۰ نفر

روز گذشته، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بورس انرژی برگزار شد؛

آمادگی بورس انرژی برای انجام معاملات نفت خام/ تقسیم سود 10 تومانی برای سهامداران

۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 283024
آمادگی بورس انرژی برای انجام معاملات نفت خام/ تقسیم سود 10 تومانی برای سهامداران

شرکت بورس انرژی که از 9 اسفند 91 آغاز به فعالیت کرده در پایان سال مالی 96 توانسته سود خالص 19 میلیارد و 88 میلیون و یکصد هزار تومانی را با سرمایه 60 میلیارد تومانی محقق سازد. این شرکت در مجمع عمومی عادی سالانه خود 10 تومان سود تقسیم کرد.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ روز گذشته مجمع عادی سالانه بورس انرژی با بیش از یک ساعت تاخیر به حدنصاب رسید و با حضور 73.7 درصد سهامداران در سالن خلیج فارس، پژوهشگاه نیرو برگزار شد. ریاست این جلسه به عهده علیرضا عسگری مارانی بود.  

دراین جلسه نخست سید علی حسینی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران به توضیحاتی در خصوص عملکرد عملیاتی و مالی شرکت در سال مالی گذشته، رویدادهای مهم عملیات بازار بورس انرژی در تابلوهای مختلفی مانند برق و محصولات هیدروکربوری و ... پرداخت و گفت: مجموع ارزش بازار برق و نیز سلف برق در سال مالی 96 به ترتیب، 3 و 4 هزار میلیارد ریال بوده است. او همچنین اشاره کرد: سال گذشته 230 کد معاملاتی نیز برای حضور اشخاص خریداران خارجی از 27 کشور صادر شده است که نشان از پذیرفته شدن این شرکت توسط سهامداران در خارج از کشور است.

شایان ذکر است؛ شرکت بورس انرژی که از 19 اسفند ماه 1391 آغاز به فعالیت کرده در پایان سال مالی 96 توانسته سود خالص 19 میلیارد و 88 میلیون و یکصد هزار تومانی را با سرمایه 60 میلیارد تومانی محقق سازد.

افزایش 157 درصدی ارزش معاملات در سه ماه نخست

مدیرعامل بورس انرژی در ادامه ارزش معاملات معاملات سه ماه اولیه سال را 97 با سه ماه اولیه سال گذشته مقایسه و تصریح کرد: این میزان در سال جاری 157 درصد افزایش پیدا کرده است.

او در رابطه با عرضه‌های جدید بورس انرژی در سال جاری گفت: اکنون پالایشگاه های آبادان و اراک تمامی عرضه‌های خود را در این بازار انجام می‌دهند. به طور مثال 8 کالای جدید مربوط به پالایشگاه آبادان در بورس انرژی پذیرش و عرضه شد. همچنین نخستین عرضه و معامله کالای نفت ستاره خلیج فارس به حجم اولیه 2000 تن از دیگر اقدامات مهم انجام شده در این مدت است که باید در نظر داشته باشید اکنون عرضه 15 هزار تن دیگر از این محصول در حال پیگیری است.

از مهمترین اقدامات انجام شده در سال جاری

حسینی تصریح کرد: نخستین عرضه و معامله کالای نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار مشهد به مقصد تاجکستان در تابلوی سایر حامل‌های انرژی بازار فیزیکی، همچنین تامین مالی صنعت برق با استفاده از اوراق سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال برای شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر به ارزش 700 میلیارد ریال و همچنین پیگیری اقدامات مرتبط با عرضه اولیه چندین نیروگاه متقاضی تامین مالی از طریق این اوراق تنها برخی از اقدامات انجام شده بورس انرژی در حدود سه ماه نخست سال جاری است.       

معاملات نفت خام در بورس انرژی؛ راهی برای ایجاد شفافیت بیشتر

مدیرعامل بورس انرژی در خصوص اظهارات اخیر جهانگیری برای فروش نفت خام در بورس انرژی تصریح کرد: این دستور به عنوان تکلیف به عهده بورس انرژی گذاشته شده است و تصمیمی داوطلبانه نیست. برای تحقق این مهم در نظر داشته باشید که بازار سرمایه به تنهایی توانایی اجرای این تکلیف را ندارد، بلکه تمام دستگاه‌های زیربط باید برای تحقق این امر تلاش سازنده داشته باشند.

حسینی تاکید کرد؛ این مساله فقط به فروش نفت خام ختم نمی‌شود، بلکه طبق قانون قیمت برق هم باید در بورس انرژی تعیین شود. براین اساس، بورس انرژی به سهم خود آمادگی انجام معاملات نفت خام و نیز تعیین قیمت برق در این بازار را اعلام می‌کند.

این مقام مسئول در خصوص شیوه قیمت‌گذاری معاملات نفت خام در بورس انرژی گفت: بورس انرژی تنها بستری برای انجام معاملات است و نقشی در تعین قیمت ندارد. خریدارن نفت خام ابتدا رجیستر شده و اگر شرایط لازم را داشته باشند در این بازار حضور خواهند داشت. روش کار به این صورت است که براساس بازار جهانی، عرضه کننده نفت خام قیمت پایه را تعیین می‌کند، ولی قیمت نهایی براساس رقابتی که در بورس شکل می گیرد، تعیین می‌شود.

معامله نفت خام به شرط دریافت کد و تایید خریدار

او افزود: پیش بینی می‌کنم عرضه نفت خام در بورس در ابتدا با حجم‌های محدود شروع شده و بعد از تجربه ساز و کارهای مختلف خریدار و فروشنده نیز وارد بازار می‌شوند.

