۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل بورس درجا زد/ با توقف بزرگان، بازار به حالت نیمه تعطیل درآمد

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 286160
شاخص کل بورس درجا زد/ با توقف بزرگان، بازار به حالت نیمه تعطیل درآمد

معاملات امروز بازار سهام امروز در حالی پیگیری شد که از ابتدای صبح و با بازگشایی نماد شرکت پتروشیمی پارس، هیجان دادوستدها به اوج رسید.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ تالار شیشه ای روز پُرهیجانی را سپری کرد. از سویی در ابتدای بازار با انتشار خبر بازگشایی سهم تازه وارد «پارس» شاهد تشکیل صف خرید 50 میلیونی برای این سهم بودیم. البته گفتنی است کلیت امروز شاخص در ابتدا ارقام مثبت را ثبت کرد. اما با برگشت «پارس» شاخص کل یکباره 250 واحد رشد را تجربه کرد. این در حالی است که در پایان ساعت معاملاتی و با نزدیک شدن به اعت توقف این نماد به دلیل برگزاری مجمع سالانه در تاریخ 31 تیرماه، فشار عرضه از سوی حقیقی ها برای نقد کردن سهام افزایش یافت و نهایتا این نماد در قیمت 2915 تومان به کار خود در آخرین روز قبل از مجمع پایان داد. همچنین امروز 139 میلیون سهم از این نماد به ارزش 419 میلیارد تومان دادوستد شد.

در جریان دادوستدهای امروز، شاخص کل با عقبگرد چهار واحدی تقریبا در محدوده های روز قبل ایستاد. شاخص هم وزن اما با افت 36 واحدی به رقم 18 هزار و 289 واحد بازگشت. در مجموع امروز یک هزار و 500 میلیارد سهم به ارزش 620 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از 610 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت که رشد قابل توجهی نسبت به روزهای اخیر را نشان می دهد.

در این بین تا میانه‌های بازار تمام شاخص‌ها در محدوده مثبت قرار گرفتند اما با نزدیک شدن به دقایق پایانی و متوقف شدن اغلب نمادهای بزرگ بازار به جهت برگزاری مجمع سالانه درهفته آینده، هجوم اشخاص حقیقی برای نقد کردن سهام، رشد شاخص را منتفی کرد.

اما گروه خودرو نیز که روز متعادلی را آغاز کرده بودند، در پایان در محدوده های منفی به کار خود در این هفته پایان دادند.

در این بین نمادهای گروه فلزی-معدنی روز نسبتا مثبتی را آغاز کردند. از این رو «ومعادن»، «کگل» و «امید» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. اما «فملی»، «اخابر» و «شخارک» رشد شاخص را متوقف کردند.

در فرابورس نیز آیفکس با رشد اندک 1.1 واحدی به ارتفاع یک هزار و 210 واحد رسید. در فرابوس هم 253 میلیون ورقه بهادار به ارزش 203 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 42 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در این بازار نمادهای «زاگرس» و «سمگا» بیش از سایرین در مثبت کردن آیفکس نقش داشتند. از سوی دیگر اما «هرمز»، «میدکو» و «ارفع» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس تحمیل کردند.