۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل با سوخت پالایشی‌ها 404 واحد صعود کرد/ رشد ارزش معاملات در آخرین روز هفته

۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۵
کد خبر: 287880
شاخص کل با سوخت پالایشی‌ها 404 واحد صعود کرد/ رشد ارزش معاملات در آخرین روز هفته

شاخص بورس تهران در حالی آخرین روز هفته را با سبزپوشی به پایان رساند که پالایشی‌ها سکاندار این رشد بودند. انتشار خبر محاسبه نرخ ارز صادرات برخی محصولات پالایشگاه‌ها با قیمت بازار ثانویه سبب افزایش اقبال حقیقی‌ها به این گروه شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ روز جاری در حالی معاملات بورس تهران پیگیری شد که شاخص کل از ابتدای بازار وارد فاز نزولی شد که البته هیجانات منفی در معاملات «پارس» علت اصلی افت شاخص بود. اما با گذشت زمان و افزایش توجه به گروه پالایشی سبب سبز شدن شاخ کل شد. آنچه سهام پالایشگاه‌ها را امروز برای فعالان بازار سهام جذاب کرد، خبر محاسبه نرخ ارز صادرات برخی محصولات پالایشگاه‌ها با قیمت بازار ثانویه بود که روز گذشته توسط وزیر نفت اعلام شد.

سوخت پالایشی‌ها چگونه تامین شد؟

نکته قابل تامل اینجاست که اگرچه تصمیم جدید وزارت نفت تأثیر قابل توجهی بر درآمد پالایشگاه‌ها ندارد، اما این تصمیم حاوی پیام مهمی برای فعالان اقتصادی است. هدف از این تصمیم حذف رانت دلالان فرآورده‌های نفتی عنوان شده است. از این رو این خبر بیش از آنکه برای گروه پالایشی مهم باشد، برای کلیت بازار سهام حائز اهمیت است. چراکه به نظر می رسد با توجه به تجربه حاکمیتی پالایش و پخش، وجود حاشیه سود برای پالایشگاه ها تا این حد دور از انتظار است. اما همانطور که گفته شد این پیام بیش از اینکه برای مشتاقان سهام پالایشی مد نظر باشد، سیگنالی به سایر فعالان بازار در جهت افزایش نرخ ارز در بورس کالا داد. اما در مجموع امروز تمام نمادهای گروه پالایشی به جز نفت بهران، صف خرید را تجربه کردند. البته گفتنی است، هنوز یکی از نمادهای  مطرح این گروه همچنان در توقف پس از مجمع به سر می برد اما «شبریز» و «شپنا» با صف خرید به کار خود برای این هفته پایان دادند. در این گروه همچنین بازگشت مقتدرانه «شتران» و «شبندر» از مجامع عمومی سالانه با رشدهای 10 و 15 درصدی قیمت بسیار قابل توجه بود. گفتنی است «شتران» در مجمع سالانه خود 13 تومان و «شاوان» 95 تومان به ازای هر سهم تقسیم کردند.

عملکرد جذاب شیمیایی‌ها

در سوی دیگر گروه شیمیایی ها نیز روز خوبی را پشت سرگذاشتند. در این گروه نیز نمادهای مطرحی همچون «زاگرس»، «شیراز» و «شفارس» در 4 درصد مثبت قیمتی معامله شدند. گفتنی است غول متانولی امروز اقدام به انتشار گزارش عملکرد ماه گذشته کرد. پتروشیمی زاگرس از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۱۴۷۳ میلیارد و ۵۰۴ میلیون تومان فروش داشته است. مبلغ فروش شرکت در تیرماه ۴۶۰ میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان بوده که نسبت به میانگین ماهانه سه ماه پیش از آن ۳۶ درصد افزایش داشته است. گفتنی است نرخ فروش محصولات و تعداد تولید و فروش محصولات شرکت در تیرماه با افزایش همراه بوده است.

تاثیر اخبار مثبت برون مرزی

در گروه فلزات اساسی و معدنی نیز با پیشروی قیمتی نمادهای مطرحی همچون «ذوب» و «کچاد» شاهد افزایش اقبال حقیقی ها در ادامه بازار به سایر نمادهای گروه بودیم. این در حالی است که روز گذشته بازار رغبت چندانی به خرید نماهای گروه مذکور از خود نشان نداد. در این گروه «ذوب» با افشای اطلاعات در خصوص خبر تامین مواد اولیه با انتشار اوراق سلف موازی به مبلغ 300 میلیارد تومتان متوقف شد و با رشد 6 درصدی قیمت بازگشایی شد. اما خبر مثبت بین المللی موثر در این گروه پیشنهاد لغو تعرفه ها از سوی ترامپ بود. رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه (به وقت محلی) در آستانه سفر رئیس کمیسیون اروپا به این کشور، پیشنهاد داد که واشنگتن و دولت‌های عضو اتحادیه اروپا همزمان همه تعرفه‌ها و موانع تجاری وضع شده را لغو و به سوی تجارت آزاد حرکت کنند.

دیگر لیدر اصلی این گروه نیز اقدام به انتشار گزارش عملکرد ماهانه کرد.  شرکت فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۶۵۶۲ میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومان فروش داشته است. مبلغ فروش شرکت در تیرماه ۱۸۵۲ میلیارد و ۹۶۲ میلیون تومان بوده که نسبت به میانگین ماهانه سه ماه پیش از آن ۱۸ درصد افزایش داشته است. گفتنی است کلیه نرخ‌های فروش شرکت در تیرماه افزایش یافته است.

در تابلوی معاملات امروز چه گذشت؟

در مجموع روز جاری شاخص کل با صعود 404 واحدی خود را به پله 108 هزار و 800 واحد رساند. این در حالی بود که شاخص هم وزن با شیب کمتری، 11 پله صعود کرد و به رقم 18 هزار و 282 واحد رسید. در این بین دو میلیارد و 454 میلیون ورقه بهادار به ارزش 383 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان 260 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین امروز چرخش مالکیت از حقوقی به حقیقی و به میزان پنج میلیارد تومان بود که بیشترین رقم خرید به نماد «شبریز» و با مبلغ 10 میلیارد تومان اختصاص داشت. در سوی دیگر اما حقوقی «پارس» همچنان به دفاع تمام قد از این نماد پرداخت و 25 میلیارد تومان از «پارس» را جمع آوری کرد.

پیشتازان بازار امروز

در بین گروه های صنعت گروه شیمیایی، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین نمادهای «شتران»، «فملی» و «فولاد» هرکدام به ترتیب 175، 117 و 109 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. از سوی دیگر اما «فارس» و «پارس» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند. گفتنی است در اواخر بازار حقوقی سهم «پارس» اقدام به حمایت بیشتر از این نماد کرد و با افزایش یک درصدی آخرین قیمت معامله به کار خود در این هفته پایان داد.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس نیز آیفکس رشد قابل توجهی را ثبت کرد و با افزایش 13 واحدی به ارتفاع یک هزار و 232 واحدی رسید. در این بازار نیز 338 میلیون ورقه بهادار به ارزش 165 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 67.5 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای فرابورسی نیز «زاگرس»، «شاوان» و «ذوب» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند. اما «میدکو» و «دماوند» تا حدی از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.