حسینی تصریح کرد: فروش نفت خام در انحصار شرکت ملی نفت است و تمام خریداران حقوقی که تاییدیه‌های اول خود را از شرکت ملی نفت دریافت کنند و کد معاملاتی بگیرند می‌توانند وارد معاملات نفت خام شوند. همچنین، تمام خریداران خارجی نیز باید مطابق رویه ذکر شده تاییدیه اولیه خود را از شرکت ملی نفت بگیرند و بعد از دریافت کد معاملاتی در خرید و فروش شرکت کنند.

مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: بورس این ظرفیت را دارد که نفت را عرضه کند و به این صورت راه‌های جدیدی برای عرضه نفت خام بدست بیاورد و امیدواریم دولت با عزم راسخ این اقدام را دنبال کند.

حسینی همچنین خبر داد که ساختمان این شرکت از ابتدای تیرماه به خ مطهری منتقل شده و شرکت بورس انرژی بعد از 5 سال اجاره نشینی صاحبخانه شده است.

برخی برنامه های عملیاتی آتی

براساس گزارش منتشر شده از فعالیت های هیات مدیره شرکت بورس انرژی، این شرکت برنامه های عملیاتی آتی خود را در حوزه های مختلفی چون، تامین مالی فعالان بخش انرژی، توسعه و تقویت بازارهای فیزیکی و مشتقه حامل های انرژی، حوزه آب، حوزه بازار کربن و پسماند همچنین حوزه نهادهای مالی مطرح کرد.

برنامه هایی که این نهاد در خصوص تامین مالی فعالان حوزه انرژی در نظر گرفته است شامل، تامین مالی طرح های افزایش ظرفیت تولید نفت خام با اولویت مخازن مشترک از طریق ابزارهای نوین مالی است.

همچنین تامین مالی به منظور اجرای طرح های افزایش بازدهی نیروگاه ها از جمله نصب بخش بخار در نیروگاه های چرخه ترکیب، توسعه نیروگاه های تولید همزمان برق و حرارت، کاهش تلفات شبکه های انتقال و توزیع و توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر از طریق ابزارهای نوین مالی تامین مالی به منظور بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف سوخت مایع نیروگاه ها از طریق ابزارهای نوین مالی برخی از این اقدامات است.

توسعه و تقویت بازار های فیزیکی و مشتقه حامل های انرژی در حوزه نفت، فرآورده های نفتی و پتروشیمی از دیگر برنامه های عملیاتی آتی شرکت اعلام شده است، بر این اساس، در نظر گرفته شده است تا جهت عرضه موفق نفت خام در رینگ داخلی و بین المللی بسترهای لازم فراهم شود. همچنین، توسعه و تعمیق بازار فیزیکی سایر حامل های انرژی پذیرفته شده در داخل کشور به لحاظ تنوع عرضه کنندگان و حجم عرضه از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده در سال 97 است.

همچنین توسعه رینگ بین المللی جهت معاملات متانول؛ گاز مایع، نفت کوره، گاز مایع، نفتا، حلال ها، زغال سنگ و سایر حامل های انرژی همچنین بسترسازی لازم جهت راه اندازی بازار قراردادهای آتی نفت خام و سایر فرآورده ها برخی دیگر از اقدامات در نظر گرفته شده در سال جاری است.

گفتنی است، همکاری با نهادهای ذی ربط در راستای راه اندازی سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی (ثامن) برای عرضه و معامله انواع فرآورده در رینگ بین الملل هم یکی دیگر از برنامه های عملیاتی سال 97 است.   

تقسیم سود

پس از به استماع رساندن گزارش هیئت مدیره و گزارش بازرس و حسابرس قانونی براس سال مالی منتهی به 29/12/1396 توسط مدیرعامل و حسابرس، صورت‌های مالی منتهی به 29/12/1396 بررسی شد و در نهایت پس از رای‌گیری و نظر خواهی از سهامداران، مجمع به ازای هر سهم 10 تومان تقسیم سود را تصویب کرد. «روزنامه اطلاعات» نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار این شرکت در نظر گرفته شد. همچنین مبلغ 175میلیون تومان به طور ناخالص به عنوان پاداش اشخاص حقوقی در هیات مدیره این شرکت در نظر گرفته شد.

ترکیب هیات مدیره جدید

در پایان، مجمع برای تعیین اعضای هیات مدیره و نیز حسابرس به رای‌گیری توسط سهامداران پرداخت. براین اساس، اعضای هفت کرسی هیات مدیره این شرکت برای مدت دو سال انتخاب شدند.  

بر این اساس، کرسی‌های هیات‌مدیره این نهاد، به ‌ترتیب آرا شامل کانون کارگزاران بورس با 9.94 درصد آرا، کانون نهادهای سرمایه‌گذاران ایران با 9.29 درصد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با 9.26 درصد آرا، گسترش نفت و گاز پارسیان با 8.72 درصد، سرمایه‌گذاری اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی نفت با 8.63 درصد، صنایع آب و برق صبا وابسته به وزارت نیرو با 8.62 درصد و سرمایه‌گذاری تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با 7.97 درصد از آرا به عنوان اعضای هیات مدیره بورس انرژی برای مدت دو سال انتخاب شده‌اند.

همچنین تأمین سرمایه تمدن، مدیریت سرمایه صندوق بازنشستگی کشور و پرشیان فولاد به ‌عنوان اعضای علی‌البدل هیات ‌مدیره انتخاب شدند.