۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت فولاد و محصولات وابسته در بورس چین

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۱
کد خبر: 287299
افزایش قیمت فولاد و محصولات وابسته در بورس چین

محدودیت‌های اعمال شده در استان‌های شمالی چین علیه فولادسازان این کشور که از روز جمعه آغاز شده است، در اولین روز معاملاتی هفته جدید باعث رشد قیمت محصولات مرتبط با آن در بازارهای چین شده است.

اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛ با عملیاتی شدن کاهش اجباری تولید فولاد در استان هِبِی چین، قیمت فولاد و زغال سنگ کک‌شو در بازارهای آتی چین افزایش یافته است.

شهر تانگشان که قطب فولادسازی چین محسوب می‌شود، به واحدهای تولیدی دستور داده است که از تاریخ جمعه 29 تیر تا جمعه 9 مرداد اقدام به کاهش ظرفیت تولید خود بنمایند.

در دستورالعمل‌های دولتی، مقدار خاصی برای کاهش تولید معین نشده است اما بنا به گفته برخی از تولیدکنندگان، آن‌ها حدود 50 درصد از ظرفیت واحدهای سینترینگ و 30 درصد از ظرفیت کوره قوسی خود کاسته‌اند.

هر تن میلگرد امروز در بورس شانگهای با 0.8 درصد افزایش به 4،011 یوان (592.3 دلار) رسید. هفته پیش میلگرد در بورس شانگهای 4.7 درصد افزایش یافته بود که بیشترین نرخ رشد از اوایل ماه ژوئن بوده است.

ورق گرم فولادی نیز با 1 درصد افزایش به 4،080 یوان در هر تن رسید.

بنا به گزارش موسسه بین المللی رتبه‌سنجی فیچ، محدودیت‌های تولید فولاد در چین منجر به افزایش حاشیه سود فولادسازان چینی خواهد شد.

در حال حاضر میانگین سود هر تن فولاد برای واحدهای تولیدی چین در محدوده 800  - 700 یوان قرار دارد که یکی از بالاترین نرخ‌ها ظرف ماه‌های اخیر است.

اقدامات زیست‌محیطی علیه واحدهای صنعتی چین احتمالا منجر به کاهش تقاضا از جانب سایر صنایع سنگینی که مصرف‌کننده فولاد هستند نیز خواهد شد زیرا آن‌ها نیز هدف طرح کاهش آلودگی قرار خواهد گرفت. اما انتظار می‌رود که عرضه فولاد شاهد کاهش بیشتری نسبت به تقاضای فولاد در طول زمستان باشد.

پیشتر گزارش داده بودیم که در طول فصل زمستان، محدودیت‌های زیست محیطی بر روی فولادسازان بر حسب سطح آلایندگی آن‌ها خواهد بود. حال بنا به گفته یکی از مقامات دولتی در شهر تانگشان، محدودیت‌هایی که در این شهر اعمال خواهد شد بسیار سختگیرانه خواهد بود.

در بورس دالیان قیمت هر تن سنگ آهن برای تحویل آتی با 1.2 درصد افزایش به 475 یوان رسید. بنا به گزارش منتشر شده، موجودی سنگ آهن در بنادر چین برای دومین هفته متوالی شاهد افزایش بوده و با رشد 13،500 تنی به 153.65 میلیون تن رسیده است که این امر نشان دهنده کاهش تقاضا برای مواد خام فولادسازی از جمله سنگ آهن، در استان‌های شمالی چین می‌باشد.

زغال سنگ کک‌شو در بورس دالیان با 0.5 درصد افزایش به 1،168 یوان در هر تن رسیده است در حالی که هر تن کک با 3.1 درصد افزایش به بالاترین سطح در سه هفته گذشته در قیمت 2،100 یوانی رسیده است.