۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل بورس 588 واحد آب رفت/ توجه به کوچکترهای بازار با عقب نشینی فلزی-معدنی‌ها

۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۲
کد خبر: 285125
شاخص کل بورس 588 واحد آب رفت/ توجه به کوچکترهای بازار با عقب نشینی فلزی-معدنی‌ها

معاملات منفی اولین روز هفته در بورس تهران با عقب نشینی قیمتی در گروه بزرگ فلزات اساسی، کلیت بازار را تحت تاثیر قرار داد. این در حالی است که حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته در پایین ترین سطح خود قرار دارد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران اولین روز هفته را منفی آغاز کرد تا پیش بینی‌ها در خصوص ادامه روند کاهشی قیمت فلزات و تاثیرگذاری آن بر بازار داخلی محقق شود. هفته پیش با اوج گرفتن مولفه‌های سیاسی، شاهد افت و خیزهای شدید در بورس تهران بودیم. اما با فروکش کردن نسبی این متغییرها به دلیل عقب نشینی محسوس مقامات آمریکایی در خصوص پذیرش پیشنهاد برخی کشورها برای خارج شدن از لیست تحریم‌ها ایران، جو نسبتا پایداری در بازار امروز حاکم بود.

بورس، در هفته ای که گذشت

اما هفته‌ای که گذشت، روزهای ناکامی های اهالی بازار سرمایه بود و شاخص کل به کانال 109 هزار واحد بازگشت که اصلاح قیمتی نمادهای گروه فلزی دلیل اصلی افت های اخیر شاخص اصلی بود بازار چهارشنبه را در حالی به پایان رساندیم که با افزایش عرضه ها در اکثر گروه ها، بخصوص گروه های دلار محور و پیشروی فلزی، معدنی و پتروشیمی مواجه بودیم و افت قیمت و فشار فروش بالای اکثر گروه ها را نظاره گر شدیم که دلیل آنرا عرضه اولیه پتروشیمی پارس و ریزش قیمت های فلزات پایه در بازارهای جهانی می توان عنوان کرد نحوه معاملاتی که پیش بینی می شود در این هفته و به جز برخی نماد های کوچک و عرضه اولیه های «پارس»، «شغدیر» و «زبینا»، در سایر نمادها و گروه ها نظاره‌گر باشیم.

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

اما در بازارهای جهانی تنش های سیاسی ناشی از جنگ تعرفه ای به اوج خود رسیده است. از این رو در پایان معاملات هفته جاری بازار فلزات لندن، قیمت فلز مس به کف یک ساله اخیر خود رسید و در محدوده 6220 دلار در هر تن آرام گرفت. این در حالی بود که فلز «روی» نیز از این امر مستثنی نبود و پس از ریزش سنگین در محدوده 2500 دلار قرارگرفت. طلا نیز با کاهش نرخ بهره کانادا نتوانست از مسیر نزولی خارج شود و به 1240 دلار در هر انس رسید.

اما نفت هم مانند سایر کامودیتی ها اخر هفته قرمز رنگی را پشت سر گذاشت و با ریزش بی سابقه در طول 2.5 سال اخیر به قیمت 74 دلار در هربشکه رسید. بازگشایی چهار ترمینال نفتی لیبی و ادامه روند افزایش تولید از سوی عربستان و عراق مهم ترین عوانل تشدید فشار بر قیمت نفت در روزهای اخیر بود.

 بهای متانول چین در آخرین روز معاملاتی هفته با ۰.۳۱ درصد افزایش به سطح ۴۳۴ دلار رسید که روند رو به رشد خود طی روزهای اخیر را تداوم بخشید. با توجه به اینکه ۴ هفته آینده آخرین بازه زمانی محتمل برای افت بهای جهانی متانول بطور سنتی در فصل گرما است و از انتهای تابستان به مرور بر تقاضای متانول افزوده خواهد شد ، می توان انتظار داشت که روند بهای متانول در ماه های پیش رو با افزایش فعالیت واحد های MTO و همچنین افزایش تقاضای متانول از ابتدای پاییز رشد خوبی را تجربه نماید.

همچنین بهای سایر محصولات مانند تولوئن ، استایرن ، بنزن ، اتیلن گلایکول ، پروپیلن و ... نیز شاهد افزایش قیمت در بازارهای جهانی بوده است.  از این رو بهای تولوئن در بازارهای چین و حوزه CIS با رشد ۱.۰۶ درصد و ۱.۵درصد به رقم ۹۱۳ دلار و ۹۲۱ دلار رسیده است.

بهای استایرن در بازارهای چین و حوزه CIS با رشد ۱.۲۱ درصد و ۱.۰۴ درصدبه رقم ۱۶۷۱ دلار و ۱۵۹۰ دلار رسید. همچنین بهای بنزن در بازار چین با رشد ۰.۵۷درصدربه سطح ۹۴۹ دلار رسید.بهای اتیلن گلایکول در بازارهای چین بدون تغییر در سطح ۱۰۷۲ دلار باقی ماند.بهای پروپیلن در بازارهای چین با ۱.۷درصد افزایش به سطح ۱۷۵۹ دلار رسید. بهای محصولات پتروشیمی مانند هفته های گذشته بطور کلی روند رو به رشدی را تجربه کرد و از ثبات بیشتری نسبت به سایر بازارها برخوردار است.

