۰ نفر

در مجمع سالانه پتروشیمی پارس مطرح شد؛

تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها جهت استمرار سودآوری/ تقسیم سود فراتر از انتظار

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۲
کد خبر: 287211
تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها جهت استمرار سودآوری/ تقسیم سود فراتر از انتظار

دیروز در حالی مجمع سالانه مهمان تازه وارد بورسی برگزار شد که این شرکت در سال گذشته با تحقق سود سه هزار میلیارد تومانی، سودآورترین مجموعه پتروشیمی شناخته شد.

اقتصاد آنلاین – مریم علیزاده؛ به گزارش روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس، امروز مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی پارس در ساعت 10 صبح با حضور 95 درصدی سهامداران برگزار شد. در ابتدا حسنی، مدیرعامل «پارس» به تشریح عملکرد سال گذشته این مجموعه پرداخت و گفت: باتوجه به برخی عوامل از قبیل عدم تامین به موقع یوتیلیتی از سوی پتروشیمی مبین، تغییر آنالیز خوراک و تعمیرات برخی پالایشگاه‌های بالادستی، تولید سال گذشته سه میلیون و 896 هزار تن بود بود که تحقق 93 درصدی تولید بودجه شده را نشان می دهد. اما با برنامه ریزی‌های دقیق و پیاده سازی اهداف از پیش تعیین شده تلاش داریم که سال 97 را با تولید چهار میلیون و 481 هزار تنی محصول به پایان برسانیم.

جبران کاهش تولید با افزایش فروش و رشد سودآوری

وی در ادامه به میزان فروش و روند سودآوری شرکت اشاره کرد گفت: مجموعا در سال گذشته بالغ بر شش هزار و 665 میلیارد تومان (سه میلیون و 437 هزار تن) فروش خالص محصولات داشتیم که  این رقم افزایش 20 درصدی نسبت به سال 95 را نشان می‌دهد. حسنی این نکته را نیز یادآور شد که باوجود کاهش اندک تولید نسبت به سال 95 اما با رشد فروش توانستیم سودآوری مجموعه را از دو هزار و 484 میلیارد تومان در سال 95 به سه هزار و 50 میلیارد تومان در سال 96 برسانیم که این رقم حتی فراتر از میزان پیش بینی‌ها (در ابتدای سال 96 شرکت پیش بینی کرده بود در سال مذکور بالغ بر یک هزار و 941 میلیارد تومان سود خالص کسب کند) بود. در مجموع سال 96 سود عملیاتی با رشد 22 درصدی، سود غیرعملیاتی با رشد 24 درصدی، سود خالص با افزایش 23 درصدی و ناخالص با رشد 16 درصدی همراه شد. البته لازم به ذکر است که پتروشیمی پارس با تولید 40 درصد از گاز LPG  و 80 درصد تولید منومر استایرن بزرگترین صادر کننده LPG کشور است که این امر شرکت را تا سال 1402 معاف از مالیات کرده است.

آریا ساسول؛ یک شریک سودآور

اما در بخش توضیحات عملکرد سال گذشته شرکت پتروشیمی پارس، مدیرعامل به سود دو هزار و 41 میلیارد تومانی آریا ساسول اشاره کرد و گفت: از آن جا که پتروشیمی پارس شریک و سهامدار 50 درصدی آریا ساسول است، در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان از سود آن شرکت به مجموعه پارس تعلق گرفته است. همچنین گفتنی است شرکت پتروشیمی آریا ساسول در سال 96 با افزایش 25 درصدی سود خالص همراه بوده است.

تاب‌آوری در شرایط تحریمی در دستور کار مدیران «پارس»

پس از اتمام بخش گزارش عملکرد فعالیت هیات مدیره در سال گذشته، حسنی به دو نکته مهم نیز اشاره کرد: نخست، تاب‌آوری در شرایط جدید اقتصادی و سپس تامین قطعات و تجهیزات لازم برای سال های آتی

در این بین مدیرعامل «پارس» به مسئله تحریم و شرایط جدید اقتصادی کشور گریزی زد و گفت: یکی از مسائل با اهمیت، افزایش تاب‌آوری هر شرکت در مقابل شرایط از پیش تعیین نشده است. از این رو در این مجموعه نیز سعی کردیم با هم‌اندیشی، تدابیری در خصوص حفظ ثبات سودآوری و مقابله با تحریم های احتمالی بی اندیشیم. یکی از راهکارهای پیش رو، تنوع بخشی به مشتریان در عرصه بین الملل است.

وی همچنین در خصوص پاسخ به سوال یکی از سهامداران در مورد نحوه مواجه شرکت با شرایط تحریم، گفت: باتوجه به تجربیات اندوخته شده از سال های 91 و 92، کارگروه خاصی در شرکت ایجاد نموده و در حال تنظیم سند ویژه‌ای برای آماده سازی راهکارهای مختلف برای پوشش ریسک حاصل از تحریم و آثار آن در حوزه های مالی و نقل وانتقال پول و همچنین تولید و فروش هستیم و برای تمام ریسک های موجود، برنامه مدون خاصی تنظیم شده است.

