۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فرش قرمز بورس برای بزرگترین زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس/ با غول پتروشیمی‌ های گازی بیشتر آشنا شوید

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
کد خبر: 282556
فرش قرمز بورس برای بزرگترین زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس/ با غول پتروشیمی‌ های گازی بیشتر آشنا شوید

روز گذشته در حالی جلسه معارفه شرکت پتروشیمی پارس با حضور انبوهی از فعالان بازار سرمایه برگزار شد که این شرکت در سال 96 با شناسایی سه هزار میلیارد تومان سودآورترین مجتمع پتروشیمی در سطح کشور است.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ به گزارش روابط عمومی پتروشیمی پارس، جلسه معارفه این شرکت 600 میلیارد تومانی روز گذشته با استقبال گسترده اهالی بازار در هتل اسپیناس تهران برگزار شد. شرکت پتروشیمی پارس یکی از بزرگترین زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس است که از سال 1378 در زمینی به وسعت 37 هکتار در منطقه اقتصادی انرژی پارس بطور رسمی آغاز به فعالیت کرده است.

خوراک اصلی این مجموعه، گاز طبیعی، اتیلن و بنزن است که از پالایشگاه های شماره 1 و2  پارس جنوبی و شرکت پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی نوری تهیه می کند.این غول گازی، در حال حاضر با تولیدات بیش از 4.5 میلیون تن در سال یکی از بزرگترین واحدهای تولید اتان، پروپان و بوتان در خاورمیانه است. اتان با 1.6 میلیون تن بیشترین سهم در تولیدات این مجموعه و بعد از آن پروپان با 980 هزار تن و استایرن منومر با تولید 600 هزار تن و بوتان با 580 هزار تن در سال قرار دارند.

 گفتنی است؛ سهامداران اصلی شرکت پتروشیمی پارس، شرکت هلدینگ خلیج فارس (60 درصد)؛ سرمایه گذاری غدیر (19.78 درصد) و شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان (19.78 درصد) هستند. از اهداف اصلی شرکت تولید اتان، LPG و استایرن منومر با کیفیت مطلوب در بازارهای داخلی و خارجی، با هدف ارزش افزایی برای سهامداران است.

نحوه محاسبه خوراک گاز غنی از پارس جنوبی

photo_2018-07-02_16-51-59

که در این فرمول A: ضریب بابت هزینه های تفکیک و جداسازی اجزا و شیرین سازی براساس فرمول مصوب کارگروه نمایندگان ویژه رییس جمهور (قیمت نفت هر بشکه تا نود دلار 0.45 و نود دلار به بالا 0.55)، WCI: درصد جرمی هر جز در خوراک تحویلی که مجموعاً برابر یک می باشد، PCI: قیمت اتان در ابتدای هر سال براساس اعلام وزارت نفت و قیمت پروپان، بوتان و C5+ معادل میانگین قیمت فوب خلیج فارس، همچنین باید گفت قیمت خوراک گاز تحویلی در سال 96 به صورت زیر محاسبه شده است:

{62%*{(قیمت پنتان*مقدار پنتان)+(قیمت بوتان*مقدار بوتان)+(قیمت پروپان*مقدار پروپان)+(قیمت اتان*مقدار اتان)}}=قیمت خوراک گاز تحویلی در سال 96

البته گفتنی است؛ بنزن بر اساس منفی پنج درصد فوب خلیج فارس و گاز مایع (LPG) براساس قیمت 5%-FOB خلیج فارس از پتروشیمی نوری و همچنین اتیلن براساس قیمت منفی پنج درصد FOB خلیج فارس از شرکت پلیمر آریاساسول محاسبه می شود.

