۰ نفر

در گفتگو با دو نماینده مجلس مطرح شد؛

شفافیت بورس کالا نقطه مقابل رانت/ عرضه کالاها در بورس کالا، شرط اول شفاف سازی اقتصاد

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 284528
شفافیت بورس کالا نقطه مقابل رانت/ عرضه کالاها در بورس کالا، شرط اول شفاف سازی اقتصاد

اتفاق های اخیر در صحنه اقتصاد کشور همگی یک سرمنشا دارند و آن، نبود شفافیت است؛ از این رو کارشناسان بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای شفافیت اقتصادی تاکید دارند که حوزه بازارهای کالا، بورس کالا بستری برای ایجاد فضای رقابتی و مقابله با رانت به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، هر چند بورس کالای ایران در مقایسه با سایر بورس‌های کالایی بین‌المللی، بورسی نوپا به شمار می‌ رود؛ اما از زمان تأسیس تاکنون به‌تدریج توانسته است جایگاه خود را در اقتصاد کشور به دست آورده و منشأ خدمات بسیاری شود. از این رو و در پی مشخص شدن پتانسیل‌های متعدد بورس کالا همچون تنظیم بازار، تأمین مالی، جلوگیری از بروز رانت، ایجاد شفافیت و کشف و مرجعیت قیمتی، مسئولان اقتصادی و صنعتی کشور به مرور حجم بهره گیری از ظرفیت های این بورس را افزایش دادند.

شفافیت در اقتصاد

در همین ارتباط، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که بورس کالا از ورود واسطه‌های غیر ضروری به عرضه و تقاضای کالا جلوگیری می‌کند گفت: بورس یک ساختار نظام‌مند است و هر کسی که معاملات خود را از طریق بورس انجام دهد به معنای طرفداری آن فرد از یک سازوکار شفاف و قانونی است.

محمدرضا پورابراهیمی به شفافیت مالیاتی با عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: شفافیت های آماری در بورس کالا می تواند برای اصلاح و جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان اقتصادی کمک کند، چرا که یکی از اهداف نه تنها بورس کالا بلکه سایر بورس ها ایجاد شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

وی معضل اساسی اقتصاد کشور را نبود شفافیت عنوان کرد و افزود: بازارهای مالی ما به این منظور به وجود آمدند تا شفافیت اقتصادی را به ارمغان آورند و تاکنون نیز موفق بوده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم شاهد یک اقتصاد سالم باشیم باید مبادله محصولات در بورس انجام شود تا آمارها برای همگان شفاف باشد گفت: عرضه محصولات در بورس کالا باعث شده تا سوء استفاده ها و رانت هایی که طی سال ها به عده ای خاص و واسطه می رسید، امروز به سود تولیدکننده و مصرف کننده منجر شود.

دادوستدها شفاف شده است

همچنین، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص پتانسیل های موجود در بستر معاملاتی بورس کالا جهت جلوگیری از بروز رانت گفت: بورس کالا یکی از ابزارها برای رسیدن به شفافیت اقتصادی است و استفاده از این ابزار در دنیا تجربه شده و امروز نشان دهنده قدرت برخی اقتصادهای پیشرفته دنیاست.

محمد مهدی مفتح افزود: در کشور ما نیز بیش از یک دهه از فعالیت بورس کالای ایران در زمینه عرضه محصولات مختلف می گذرد و این بورس با پشت سر گذاشتن موانع زیادی از جمله تبعات اقتصاد دولتی و قیمت گذاری های دستوری در سال های گذشته، توانسته توسعه قابل توجهی پیدا کند و حتی به بازوی دولت در تنظیم بازارها مبدل شود.

وی اظهار داشت: بورس کالا یکی از ابزارها برای رسیدن به شفافیت اقتصادی است و استفاده از این ابزار در دنیا تجربه شده و امروز نشان دهنده قدرت برخی اقتصادهای پیشرفته دنیاست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر شفافیت عرضه محصولات در بورس کالا گفت: مکانیسم حاکم بر معاملات بورس کالا در سال های گذشته باعث شده تا رانت‌هایی که پیش از این در زمینه تولید، عرضه و خرید محصولات منحصر به عده ای خاص بود، طبق روال گذشته رقم نخورد و امروز روند دادوستد کالاها برای مسوولان شفاف شده است.