۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به مهمان جدید فرابورس/ «شغدیر» مشکلی در صادرات ندارد

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲
کد خبر: 282493
نگاهی به مهمان جدید فرابورس/ «شغدیر» مشکلی در صادرات ندارد

جلسه معارفه پتروشیمی غدیر به منظور عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام امروز در محل شرکت فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پتروشیمی غدیر (شغدیر) با سرمایه ۱۳۰ میلیارد تومان که سه سال در صف ورود به فرابورس بود٬ اکنون در آستانه عرضه اولیه قرار دارد و روز چهارشنبه ۱۰ درصد از سهام این شرکت در فرابورس عرضه خواهد شد. پتروشیمی غدیر در سال ۱۳۸۹ با حدود ۵۰ درصد ظرفیت اسمی شروع به فعالیت کرد و از آن زمان در کنار پتروشیمی بندر امام٬ اروند و آبادان٬ تامین کننده PVC داخل کشور بوده است. این شرکت محصول PVC را با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن تولید می کند. این شرکت جزو چهار تولیدکننده  PVC در کشور است و ۱۶ درصد از ظرفیت اسمی و ۲۰ درصد از سهم عملیاتی تولید این محصول در ایران در اختیار پتروشیمی غدیر است. این شرکت مطابق بودجه پیش بینی شده٬ حدود ۴۰ درصد از محصولات خود را به کشورهای همسایه و هند صادر می کند. در سال ۹۶ ٬ این شرکت با ظرفیت عملی ۱۰۲ درصد موفق به تامین ۷۴.۱۸۲ تن در بازار داخل شد که در مقایسه با رقبا٬ ۲۲.۵ درصد سهم بازار را از آن خود کرد. در این سال٬ تقریبا ۴۰ درصد از تولید شرکت به صادرات به کشورهای همسایه٬ هند و آفریقا اختصاص داده شد. سود خالص شرکت در سال مالی ۹۶ حدود ۲۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود که نسبت به سال پیش از آن نزدیک به شش درصد افزایش داشت. گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش٬ تولید و معرفی محصولات جدید ازجمله برنامه های پیش روی شرکت هستند. در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین سهامدار ۹۰ درصدی این شرکت است و شرکت پتروشیمی بندر امام ۱۰ درصد از سهام «شغدیر» را در اختیار دارد.

امروز جلسه معارفه پتروشیمی غدیر به منظور عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام٬ در محل شرکت فرابورس ایران برگزار شد. طبق اعلام بهنام محسنی، معاون بازار فرابورس٬ ۱۳۰ میلیون سهم برای عرضه در نظر گرفته شده و سهم هر کد معاملاتی ۲۶۰۰ سهم است. حداکثر قیمت برای عرضه این سهم ۱۷۰ تومان و کف قیمتی ۱۶۵ تومان خواهد بود.

در ادامه این نشست٬ امین بیانک٬ مدیرعامل پتروشیمی غدیر با تاکید بر هدف اصلی شرکت مبنی بر قرار گرفتن و تثبیت در فهرست  برترین شرکت‌های PVC  در ایران٬ درخصوص وضعیت این شرکت با تاکید بر موفقیت در حفظ ثبات در افزایش تولید گفت: تولید شرکت در سال ۹۶ به ۱۲۲ هزار و ۶۰۰ تن رسید و پیش بینی می شود که این تولید در سال جاری به ۱۲۵ هزار تن برسد. شرکت در سه ماهه نخست سال جاری ۳۴.۵ هزار تن تولید داشته است. او ادامه داد: ظرفیت اسمی شرکت ۱۲۰ هزار تن در سال بود که در دو سال گذشته شرکت با فعالیت بالا از ظرفیت اسمی عبور کرد. او همچنین تاکید کرد که ۵۰ تا ۶۰ درصد از فروش شرکت صادراتی است و در سال جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت. هرچند به لحاظ ساختار اقتصادی رخ داده در کشور و بازگشت تحریم‌ها، تغییرات جدی در صنایع و شرکت‌های فعال ایجاد می شود، اما راهکارهای مناسب برای عبور از این شرایط  وجود دارد.

بیانک ادامه داد: مهمترین راهکار مذاکره با عوامل خود در کشور عراق بوده که آنها عاملیت فروش محصولات پتروشیمی غدیر در دنیا خواهند بود. به این ترتیب مشکلی در زمینه صادرات نخواهیم داشت. به گفته او٬ بیشتر بازارهای هدف پتروشیمی غدیر٬ کشورهای حوزه CIS ، هند، ترکیه، کشورهای افریقایی و عراق به صورت خاص است. او درخصوص قیمت ها گفت:‌ محصول شرکت با دلار ۴۲۰۰ تومانی به عراق فروخته می‌شود و در معادل سازی ریالی آن ۱۱۰۰ دلار دریافت می‌شود.

او درباره تاثیر تغییرات قیمت ارز توضیح داد: نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی بر عملکرد شرکت ندارد، هرچند در فروش محصولات شرکت در بورس کالا موثر است٬ به طوری که با سیاست تک نرخی شدن ارز، قیمت‌های عرضه در بورس کالا به شدت کاهش یافت. باید توجه داشت که حتی یک گرم محصول نیز خارج از بورس کالا نمی‌فروشیم. فروش هفته اول سال ۹۷ در بورس کالا با قیمت ۴۳۰۰ تومان (بر اساس قیمت گذاری NPC) بود که پس از اعلام تک نرخی شدن ارز این نرخ به ۳۵۰۰ تومان کاهش یافت. البته در نوسانات اخیر، قیمت فروش به ۳۸۰۰ تومان رسیده است. اما نرخ تسعیر ارز در این سال‌ها چندان بااهمیت نبوده است به طوری که نرخ تسعیر ارز در سال ۹۴ معادل ۳۳۰۰ تومان، در سال ۹۵ معادل ۳۶۰۰ تومان و در سال ۹۶ معادل ۳۸۰۰ تومان بوده است.

بیانک تاکید کرد:‌ تلاش شده تا کیفیت سود با روند قابل ملاحظه ای بهبود یابد. سود کلا عملیاتی شده و چابک سازی سود و شرکت رسیدن به یک روند سودآوری عملیاتی صعودی تجربه کرده است.