وی البته به نکته دیگری در خصوص مواجه با تحریم ها اشاره کرد و گفت: برای مقابله با آثار احتمالی تحریم ها، کارگزاران فروش تعیین نموده ایم که البته ضمانت‌ها و وثایق محکمی از این کارگزاران اخذ نموده ایم. مورد دیگر اینکه، به جهت حفظ ثبات در فرآیند عملیات شرکت، در سال گذشته اقدام به خرید تجهزات و قطعات یدکی مورد نیاز برای سه سال آینده کردیم که از بابت تامین قطعه نگرانی خاصی نداریم.

 

 

گزارش بدون چالش حسابرس

پس از تشریح عملکرد سال گذشته هیات مدیره توسط مدیرعامل، نوبت به گزارش حسابرس معتمد بورس رسید. در این بین معصومه کوشا به قرائت این گزارش پرداخت. یکی از بندهای مهم این گزارش مربوط بود به دریافت تاییدیه ارسالی برای  حسابهای دریافتنی از شرکت بازرگانی پتروشیمی به مبلغ 5712 میلیارد ریال و حساب‌های پرداختنی به شرکت پتروشیمی بندر امام به مبلغ 204 میلیارد ریال که تا زمان تنظیم گزارش حسابرس، دریافت نشده بود. پاسخ مدیرمالی شرکت در رابطه با این حساب‌ها: در خصوص عدم تاییدیه شرکت بازرگانی پتروشیمی به استحضار می رساند شرکت بازرگانی پتروشیمی تاییدیه ای به مبلغ 3344 میلیارد ریال را به شرکت پتروشیمی پارس پس از اظهارنظر حسابرس ارائه نموده است.

در بند 8 این گزارش همچنین آمده است: فروش های صادراتی شرکت از طریق قراردادهای بازاریابی منعقده با شرکت های تجارت صنعت پتروشیمی و ناوک آسیاکیش انجام می شود که وجوه حاصل از فروش های صادراتی ظرف حاکثر 10 روز کاری وصول نشده است. درپاسخ به این سوال نیز، امیری مدیر مالی هلدینگ گفت: از آنجاکه شرکت پتروشیمی پارس فاقد حساب ارزی در خارج از کشور است، می بایست وجوه ارزی تا زمان تبدیل به ریال نزد کارگزار فروش محصولات باشد. بر این اساس در شرایط فعلی دریافت وجوه با تاخیر (در سامانه نیما) صورت می پذیرد.

همچنین در بند 9 گزارش حسابرس به عدم پرداخت 1211 میلیارد ریال از باقیمانده سود ابرازی سال های 88 و 90 طبق مفاد "ج" ماده 224 فانون برنامه پنجم توسعه اشاره شده است که مدیر مالی اینطور پاسخ داد: در این خصوص شرکت پتروشیمی پارس به استناد صورت جلسه مورخ 90.6.14 شرکت های زیرمجموعه شرکت صنایع خلیج فارس در تاریخ 90.6.31 در اجرای مفاد ماده 19 قانون اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی از طریق روش تحصیل واگذار شده اند.

در خصوص پاسخ به بند 11 این گزارش که مربوط به فروش محصول تولوئن و استایرن منومر به شرکت های پتروشیمی نوری و پتروشیمی بندر امام است، امیری گفت: فروش بنزن تولوئن که محصول فرعی شرکت است با عقد قرارداد به شرکت پتروشیمی نوری که تامین کننده بنزن واحد اتیل بنزن شرکت است صورت می پذیرد. وخرید بنزن از پتروشیمی بندر امام با توجه به عدم تامین توسط شرکت پتروشیمی نوری صورت پذیرفته و شرکت عمدتا کسری بنزن خود را با عقد قرارداد از شرکت پتروشیمی بوعلی سینا تامین می نماید.

تقسیم سود فراتر از انتظار در «پارس»

بعد از قرائت گزارش حسابرس، نوبت به تصویب صورت های مالی و تقسیم سود رسید. در ابتدا قابل ذکر است شرکت در زمان عرضه اولیه قول تقسیم 80 درصدی سود به میزان 4068 ریال را به سهامداران داده بود. اما در مجمع امروز با پیشنهاد هیات مدیره به تقسیم پنج هزار ریالی سود، سهامداران شگفت زده شدند. در این زمان نماینده سازمان بورس اظهاراتی در خصوص تضامینی که شرکت در روز عرضه به سازمان بورس در خصوص تقسیم حداکثر 80 درصد سود ایراد کرد.

لازم به ذکر است که طبق بند 4 گزارش حسابرس، شرکت می بایست مجموعا 6707 میلیارد ریال ذخیره جهت حساب‌های دریافتنی لحاظ کند. در روز عرضه نیز سازمان بورس از شرکت تعهد گرفت که به منظور ذخیره گیری این مقدار در حساب‌ها، شرکت تنها 80 درصد از سود خود را تقسیم کند. ما در مجمع امروز‌ امیری با اشاره به این نکته که از زمان عرضه تا این لحظه  3902 میلیارد ریال از این رقم حاصل شده است، پیشنهاد تقسیم پنج هزار ریالی برای هر سهم را داد که با مخالفت نماینده سازمان بورس این رقم به 4750 ریال کاهش یافت. اما در نهایت سهامداران با تصویب این رقم رضایت خود را ازا ین تقسیم سود فراتر از انتظار ابراز کردند. از این رو یکی از بی حاشیه‌ترین مجامع عمومی سال جاری در بزرگترین زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس برگزار شد.