اخبار موثر بین المللی

در حوزه ریسک های مرتبط با برجام، آمریکا با رد درخواست فرانسه، مجوز ادامه فعالیت تجاری شرکتهای فرانسوی و ایران بعد از ماه نوامبر را نمی دهد. از سوی دیگر وزیر نفت عربستان می گوید شورای نظارت بر سقف تولید اعضا JMMC بجای پایش کشور به کشور، در آینده رعایت مجموع سقف تولید اعضا را کنترل می کند. از سوی دیگر وزیر نفت کشورمان هفته گذشته در نامه ای به این اقدام اعتراض کرده است. با تحلیل فوق، عربستان می تواند در صورت کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا، اقدام به صادرات بجای آنها کرده و تنها تولید از سقف توافقی نباید افزایش یابد.

در ژاپن نیز پالایشگاههای این کشور ناامید از دریافت مجوز خرید نفت ایران، احتمالا واردات خود را به صفر می رسانند. از سویی دیگر در صنعت بیمه، مدیرعامل شرکت بیمه لویدز Lloyd's در لندن که بدلیل وجود سهامدار آمریکایی )شرکت DXC ) در سیستم مدیریت بیمه تحریم آمریکا، احتمالا امکان پوشش انواع خدمات بیمه ای آنلاین به ایران را ندارد. این خدمات شامل کشتی، بنادر، ریسک تجاری و ... می شود.

 

اما معاملات سهام در بورس‌های منطقه شرق آسیا با رشد شاخص‌ها همراه شد تا ریزش روز گذشته که بر اثر نگرانی‌های تجاری به‌ثبت رسیده بود، تا حدودی جبران شود. شاخص بورس شانگهای با 2/18 درصد افزایش، صعودی‌ترین شاخص بود. شاخص بورس توکیو نیز رشد بیش از 1 درصدی را تجربه کرد. قیمت جهانی نفت و فلزات نیز بخشی از سقوط قیمتی سنگین روز گذشته خود را جبران کردند.

در اروپا نیز بازارها از شوک خبر اعمال تعرفه‌های وارداتی جدید از سوی امریکا، تا حدودی خارج ‌شده و شاخص‌های سهام در این قاره صعود کردند. برگزاری اجلاس رهبران کشورهای عضو ناتو، سفر قریب‌الوقوع ترامپ به انگلیس و هم‌چنین تحولات مربوط به برگزیت کانون توجه سرمایه‌گذاران در این قاره بود.

نزدیک شدن به زمان اعلام عملکرد سه‌ماهه دوم شرکت‌ها باعث شد شاخص‌های سهام در وال‌استریت هم رشد کرده و ریزش روز گذشته خود را تا حدودی جبران نمایند. شاخص نزدک با 1/4 درصد افزایش، بهترین عملکرد را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشت که این عدد بیشترین رشد روزانه این شاخص در از ابتدای ژوئن به‌شمار می رود. گروه فناوری اطلاعات و به‌طور مشخص رشد قیمت سهام شرکت‌های فیس‌بوک، آمازون، مایکروسافت و آلفابت تاثیر زیادی در صعود این شاخص ایفا کردند.

در بازارهای موازی چه خبر؟

میزان تلاطمات سکه و دلار تا حد چشمگیری کاهش یافته و مهم ترین دلیل آن شاید حمایت اتحادیه اروپا از سرمایه گذاری در ایران باشد. از این رو امروز نیز شاهد روند کاهشی سکه نقدی و دلار آزاد بودیم. نرخ دلار در تهران 7860 تومان تا 7880 تومان همچنین قیمت هر عدد سکه نقدی در این لحظه دو میلیون و 770 هزار تومان ثبت شده است.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای شاخص کل با افت 588 واحدی به رقم 108 هزار و 915  واحد رسید. این در حالی بود که شاخص هم وزن به دلیل اقبال اشخاص حقیقی به نمادهای گروه خودرو و انبوه سازی در محدوده های مثبت قرار گرفت و با افزایش 51 واحدی در ارتفاع 18 هزار و 388 واحد آرام گرفت.

در این بین امروز 810 میلیون ورقه بهادار به ارزش 179 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 150 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام وحق تقدم در بورس اختصاص داشت.

اما در بین گروه های صنعت، فلزات اساسی، خودورویی و کانه های فلزی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در این اما نمادهای گروه فلزی بنابه دلایل یاد شده روز سختی را پشت سر گذاشتند و اغلب آن ها در محدوده های منفی معامله شدند. از این رو نمادهای «فملی»، «کگل»، «فولاد» و «کچاد» هر کدام به ترتیب 165، 161، 159 و 118 واحد افت را به شاخص کل تحمیل کردند.

اما امروز نماد تازه وارد «پارس» از ابتدای بازار با صف خرید 400 میلیونی همراه شد و با حجم معاملاتی بسیار اندک 450 هزار سهم در سقف قیمت معاملات اولین روز پس از عرضه را پشت سر گذاشت.

در فرابورس اما ایفکس تقریبا بدون تغییر نسبت به چهارشنبه گذشته به کار خود پایان داد و در محدوده یک هزار و 225 واحد آرام گرفت. در این بازار نیز 328 میلیون ورقه بهادار به ارزش 150 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 40 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در فرابورس نیز معاملات منفی «ارفع»، «هرمز» و «دماوند» توان آیفکس را برای صعودی شدن گرفت. اما دو نماد تازه وارد این بازار نیز همچون «پارس» روز پُرتقاضایی را پشت سر گذاشتند. «شغدیر» و «زبینا» هرکدام به ترتیب با 12 و 26 میلیون صف خرید در سقف قیمتی معاملات امروز خود را به پایان رساندند.