۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پرواز 2660واحدی شاخص کل در ادامه روزهای داغ بورسی /ورود نقدینگی جدید در هشت روز اخیر از مرز 670میلیارد تومان گذشت

۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 280700
پرواز 2660واحدی شاخص کل در ادامه روزهای داغ بورسی /ورود نقدینگی جدید در هشت روز اخیر از مرز 670میلیارد تومان گذشت

تمام نماگرهای بورس تهران در هشتمین روز سقف شکنی های پیاپی در محدوده های مثبت قرار گرفتند. این در حالی بود که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس به رکورد جدید 730 میلیارد تومان رسید. همچنین گفتنی است این رقم در هشت روز کاری اخیر به4500 میلیارد تومان رسیده است. نکته قابل توجه بازار امروز اقبال مجدد سهامداران به گروه فلزات اساسی بود که سبب تشکیل صف خرید در اغلب نمادهای این گروه شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در دومین روز هفته جاری نیز رشد خیره کننده شاخص اصلی بازار سبب داغ شدن معاملات تالار شیشه ای شد. این در حالی بود که روز گذشته و با کاهش یافتن شیب صعود نماگر بازار هراس حقیقی ها برای دست کشیدن از خرید به وضوح دیده می شد. اما روز جاری و با بازگشت گروه فلزی-معدنی به دور تند افزایش قیمت ها شاهد اقبال مجدد سهامداران به کلیت بازار بودیم.

سیگنال دهی بورس کالا به بورس اوراق

البته گفتنی است دلیل اصلی چرخش معامله گران به نمادهای فلزی را باید در اخبار بورس کالا جستجو کرد. به نظر می رسد محرک قیمت این نماد ها فروش محصولات فولادی در حداکثر قیمت معاملاتی امروز در بورس کالا بوده است. امروز در دادوستدهای داغ بورس کالا، شاهد فشار تقاضا به بیش از 5 برابر عرضه برای شمش فولاد خوزستان بودیم که این رقابت در سقف قیمتی 2574 تومان در هر کلیو شمش رقم خورد. از سوی دیگر در معاملات کاتد مس نیز همین رویه جریان داشت و تقاضا بیش از چهار برابر عرضه بود. گفتنی است علی رغم کنترل قیمتی  محصولات در بورس کالا بروی اکثر کالاها رقابت سنگین بود و تقاضا چند برابر عرضه شکل می گرفت. همچنین صف خرید محصولات در دامنه مجاز 10 درصد بود و تقریبا تمام کالاهای مورد نظر در سقف دامنه مورد معامله قرار می گیرند. نکته قابل توجه اینکه قیمت شمش فولاد نسبت به سال 96 با رشد 40 درصدی و نسبت به اسفند گذشته با افزایش 20 درصدی در بورس کالا روبرو بوده است.

ارز هم بی تقصیر نبود

دیگر عامل تاثیرگذار بر داغ شدن معاملات و افزایش قیمت امروز سهام اغلب گروه های بورسی، ورود دلار به کانال هشت هزار تومان بود. از انجا که نرخ محصولات بیشتر گروه های بورسی بر پایه دلار نرخ گذاری می شود منطقی است که دامنه نوسانات ارز، بر قیمت سهام نیز بطور مستقیم تاثیرگذار باشد. به نظر کارشناسان موضوعی که چنین حجمی از خریداران را ترغیب به خرید محصولات فلزی می کند افزایش قیمت دلار در بازار های غیر رسمی است که شکاف پدید آمده بین این دو نرخ رسمی و غیر رسمی در حال افزایش است.، به همین دلیل از نظر فعالان بازار،محصولات عرضه شده با قیمت هایی که در آن نرخ دلار 4200 در نظر گرفته شده است بسیار ارزان است و انتظار دارند بهای ارز تک نرخی نیز در آینده ای نزدیک با تغییرات مثبتی همراه شود.

فلزات اساسی زیر ذره بین سهامداران

امروز در گروه فلزات اساسی شاهد صف کشیدن خریداران در اکثر نماد ها از جمله نماد های فولادی بودیم، از مواردی که می توان به آن به عنوان دلیلی محکم تکیه کرد گزارش خرداد ماه شرکت های فولاد سازی است که افزایش نرخ فولاد و گندله در آن ها به چشم می خورد. همچنین کاهش موجودی سنگ آهن در انبار های جهانی مزید بر علت شده است و باعث رشد قیمت جهانی سنگ آهن شده است. بدیهی است که به تبع رشد قیمت سنگ آهن قیمت فولاد نیز افزایش نرخ خواهد داشت.

 در طرف دیگر خبر افزایش 129 درصدی صادرات فولاد در طی دو ماه ابتدایی امسال و همینطور افزایش 21 درصدی تولید فولاد خام محرکی بر گرایش معامله گران بازار به سمت شرکت های فولادی بود. امروز نماد فولاد خوزستان پس از بازگشایی تا سطوح قیمتی 749 تومان پیش رفت (لازم به ذکر است که شمش های عرضه شده در بورس کالا متعلق به شرکت فولاد خوزستان می باشد). گفتنی است پیشتازی بازار امروز به دست دو نماد اصلی فولادی یعنی «فولاد» و «فخوز» بود.

در همین گروه نماد های «فملی» و «فباهنر» نیز با صف خرید مواجه بودند، زیرا در کنار عرضه محصولات فولادی در بورس کالا که با تقاضای 5 برابری همراه بود، کاتد مسی نیز با فشار تقاضا رو به رو بوده و 10 درصد رشد قیمت را برای خود رقم زد. از طرفی هم افزایش مقدار تولید و فروش شرکت ملی مس ایران در دو ماهه اول سال جاری نیز موجب رشد مبلغ فروش شرکت شده و سبب شد تا اقبال روشن شرکت پایدار شود.

