۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه ای گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی شاخص در واکنش به سکوت وین/هیجان منفی در بازار موج می‌زند

۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴
کد خبر: 283541
عقب نشینی شاخص در واکنش به سکوت وین/هیجان منفی در بازار موج می‌زند

در دوساعت ابتدایی، شاخص کل با افت یک هزار واحدی، کانال‌های فتح شده را از دست داد. این در حالی است که اکثر نمادهای گروه فلزی و نفتی در محدوده‌های منفی در حال دادوستد هستند. از سوی دیگر اما گروه خودرویی روز نسبتا پُرهیجانی را پشت سر می‌گذارد و اغلب نمادهای این گروه در نوسان مثبت، دادوستدهای مثبتی را تجربه می کنند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در اواین روز کاری هفته بازار سهام معاملات منفی ار آغاز کرده است. روز گذشته و در پی بی نتیجه ماندن مذاکرات ایران با طرف اروپایی در خصوص ادامه روند برجام در وین، انتظار چنین واکنش منفی از دادوستدهای بورس تهران می‌رفت. اما نکته قابل توجه حساسیت بیش از حد این روزهای بازار سهام به اخبار ضد و نقیض سیاسی است که تاثیر مولفه‌های اسمی بر بازار را بیش از پیش نمایان کرده است.

در این بین امروز اغلب نمادهای گروه فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی در محدوده‌های منفی معامله می‌شوند. این در حالی است که گروه خودرو وضعیت متفاوتی داشته و با اقبال سهامداران روبرو شده است.

گفتنی است تا‌کنون شاخص با عقبگرد 1080 واحدی به رقم 111 هزار و 409 واحد رسیده است. شاخص هم نیز با افت 17 واحدی در پله 18 هزار و 688 واحد در حال نوسان است. شاخص فرابورس هم در برابر ریزش های امروز نتوانست مقاومت کند و با تنزل 11 واحدی به ارتفاع یک هزار و 241 واحدی بازگشته است. همچنین تا این لحظه بیش از یک میلیارد سهم به ارزش 280 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان تنها 150 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص داشته است.

در بین صنایع حاضر در بورس نیز فلزات اساسی، خودرو و کانه‌های فلزی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند. همچنین نمادهای «فولاد»، «فارس» و «تاپیکو» تا این لحظه بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کرده‌اند. در فرابورس هم معاملات «زاگرس»، «ذوب» و «میدکو» مجموعا 11 واحد آیفکس را عقب کشیدند.

همچنین امروز «شغدیر» در اواین روز کاری خود پس از عرضه اولیه شاهد صف خرید 120 میلیونی بود و صف خرید بسیار پرحجم و عرضه های قطره چکانی در این نماد نماد تازه وارد، از ادامه رشد قیمت در روزهای آینده حکایت دارد.

طرح جدید نوسازی ۲۰۲ هزار کامیون و اتوبوس فرسوده

در طرح جدید نوسازی ناوگان جاده ای دولت ۵۰ درصد هزینه خودرو را تقبل کرده، ۳۰ درصد تسهیلات با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۶۰ ماه پرداخت می شود و ۲۰ درصد باقی مانده آورده متقاضی خواهد بود.