۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

15 توقف و 11 بازگشایی سهم بازار امروز از پیام های ناظران بورس و فرابورس/ افت شاخص همزمان با بازگشایی «ومعادن» شتاب گرفت

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر: 285339
15 توقف و 11 بازگشایی سهم بازار امروز از پیام های ناظران بورس و فرابورس/ افت شاخص همزمان با بازگشایی «ومعادن» شتاب گرفت

پیام‌های ناظر امروز شامل 15 توقف و 11 بازگشایی بود، در این روز پیام‌های توقف شامل دو شفاف سازی مهم بود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ بیست و چهارمین روز از تیر ماه 97 در حالی به پایان رسد که کاهش 844 واحدی شاخص کل بورس تهران با عقب گرد 35 واحدی شاخص هم وزن همراه بود. امروز «سشرق» به لطف ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر خبر از تبدیل باقیمانده 15 میلیون یورویی وام ارزی به دیون ریالی داد و «حکمت» خبر از تبدیل سود پیش بینی شده خود به زیان داد. آنچه در ادامه می خوانید شرحی مختصر از مهم ترین رویدادهای موجود در پیام‌های ناظران بازار است.

بورس:

•    «سشرق» و رفع موانع تولید: نماد معاملاتی شرکت سیمان‌ شرق‌ (سشرق) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص تسویه اقساط معوق صندوق ذخیره ارزی و تبدیل اقساط سررسید نشده ارزی به ریالی متوقف شد.

پیرو نامه  سوم تیر ماه 97 در خصوص تسهیلات صندوق ذخیره ارزی، این شرکت با پرداخت 8 قسط معوق تسهیلات دریافتی از محل صندوق ذخیره ارزی به مبلغ 8.4 میلیون یورو و معادل ریالی 24 میلیارد و 800 میلیون تومان جهت استفاده از مزایای ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موفق به تبدیل 13 قسط سررسید نشده ارزی به مبلغ 13.6 میلیون یورو به تسهیلات ریالی با نرخ 15درصد و معادل ریالی 51.6 میلیارد تومان شد . با توجه به توضیحات داده شده آثار ریالی ناشی از استفاده از مزایای ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به منظور تبدیل تسهیلات ارزی به ریالی مبلغ  14.6 میلیارد تومان، در آمد سال مالی جاری است. به موجب این اتفاق شرکت از ریسک تغییر نرخ ارز مصون خواهد شد.

•    بورسی‌هایی که به مجمع رفتند: در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت های نورد و تولید قطعات فولادی (فنورد) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت های مالی،بیمه ملت (ملت)، گروه صنعتی سپاهان (فسپا) و پارس خودرو (خپارس) جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت های مالی، عمومی فوق العاده به منظور اصلاح اساسنامه،پتروشیمی فارابی (شفارا) جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت های مالی-عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت متوقف شدند.

•    «ومعادن» بازار منفی را منفی تر کرد: توسعه‌ معادن‌ وفلزات‌ (ومعادن) امروز پس از بازگشایی با افت قیمت مواجه شد. این نماد نزدیک به 11 درصد از ارزش خود در قیمت پایانی را از دست داده است. به دنبال این بازگشایی 218 واحد از میزان شاخص کل کاسته شد. این شرکت سال مالی گذشته را با 34 تومان و 2 ریالی به پایان برده بود که از این مقدار به ازای هر سهم 20 تومان تقسیم شده است.

•    «فارس» و عرضه اولیه ای که با موفقیت انجام شد: نماد معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) امروز پس از ارائه توضیحاتی در خصوص واگذاری پتروشیمی پارس در بورس  و تاثیر آن بر درآمد زایی شرکت بازگشایی شد. در این واگذاری تعداد 300 میلیون سهم(معادل 5 درصد) از سهام شرکت پتروشیمی پارس به قیمت هر سهم 2 هزار و 400 میلیارد تومان در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده که تعداد 180 میلیون سهم دیگر معادل 3 درصد از سهام مذکور متعلق به این شرکت آماده عرضه است. بهای تمام شده هر سهم مذکور در دفاتر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس 100 تومان است و اثرات سود و زیانی حاصل از عرضه فوق در عملکرد سال مالی منتهی به 31 خرداد 1398 این شرکت لحاظ خواهد شد.این سهم امروز پس از بازگشایی در قیمت 635 تومان بازگشایی شد و  تا 628 تومان کاهش یافت. قیمت پایانی برای این سهم در پایان ساعت معاملات 631 تومان و 2 ریال معادل 1.76 درصد کاهش بود.

فرابورس

•    تعدیل منفی با «حکمت»: نماد معاملاتی بانک حکمت ایرانیان  (حکمت) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در مورد تغییر درامد هر سهم امروز متوقف شد.تغییر با اهمیت پیش بینی درآمد هر سهم بدلیل اقاله مبایعه نامه با موضوع فروش زمین پاسداران به شرکت بیمه حکمت صبا است که بدلیل عدم ایفای تعهدات طرفین صورت پذیرفت و از این بابت زیان حاصل از اقاله شناسایی شد. این رویداد سود 19.2 میلیارد تومانی بانک حکمت را به 30 میلیارد تومان زیان تبدیل کرد که بنا بر نظر حسابرس مستقل این بانک بعنوان آثار تعدیلی رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه در صورتهای مالی سال منتهی به 29 اسفند 1396 منظور شده است.   

•    قرعه مجمع به نام فرابورسی‌ها: نماد معاملاتی شرکت های توسعه اقتصادی آرین (وآرین)، خدمات فنی فولاد یزد (خفولا)، افرانت (افرا)، تولیدی پلاستیک شاهین (پشاهن)، پشمبافی توس (نتوس) و مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (پارتا) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز سه شنبه 26 تیرماه 97 در پایان معاملات امروز متوقف شدند.

خلاصه اتفاقات در سایر نمادهای بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

13970424