 

مزیت‌های رقابتی «پارس»

از برجسته ترین مزیت‌های این مجتمع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیای و نزدیکی به مبادی صادراتی از مزیت رقابتی بالایی برای فروش محصولات خود به کشورهای دیگر برخوردار است.
  • از سوی دیگر همچنین قرار گرفتن این شرکت در کنار پالایشگاه های گازی منطقه عسلویه سبب شده علاوه بر تضمین وجود دائمی خوراک برای پتروشیمی پارس، این مجموعه کمترین هزینه را برای نقل و انتقال خوراک داشته باشد.
  • همچنین این شرکت یکی از تولیدکنندگان بزرگ C2 و استایرن مونومر در دنیاست. از سوی دیگر این شرکت بزرگترین تامین کننده نیاز داخلی استایرن منومر در داخل کشور که از این محصول برای تولیدات پلی استایرن و کالاهای مصرفی مختلف در صنایع پایین دستی استفاده می شود.
  • از آنجا که پتروشیمی پارس یک مجموعه پاک از سوی سازمان محیط زیست شناخته شده است، از معافیت پرداخت عواض یک درصدی فروش برخودار است.
  • پتروشیمی پارس دارای معافیت مالیاتی تا سال 1405 است.

سود سه هزار میلیارد تومانی در انتظار سهامدارن «پارس»

در جلسه روز گذشته، مدیرمالی مجموعه به ارائه گزارش از عملکرد مالی شرکت در سال های اخیر پرداخت و گفت: با توجه به افزایش 18 درصدی فروش خالص در سال 95، شاهد رشد بیش از 10 درصدی سود خالص به میزان تقریبا دو هزار و 400 میلیارد تومان بودیم که سود هر سهم شرکت به میزان 414 تومان اعلام شد. اما این خبر خوش را نیز در ادامه داد که سال 96 شاهد افزایش 20 درصدی سود خالص و رسیدن رقم آن به مبلغ سه هزار میلیارد تومان بودیم که سود هر سهم به میزان 508 تومان برآورد می شود.

photo_2018-07-03_09-03-11

همچنین مبلغ فروش شرکت در سال 96 با افزایش 30 درصدی از پنج هزار و 100 میلیارد تومان به شش هزار و 600 میلیارد تومان افزایش یافته است.

photo_2018-07-02_16-58-08

امیری در ادامه نیز از کاهش 47 درصدی تسهیلات ارزی خبر داد و گفت بدهی های ارزی شرکت تا پایان آبان‌ماه تسویه می شود. از سوی دیگر همچنین شرکت در سال‌های اخیر تلاش کرده است تسهیلات کوتاه مدت را نیز تا حد توان کاهش دهد. از این رو در سال 95 با کاهش 54 درصدی، تسهیلات مالی از رقم 16.8 میلیارد تومان به 7.8 میلیارد تومان رسید که این مبلغ نیز همان بدهی‌های ارزی شرکت به دویچ بانک و اچ اس بی سی بانک است.

 همچنین وی گفت: از آنجا که شرکت تمایل داشت سهامداران خرد نیز در مجمع عادی سالانه حضور داشته باشند، یک ماه پس از عرضه اولیه سهم در بورس اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خواهیم کرد. همچنین تقسیم سود در این مجمع حداکثری خواهد بود و تلاش می کنیم در کوتاهترین زمان سود را پرداخت کنیم.

تحریم‌ها بر پتروشیمی پارس بی اثرخواهد بود

در خصوص بازار محصولات این شرکت بزرگ پتروشیمی نیز باید گفت، بازار اصلی فروش شرکت شامل بازار داخل ایران و سایر تولیدکنندگان صنایع پایین دستی واقع در کشورهای خارجی از قبیل امارات، چین، عمان، سنگاپور و سایر کشورها است. البته در این جلسه موضوعی راجع به تدابیر اندیشیده شده در خصوص رویارویی با تحریم‌های احتمالی مطرح شد که حسنی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس در پاسخ گفت: از آنجا مقصد اصلی صاردات LPG به کشور چین است لذا از بابت تحریم ها مشکل خاصی متوجه مجموعه نخواهد شد.