از سوی دیگر اما امروز قرار بود شرکت سرمایه‌گذاری امید ۱.۵ درصد از سهام فولاد مبارکه (یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون سهم) را به قیمت هر سهم ۴۵۰ تومان به فروش برساند. اما به دلیل اینکه خریداری حاضر نشد، این بلوک 500 میلیارد تومانی روی دست «امید» ماند.

اوره پابه پای متانول می تازد

در گوشه دیگر بازار و در ادامه رشد قیمت جهانی اوره شاهد افزایش قیمت سهام شرکت های پتروشیمی تولید کننده اوره هستیم. این در حالی است که در اوایل بهار و با گرمتر شدن هوا به اتعقاد برخی کارشناسان باید شاهد کاهش قیمت اوره می بودیم که اکنون نرخ ها حکایت از روند صعودی جدیدی برای این ماده شیمیایی را دارند. اگر نرخ های جهانی به همین صورت رو به رشد بوده و افزایش یابند انتظار می رود از حاشیه سود به وجود آمده برای این شرکتها درآمد های خوبی محقق شود. این مسئله در کنار تک نرخی بودن دلار می باشد. از آنجایی که بیشتر محصولات این واحد های پتروشیمی صادراتی هستند تغییرات نرخ دلار اهرم بسیار قدرتمندی در محاسبه مبلغ فروش و درآمد های عملیاتی شرکت است.

به نظر می رسد با وجود تثبیت نرخ رشد شاخص  و همچنین تداوم ورود نقدینگی سرگردان به بازار سهام، ادامه روند رکوردشکنی های بورس در گروه پتروشیمی و پالایشی اتفاق بی افتد و ادامه فتح قله ای جدید بورس با افزایش اقبال به این گروه ها دور از انتظار نیست.

الاکلنگ خودرویی هابه کجا رسید؟

اما در گروه خودرو با استمرار رشد نماد های این گروه، حال توجهات بازار به شرکت های تولید کننده ماشین آلات و تجهیزات معطوف شده است. به طوری که تمامی نماد های حاضر در این گروه مثبت بوده و سهامداران آن ها بعد از مدت ها با صف خرید اگرچه اندک، رو به رو شدند. مهمترین علت این افزایش قیمت ممنوعیت واردات برخی از قطعات و ماشین آلات است که موجب می شود گرایش به محصولات تولیدی این شرکت ها (تولیدات داخلی) بیشتر شود، علی الخصوص ماشین آلات کشاورزی، لوازم خانگی و ... که محصول نهایی به طور مستقیم در لیست ممنوعیت کالا های وارداتی قرار گرفته است. این در حالی است که امروز صبح در ابتدای بازار شاهد چرخش معامله گران از گروه خودرو به فلزی-معدنی بودیم. اما در ادامه لیدر این گروه یعنی «خساپا» با افزایش تقاضا و صف خرید روبرو شد.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع معاملات صورت گرفته بورس تهارن، امروز شاخص با رشد 2660 واحدی (معادل 2.43 درصد) توانست وارد کانال 112 هزار واحد شود. از سوی دیگر شاخص هم وزن که روز گذشته رکورد شکنی کرده بود امروز اما با شیب کندتری در مسیر صعودی به راه خود ادامه داد وبا افزایش 239 واحدی (معادل 1.28 درصد) به آستانه کانال 19 هزار واحد نزدیک شد. در این بین امروز بیش از دو میلیارد و 650 میلیون ورقه بهادار به ارزش 769 میلیارد تومان در 144 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 570 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. البته مجموع این رقم برای هشت روز کاری گذشته به 4450 میلیارد تومان رسید.

همچنین روز جاری حقیقی ها با استقبال گسترده از اغلب گروه ها در نقش خریدار ظاهر شدند و مجموعا 112 میلیارد تومان سهم به پرتفوی خود اضافه کردند. که بیشترین تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی در نمادهای «فولاد»، «میدکو» و «فملی» اتفاق افتاد. گفتنی است در هشت روز اخیر نقدینگی جدید سرازیر شده به بورس بالغ بر 670 میلیارد تومان بود.

ترینهای بورسی

در بین گروه های حاضر در بورس نیز فلزات اساسی، مواد شیمیایی و خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نیز «فولاد»، «فخوز» و «فملی» هرکدام به ترتیب 356، 292 و 197 واحد نماگر بازار را تقویت کرده اند.

در آن سوی بازار اما گروه رایانه روز سختی را پشت سر گذاشتند. تمام نمادهای این گروه در محدوده های منفی و اغلب صف خرید قرار گرفتند. در این بین نماد تازه وارد «سپ» نیز پس از 10 روز کاری مثبت و ثبت رشد 65 درصدی برای این مدت سرانجام به تعادل رسید و در میانه های بازار صف فروش 4 میلیونی در قیمت 984 تومان را تجربه کرد.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم روز بسیار داغ و پُرنوسانی را پشت سرگذاشت و با رشد 29 واحدی (معادل 2.3 درصد) در ارتفاع یک هزار و 287 واحدی قرار گرفت. در این بازار نیز 635 میلیون ورقه بهادار به ارزش 284 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 150 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

همچون روزهای گذشته فرابورس شاخص فرابورس تحت تاثیر معاملات پُرحجم «ذوب»، «زاگرس» و «میدکو» قرار گرفت و این سه نماد مجموعا 17 واحد شاخص را تقویت کردند.