۰ نفر

اقتصاد آنلاین از مجمع بورس تهران گزارش می‌دهد؛

چهار عضو جدید به هیات مدیره بورس آمدند/ نقل مکان به ساختمان جدید در مرداد

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 285556
چهار عضو جدید به هیات مدیره بورس آمدند/ نقل مکان به ساختمان جدید در مرداد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در محل دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد و عملکرد سال ۹۶ و برنامه های سال ۹۷ به استماع سهامداران رسید٬ آخرین وضعیت ساختمان جدید بورس تهران تشریح و زمان نقل مکان به آن اعلام شد. در این مجمع هشت تومان به ازای هر سهم سود تقسیم شد و اعضای جدید هیات مدیره بورس تهران انتخاب شدند.

اقتصاد آنلاین- مروارید اسلامی؛ روز گذشته مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس اوراق بهادار تهران در محل دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد. در این مجمع عملکرد سال ۹۶ و برنامه های سال ۹۷ به استماع سهامداران رسید٬ آخرین وضعیت ساختمان جدید بورس تهران تشریح و زمان نقل مکان به آن اعلام شد. در این مجمع هشت تومان به ازای هر سهم سود تقسیم شد و اعضای جدید هیات مدیره بورس تهران انتخاب شدند.

مصوبات مجمع

در مجمع عمومی عادی سالانه بورس اوراق بهادار تهران صورت های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ تصویب و هشت تومان برای هر سهم سود تقسیم شد. حق حضور اعضای هیات مدیره برای هر جلسه  مبلغ یک میلیون تومان و پاداش کل اعضای هیات مدیره برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مبلغ 224 میلیون تومان تعیین و حق الزحمه حسابرس60 میلیون تومان با اکثریت آرا تصویب شد. همچنین حسابرس و بازرس قانونی موسسه وانیا نیک تدبیر و عضو علی البدل موسسه بهمند انتخاب شدند. روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار تعیین شد.

اعضای هیات مدیره بورس تهران انتخاب شدند

روز گذشته انتخابات اعضای هیات مدیره بورس تهران برگزار شد؛ براساس نتایج اعلام شده٬ اعضای جدید هیات مدیره بورس تهران عبارتند از بانک آینده، سرمایه گذاری توسعه ملی، سرمایه گذاری صبا تامین، سرمایه گذاری ملی ایران، کارگزاری بورس بیمه ایران، کارگزاری خبرگان سهام، گروه ارزش آفرینان پاسارگاد.

شرکت های سرمایه گذاری تدبیر، کارگزاری بانک آینده و کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

لازم به ذکر است که شرکت های سرمایه گذاری تدبیر٬ سرمایه گذاری صبا تامین٬ گروه مالی ملت٬ سرمایه گذاری توسعه ملی٬ کارگزاری توسعه فردا٬ کارگزاری بانک تجارت و گروه ارزش آفرینان پاسارگاد٬ اعضای هیات مدیره پیشین بورس تهران بودند.

نگاهی به ارقام سال ۹۶

در ابتدای مجمع حسن قالیباف اصل٬ مدیرعامل بورس تهران به ارائه گزارش عملکرد بورس تهران در سال ۹۶ پرداخت. به گفته او ارزش بازار سهام بورس تهران نسبت به سال ۸۷ حدود ۱۰ برابر شده است. ارزش بازار سهام بورس تهران در سال ۹۵ حدود ۳۲۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۶ حدود ۳۸۲ هزار میلیارد تومان بوده و این رقم تا پیش از مجمع جاری به حدود ۴۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. باید توجه داشت که ارزش بازار بدهی نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین٬ ارزش کل معاملات بازار اوراق بهادار بورس تهران با حفظ روند رشدی٬ در سال ۹۶ به ۶۴۳۱۲ میلیارد تومان رسید که ۵۳۹۰۷ میلیارد تومان مربوط به بازار سهام٬ ۸۳۴۳ میلیارد تومان مربوط به بازار بدهی٬ نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان مربوط به بازار مشتقه و ۲۰۰۱ میلیارد تومان مربوط به صندوق های قابل معامله بوده است.

به گفته مدیرعامل بورس تهران٬ جمع کل تامین مالی از طریق بورس تهران در سال ۹۶ حدود ۱۵ هزار و ۸۵۸ میلیارد تومان بوده است که روند رشدی را نشان می دهد، ضمن آنکه تنوع تامین مالی نیز بیشتر شده است. در بخش تامین مالی از طریق سهام٬ ۱۰۹۲۶ میلیارد تومان از طریق افزایش سرمایه و ۵۱۰ میلیارد تومان از طریق عرضه اولیه شرکت ها تامین مالی شده است. تامین مالی از طریق بدهی (صکوک و اوراق مشارکت) به میزان ۲۰۳۵ میلیارد تومان بوده و ۲۳۸۶ میلیارد تومان نیز از طریق اوراق اختیار فروش تبعی تامین مالی شده است.

