۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

دو دیدگاه متفاوت از تاثیر جنگ تجاری بر بازارهای کالایی

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 283838
دو دیدگاه متفاوت از تاثیر جنگ تجاری بر بازارهای کالایی

بانک سرمایه‌گذاری «مورگان استنلی» بر این باور است که تشدید تنش‌های تجاری، خطر تخریب تقاضا در بازارهای کالایی را به دنبال دارد. این در حالیست که «گلدمن ساکس»، تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازار کالایی را اندک می‌داند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ این روزها مسائل و رخدادهای بازار کالایی و تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر قیمت‌ها، ذهن بسیاری از تحلیلگران بازارها را به خود جلب کرده است. به طوریکه قیمت مس در هفته گذشته شاهد بیشترین افت در یک سال اخیر بود و برخی کارشناسان جنگ تجاری اخیر را متهم اصلی نابسامانی بازار معرفی کردند.

گفتنی است، چندی پیش عوارض گمرکی از سوی آمریکا روی صادرات فولاد و آلومینیوم چین و دیگر کشورها اجرایی شد و به تازگی نیز تعرفه 25 درصدی روی بیش از 800 کالای چینی به ارزش 34 میلیارد دلار به اجرا درآمده است. با این وجود، تحلیل اخیر بانک سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» متفاوت با تصوری است که جنگ تجاری را یک تهدید جدی برای بازار کالایی می‌داند.

جفری کوری (تحلیلگر گلدمن ساکس)، تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازار کالایی را اندک می‌داند و معتقد است: محرک اصلی ضعف اخیر در بازار فلزات، نگرانی‌های داخلی چین در زمینه «دسترسی اعتباری» بوده و جنگ تجاری هم آن را تشدید کرده است.

به گفته او، این مساله با تغییر سیاست‌های اخیر چین (اشاره به کاهش نسبت نیاز به ذخیره در بانک‌های چین) در حال بازگشت است. کوری افزود: این دیدگاه با نظر اقتصاددانان ما درباره تاثیر ناچیز اقتصاد کلان جنگ تجاری سازگار است؛ البته سایر بانک‌های سرمایه‌گذاری با احتیاط بیشتری به این موضوع نگاه می‌کنند.

بانک سرمایه‌گذاری «مورگان استنلی» بر این باور است که تشدید تنش‌های تجاری، خطر تخریب تقاضا در بازارهای کالایی را به دنبال دارد. با این وجود، بازار کالایی از رشد نگرانی سرمایه‌گذاران درباره تاثیر تعرفه‌های تجاری آمریکا و واکنش چین به این تهدیدات آسیب دیده است. شایان ذکر است، شاخص کالایی بلومبرگ در ماه ژوئن شاهد بیشترین کاهش از اواسط سال 2016 بود.

پیرو این مطلب، دپارتمان صنایع، علوم و نوآوری استرالیا نیز اعلام کرده است: تنش‌های تجاری آمریکا و دیگر شرکا دارای قابلیت کاهش اعتماد و بازده اقتصاد جهان است. جدا از جنگ تجاری، این اداره دولتی استرالیا با اشاره به اینکه رشد تولیدات صنعتی جهان در نیمه نخست 2018 به بالاترین میزان رسیده، پیش‌بینی کرده است، قیمت کالاها می‌تواند افزایش پیدا کند.  

مترجم: پرویز امانیان، کارشناس مس