر در میزان فروش بودجه شده  وتغییر مفروضات مربوط به محاسبه نرخ ارز پیش بینی شده و تسعیر آن، امروز متوقف شد. تغییرات تعدیل بودجه پیش بینی شده اولیه  که به واسطه آن سود پیش بینی شده شرکت از 16 میلیارد و 636 میلیون تومان به 53 میلیارد و 281 میلیون تومان رسیده به شرح زیر است؛ عبارت است از :
  1.  میزان فروش در بودجه پیش بین شده اولیه 2.3 تن محصولات شرکت بوده است که در بودجه تعدیل شده با توجه به شرایط اقتصادی ، سیاسی و تحریم حاکم بر کشور به میزان 1.5 تن در سال کاهش پافته است.
  2.  خالص سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی شرکت در بودجه پیش بینی شده مبلغ یک میلیارد و 987 میلیون تومان هزینه ناشی از هزینه جذب نشده در تولید بوده است و مبلغ تسعیر ارز صفر منظور شده بود که با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایشی بودن آن مبلغ 25 میلیارد و 926 میلیون تومان سود تسعیر ارز با نرخ 7500 تومان (نرخ ارز قابل دسترس) منظور شده در نتیجه مبلغ سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی با کسر مبلغ هزینه جذب نشده در تولید به مبلغ 23 میلیارد و 939 میلیون تومان محاسبه و لحاظ شده است. این نماد که  امروز پس از بازگشایی مورد توجه بازار قرار گرفت توانست تا قیمت 3045 تومان نیز افزایش یابد که رقمی نزدیک به 39 درصد می شد اما در ادامه کار خود در قیمت پایانی دو هزار و 850 تومان آرام گرفت تا افزایشی 32.92 درصدی را برای خود رقم زده باشد.
  • «غگلپا» افزایش نرخ داد: نماد معامللاتی پگاه گلپایگان (غگلپا) امروز به دلیل افزایش نرخ 17 درصدی محصولات متوقف شد. این توقف بعد از آن صورت گرفت که این شرکت همچون سایر شرکت های هم گروه خود تحت تاثیر تغییرات ناشی از افزایش نرخ شر خام قرار گرفت و به تبع ان مجبور شد بنا به مصوبه کارگروه تنظیم بازار و ابلاغیه انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران، نرخ محصولات خود را به طور میانگین 17 درصد افزایش بدهد. بنا براین افزایش، نرخ این محصولات ازپنج هزار و 180 تومان به شش هزار و 79 تومان تغییر کرد.
  • «اتکام» و تعدیل مثبت: نماد معاملاتی (اتکام) متعلق به شرکت بیمه اتکایی امین به دلیل افزایش سود هر سهم از 23 تومان به 26 تومان و 3 ریال، متوقف شد. از جمله دلایل این افزایش سود افزایش  شش درصدی حق بیمه قبولی، افزایش درآمد سرمایه گذاری ها، افزایش 20 درصدی حق بیمه واگذاری ناشی از افزایش نرخ حق بیمه اتکایی، افزایش نرخ خسارت و افزایش نرخ ارز، عنوان شده است.

13970509