۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

تردید شاخص برای اوج گیری/ چرخش زمین بازی از فلزی به خودرویی در میانه‌های بازار

۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 282991
تردید شاخص برای اوج گیری/ چرخش زمین بازی از فلزی به خودرویی در میانه‌های بازار

در دوساعت ابتدایی شروع معاملات شاخص کل با نوسانات قابل توجهی همراه بود. همچنین حجم و ارزش معاملات خرد نیز تا این لحظه رقمی بالغ بر 300 میلیارد تومان را ثبت کرده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در آخرین روز هفته بورس تهران معاملات هیجانی و جذابی را پشت را می گذارد. در دقایق ابتدایی صبح شاهد افزایش 900 واحدی دماسنج اصلی بازار بودیم که سوخت اصلی این جهش را فلزی-معدنی‌ها مهیا کردند. اما با گذشت کمتر از یک ساعت و افزایش فشار عرضه در این گروه، شاخص راه رفته را تا حدی بازگشت و تا این لحظه رشد 500 واحدی را ثبت کرده است.

پس از این، بازی به نفع خودرویی‌هایی که روزهای کم رونق را پشت سر می گذارند چرخید و تقریبا تمام نمادهای این گروه سبزپوش شدند. روز گذشته خبری مبنی بر تسویه 600 میلیارد تومانی بدهی سایپا به قطعه سازها سبب شکل گیری تقاضای قابل توجه در این گروه شد. امروز نیز در ادامه این اخبار مساعد گروه خودرو در کانون توجه معامله گران قرار گرفتند.

اما این چرخش سبب افت قیمت در گروه فلزی-پالایشی شده و اغلب نمادهای مطرح این گروه‌ها شده است. البته گفتنی است روند کاهشی قیمت جهانی کامودیتی‌ها نیز در قرمزپوش شدن این گروه شده است.

در مجموع امروز تا این لحظه شاخص کل با رشد 390 واحدی به ارتفاع 112 هزار و 737 واحد رسیده است. شاخص هم وزن اما امروز در محدوده صفر تابلو قرار دارد. البته به نظر می رسد با اقبال حقیقی‌ها به گروه خودرو این شاخص نیز تا پایان بازار توانایی سبزپوش شدن را داشته باشد. شاخص فرابورس نیز همچون نماگر اصلی بازار در کانال صعودی قرار دارد و با افزایش شش واحدی در ارتفاع یک هزار و 256 واحد در نوسان است.

در این بین تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون  ورقه بهادار در بورس وفرابورس به ارزش 650 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 300 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

در بین نماهای مطرح بورسی، «فارس»، «پارسان» و «کچاد» هرکدام به ترتیب 171، 133، 105 واحد تقویت کردند. اما معاملات منفی «شپنا»، «تاپیکو» و «وصندوق» تا این لحظه بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کرده اند.

در بین فرابورسی‌ها نیز «زاگرس»، «مارون»، «ذوب» نیز تاثیر قابل توجهی بر تقویت ایفکس داشتند. در این بازار اما نفتی‌ها تاثیر منفی بر شاخص داشتند و تا‌کنون «میدکو»، «شاوان» و «خراسان» از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.