۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

21 توقف و 15 بازگشایی در جریان معاملات امروز/ «شدوص» واگذار می شود

۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۷
کد خبر: 281484
21 توقف و 15 بازگشایی در جریان معاملات امروز/ «شدوص» واگذار می شود

ششمین روز از تیرماه مصادف با سومین روز از اصلاح تند و تیز منتشر شاخص بورس تهران بود. افزایش قیمت ذغال سنگ «ذوب» را با کاهش ارزش رو به رو کرد و «ثفارس» نیز خبر از فسخ قرار داد مشارکتی خود داد. آنچه در این مطلب می‌خوانید شرحی است از پیام هایی که ناظران بورس و فرابورس امروز منتشر کرده‌اند.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ در حالی که بازارهای بورس و فرابورس صعود 9 روزه خود را برای سومین روز متوالی اصلاح کردند، امروز نیز همانند روز های گذشته ناظران بازارهای بورس و فرابورس پیام‌هایی را صادر کردند که حاصل آن توقف 21 نماد و بازگشایی 15 نماد دیگر بود. مطالبی که در ادامه خواهید خواند شرح مختصری از این رفت آمدهاست که مهمترین آنها تفاهم افزایش قیمت 20 درصدی ذغال سنگ بود که منجر به کاهش قیمت «ذوب» شد. همچنین مقرر شد واگذاری سهام «شدوص» متعلق به شرکت های مدیریت سرمایه گذاری سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌ (وپترو)  و گروه مدیریت سرمایه گذاری کربن‌ ایران‌ (شکربن) با وکالت صباتامین انجام پذیرد. 

بورس:

«ثفارس» متوقف شد: شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری عمران‌ و توسعه ‌فارس‌ (ثفارس) با توجه به فسخ قرارداد مشارکتی به شماره 3517-38-3 مورخ 95/12/16 با شرکت تامین مسکن فرهنگیان و تحویل زمین به نماینده آن شرکت، متوقف شد.

«وپترو»، «شکربن» و واگذاری پیش رو: نماد گروه مدیریت سرمایه گذاری سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌ (وپترو)  و گروه مدیریت سرمایه گذاری کربن‌ ایران‌ (شکربن) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص واگذاری  شرکت دوده صنعتی پارس متوقف شدند. شرکت خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی و شرکت کربن ایران قصد دارد سهام شرکت دوده صنعتی پارس را به صورت یکجا و نقد و یا نقد و اقساط (30 درصد نقد و مابقی اقساط طبق شرایط اعلامی) از طریق شرکت بورس ایران واگذار نماید.

بورسی هایی که به مجمع رفتند: در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت های شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (غشصفا)، کاشی پارس (کپارس)، کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی (کرازی)، مهندسی تکنوتار (تکنو) به دلیل برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و فنر ایندامین سایپا (خکمک) جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی -عمومی فوق العاده به منظور اصلاح اساسنامه با پایان معاملات امروز متوقف شدند.

8 نمادی که به گردونه رقابت بازگشتند: امروز در مجموع 8 نماد بورسی به تالار بازگشتند که از این میان چهار تا از آنها حراج مجدد و پنج تای دیگر بعد از نوسان قیمت بیش از 20 درصد قیمت،  شفاف سازی و مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی شدند. نماد های تراکتورسازی ایران (تایرا)، بیمه البرز(البرز)، نفت سپاهان(شسپا) و افست (چافست)، باتوجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل، امروز حراج مجدد شدند. نماد معاملاتی شرکت‌های حفاری شمال (حفاری)، گروه ‌صنعتی‌ بوتان ‌(لبوتان)، پگاه‌آذربایجان‌غربی ‌(غشاذر) و قند اصفهان‌ (قصفها) پس از بازگشایی همگی به جز«غشاذر» در قیمت‌های منفی معامله شدند تا هر کدام سهم در کاهش امروز شاخص ایفا کرده باشند.«خرینگ» نیز که به دلیل زیان 6 تومان و 2 ریالی هیچ سودی تقسیم نکرده بود امروز بازگشایی شد و با 4.96 درصد کاهش قیمت همچون بیشتر سهم های بورسی روز خود را قرمز به پایان برد.

فرابورس:

در راه مجمع: نماد معاملاتی شرکت های احیاء صنایع خراسان (واحصا) ،مجتمع های گردشگری و امور رفاهی کارگزاران پارس(گپارس)، خدمات فنی فولاد یزد (خفولا) و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شدند.

افزایش نرخ ذغال‌سنگ «ذوب» را قرمز پوش کرد: نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن اصفهان (ذوب) پس از اعلام تفاهم برای افزایش نرخ 20 درصدی ذغال سنگ و تغییر چشم انداز درآمد این شرکت با کاهش قیمت بازگشایی شد. این در حالی است که عدم جذابیت این افزایش نرخ برای تولیدکنندگان ذغالسنگ می تواند احتمال افزایش بیش از پیش آن را به دنبال داشته باشد که به نوبه خود تاثیری منفی بر عملکرد آتی ذوب آهن اصفهان خواهد داشت.پساز این بازگشایی که منجبر به کاهش قیمت «ذوب» شد ارزش هر سهم این شرکت در پایان معاملات امروز به 125 تومان و 9 ریال رسید که معادل با 8.24 درصد منفی است.

«ثپردیس» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص واگذاری سهم الشرکه شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس در پروژه کلارآباد به شرکت پایاسازه پاسارگاد متوقف شد.

بازگشت چهار نماد فرابورسی از مجمع: نماد معاملاتی شرکت های بیمه زندگی خاورمیانه (بخاور)، فرآوری زغال سنگ پروده طبس (کپرور)، ریل سیر کوثر(حسیر) و پاکدیس (غدیس) پس از برگزاری مجمع بازگشایی شدند. «بخاور» که در سال مالی قبل موفق شده بود به ازای هر سهم 6 تومان سود بسازد از این مبلغ 5 تومان آن را تقسیم کرد.«کپرور» سودی معادل 68 تومان و 9 ریال ساخته بود 41 تومان تقسیم کرد. «حسیر» با وجود سود 19 تومان و یک ریالی به ازای هر سهم 2 تومان بیشتر تقسیم نکرد و «غدیس» از 15 تومان و 7 ریال سود هر سهم 15 تومان آن را تقسیم کرد.

عقد قرارداد جدید قاسم را متوقف کرد، «پارتا» مجبور به واگذاری شد: نماد معاملاتی شرکت های قاسم ایران (قاسم) و مجتمع‌صنعتی‌آرتاویل‌تایر (پارتا) متوقف شدند.«قاسم» به دلیل قرارداد منعقده با مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال (سهامی عام) با موضوع فروش انحصاری محصولات غنچه و توزیع آن در سراسر ایران متوقف شد. در گزارش این شرکت آمده است که محصولات غنچه شامل روغن خوراکی در احجام مختلف شامل حلب فلزی خانوار 42/5 درصد و بطری خانوار 42/5درصد و 16 کیلویی 15 درصد می باشد. دلیل توقف «پارتا»این بود که شرکت بخشی از تولید نخ تایر تاکستان را که محصولات آن مستقلاً قابلیت فروش به سایر کارخانه ها دارد را به دلیل جبران کسری نقدینگی و پوشش هزینه های TBR واگذار نموده است. مبلغ کارشناسی این قرار داد 29.3 میلیارد تومان می باشد.

خلاصه اتفاقات در سایر نماد های بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

IMG_20180627_173457_141