نگاهی به صورت سود و زیان بورس تهران نشان می دهد که سال گذشته درآمد این شرکت از محل ارائه خدمات حدود ۶۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که با دو درصد رشد نسبت به سال ۹۵ همراه بوده است. هزینه های اداری و عمومی با ۱۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل حدود ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان٬ سود عملیاتی با پنج درصد کاهش حدود ۲۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان٬ سایر درآمدهای غیرعملیاتی با ۵۱ درصد کاهش حدود پنج میلیارد تومان و سود خالص با ۲۰ درصد کاهش حدود ۲۵ میلیارد تومان بوده است. سود خالص هر سهم نیز برابر با ۱۶ تومان و شش ریال بوده است.

مهمترین اقدامات سال ۹۶

در ادامه جلسه٬ قالیباف مهمترین اقدامات سال ۹۶ بورس تهران را برشمرد. به گفته او٬ سال گذشته ۱۷ شرکت در بورس تهران پذیرش شدند که هفت شرکت مورد عرضه سهام قرار گرفتند٬ انتشار ۱۰ اوراق با درآمد ثابت و فعالیت دو صندوق قابل معامله در بورس نیز سال گذشته انجام شد. همچنین دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها اصلاح و وظایف مرتبط با آن به بورس تهران منتقل شد. به علاوه٬ موضوع پذیرش شرکت های ایرانی در بورس های خارجی و به طور مشخص بورس استانبول پیگیری شد اما تغییراتی در بورس استانبول پیش آمد که این روند را به تعویق انداخت اما در سال جاری نیز این پیگیری ادامه دارد. اقدام دیگر٬ پیگیری انتشار صورت های مالی برمبنای استانداردهای IFRS و همچنین حاکمیت شرکتی بود که از الزامات حضور در بورس های خارجی است.

قالیباف در ادامه اظهار داشت: انتشار اوراق با درآمد ثابت ارزی دنبال شد اما اخذ مجوز از ناظر بازار پول طولانی شد و مساله تلاطم در قیمت ارز هم پیش آمد اما امیدواریم به نتیجه برسد. توسعه بازار قراردادهای اختیار معامله٬ به روز رسانی نسخه سامانه معاملات٬ طراحی رویه های نظارتی قراردادهای اختیار معامله٬ تعریف قراردادهای جدید در بازار آتی٬ اختیار معامله و تبعی٬ اجرایی شدت شیوه جدید رفع گره معاملاتی و پیگیری عملیات اجرایی تکمیل ساختمان بورس اوراق بهادار تهران٬ سایر اقداماتی بود که در سال ۹۶ انجام شد. به گفته او ساختمان جدید بورس در سعادت آباد آماده و منتظر مجوز بهره برداری است و به احتمال زیاد در مرداد ماه بورس به این ساختمان نقل مکان می کند.

برنامه های سال ۹۷ بورس تهران

به گزارش اقتصاد آنلاین٬ برخی از ابزارهای مالی در حال راه اندازی در بورس عبارتند از آتی سبد سهام، اختیار معامله سبد سهام و گواهی سپرده سهام. قالیباف برنامه های سال ۹۷ بورس تهران را اعلام کرد؛ پذیرش ۱۲ شرکت جدید و پنج شرکت انتقالی از فرابورس٬ پذیرش شش صندوق قابل معامله، پروژه ای و زمین و ساختمان و پذیرش ۱۰ اوراق بدهی از مهمترین برنامه های سال جاری این شرکت است.

اعتراض به ساختمان سعادت آباد

برخی از سهامداران حقیقی حاضر در مجمع معترض به هزینه های ساختمان سعادت آباد٬ خواستار شفاف سازی درباره زمان و روند تکمیل این پروژه و بهره برداری از آن بودند. حسن محمدتبار، معاون پشتیبانی بورس تهران توضیح داد که ساختمان تکمیل است و حتی تصمیم بر این بود که مجمع در سالن اجتماعات ساختمان جدید و به صورت الکترونیک برگزار شود. به گفته او این ساختمان با توجه به کیفیت و امکانات ویژه ای چون دیتاسنتر، به حدی ارزشمند است که قابل قیمت گذاری نیست. ۱۰ واحد تجاری به بانک ها رهن داده شده و مبالغ باقیمانده رهن به هنگام تحویل واحدها دریافت می شود و این یک منبع درآمدی است. مدیرعامل بورس تهران نیز معتقد است ایراداتی به ساختمان گرفته می شود که برخی از آنها چندان قابل پذیرش نیست. او اعلام کرد: مرداد ماه به ساختمان جدید نقل مکان می کنیم.

سهامداران حقیقی سیت هیات مدیره می خواهند

سهامداران حقیقی حاضر در مجمع معتقد بودند که داشتن یک عضو در هیات مدیره بورس تهران با ۲۷ درصد سهمی که دارند، حق آنهاست. یک نفر خواستار کاندیداتوری بود که به گفته نماینده سازمان بورس، به دلیل نداشتن حداقل های موردنیاز مانند مدرک لیسانس٬ مورد تایید سازمان بورس قرار نگرفت. حقیقی ها همچنین دلیل جلوگیری از تشکیل کانون سهامداران حقیقی را جویا شدند که به موجب آن می توانند تجمیع شوند و نماینده خود را معرفی کنند؛ علیرضا عسگری مارانی به عنوان رئیس مجمع، دقایقی پیشتر مطرح کرده بود که سهامداران حقیقی NGO خود را تشکیل دهند و با داشتن درصد موردنیاز برای کاندیداتوری هیات مدیره، برای دفعات بعد اقدام کنند.