۰ نفر

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع خاک چینی ایران مطرح شد؛

افزایش تولید٬ فروش و سود سال ۹۶ «کخاک»/ طرح‌های توسعه ای در دست اجرا

۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 280493
افزایش تولید٬ فروش و سود سال ۹۶ «کخاک»/ طرح‌های توسعه ای در دست اجرا

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع خاک چینی ایران (کخاک) برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ امروز با حضور ۸۵ درصدی سهامداران در محل مجتمع فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد و در جریان آن ۹۰ تومان به ازای هر سهم سود تقسیم شد.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع خاک چینی ایران (کخاک) برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ امروز با حضور ۸۵ درصدی سهامداران در محل مجتمع فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد و در جریان آن ۹۰ تومان به ازای هر سهم سود تقسیم شد. اقدامات سال ۹۶ شرکت به استماع سهامداران رسید و برنامه های سال ۹۷ اعلام شد.

مصوبات مجمع

صورت های مالی مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مورد تصویب مجمع قرار گرفت و معاملات مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت تنفیذ شد. سود تقسیمی هر سهم به میزان ۹۰ تومان تعیین شد. روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد. حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره به صورت ناخالص برای هر جلسه و حداکثر دو جلسه در ماه مبلغ ۹۰۰ هزار تومان و پاداش هیات مدیره در وجه اشخاص حقوقی رقم ۱۴۰ میلیون تومان تعیین شد. موسسه حسابرسی داریا روش هم به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی انتخاب شد.

اقدامات سال ۹۶

استراتژی حاکم بر شرکت در سال ۹۶ ٬ حفظ سهم نسبی بازار٬ توسعه بازار و ارتقای تکنولوژی و بهینه سازی مولفه های تولید و بهره وری منابع انسانی بود. در این راستا شرکت اهدافی چون سودآوری٬ مدیریت هزینه٬ افزایش درآمد٬ ارتقای بهره وری منابع مالی٬ ارتقای بهره وری تولید٬ بهبود ارتباط با مشتری را در حوزه حفظ سهم نسبی بازار و اهداف ارتقای تحقیق و توسعه٬ حضور در تشکل های صنفی و صنعتی٬ افزایش رضایت مشتری٬ قیمت رقابتی٬ حفظ برند٬ توسعه سبد محصول و ارتقای بازاریابی را در حوزه توسعه بازار و اهداف ارتقای مدیریت منابع انسانی٬ بهبود سیستم های IT٬ هم راستایی اهداف کارکنان با شرکت٬ ارتقای اثربخش مدیریت زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی٬ بکارگیری فناوری جدید٬ نگهداری و تعمیرات٬ ثبات کیفیت٬ بهینه سازی مصرف انرژی و ارتقای اثربخش مدیریت ایمنی و بهداشت کاری را در حوزه ارتقای تکنولوژی و بهینه سازی مولفه های تولید و بهره وری منابع انسانی دنبال کرد.

سلیمان نوروزی٬ مدیرعامل شرکت صنایع خاک چینی ایران در ابتدای جلسه به ارائه گزارش عملکرد شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ پرداخت. طبق گزارش مدیرعامل٬ شرکت صنایع خاک چینی ایران در حوزه استخراج از معادن موفق به استخراج ۷۶۲ هزار تن مواد اولیه از معدن زنوز به عنوان معدن اصلی شرکت شد. همچنین پروانه بهره برداری از محدوده اکتشافی کوهناب صادر شده است. در حوزه معدن خاک صنعتی ساری تپه نیز برنامه احداث جاده دسترسی مناسب و ایجاد سینه کار و انجام عملیات اکتشاف تفصیلی (حفاری مغزه گیری) در دست اقدام است. در سال ۹۶ حدود ۷۰۰ هزار تن مواد معدنی به کارخانه حمل شده است که نسبت به سال های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۵۸ و ۳۱ درصد افزایش داشته است. در حوزه حفاری نیز در سال ۹۶ حدود ۱۷۰۸ متر حفاری انجام شد و از ابتدای پروژه ۸۳۶۵ متر حفاری انجام شده است.

به منظور پیشبرد پروژه تولید بلوک و پانل سبک گازی و ملات خشک٬ کارهای اداری مربوط به واگذاری ۳۵ هکتار زمین انجام شد و زمین از منابع طبیعی تحویل گرفته شده است. همچنین وام ۱۲ میلیون یورویی عملیاتی شد و اولین LC حدود پنج میلیون یورو باز شد. نقشه های مربوط به پروژه نیز تهیه شده و بخشی از تجهیزات وارد شده است. 

لازم به ذکر است که شرکت افزایش سرمایه از ۱۷.۵ میلیارد تومان به ۳۷.۵ میلیارد تومان را به منظور تامین مالی این طرح توسعه ای انجام داده است.

شرکت پیشتر زمینی را از یک شخص خریداری کرده بود که در جریان این خرید٬ زمین مشکل معارض پیدا کرد؛ حدود دو ماه پیش مشکل معارض برطرف شد و اکنون کارهای انتقال در حال انجام است و برنامه پیش بینی شده برای این زمین٬ تاسیس یک شهرک صنعتی خصوصی است و مجوز آن دریافت شده است. این پروژه نیز طرح توسعه دیگری است که شرکت دنبال می کند.

در حوزه صرفه جویی انرژی نیز سه دستگاه مشعل تولیدکننده هوای داغ از نوع شعله مستقیم به جای مبدل حرارتی نصب شده که علاوه بر کاهش هزینه تعمیرات بازسازی٬ باعث کاهش مصرف انرژی گاز و برق می شود. همچنین درب های درونی برای جلوگیری از هدررفت هوای داغ ساخته و نصب شد٬ قطعات آببند درب های بیرونی کنترل شد و بازدید در قسمت بیرونی شفت های محرک ساخته و نصب شد. علاوه بر آن٬ به منظور بهینه سازی مصرف برق٬ بر روی الکتروموتورهای اصلی واحد هیدروسیکلون های طرح توسعه٬ اینورتور نصب شد. به علاوه٬ تعمیرات دوره ای دستگاه ها به طور منظم انجام شد و نوسازی ها و جایگزینی های لازم مانند نوسازی تابلوهای برق دستگاه های فیلترپرس و جایگزینی دستگاه تغذیه سنگ شکن از نوع مغناطیسی با نوع فیدر موتوری صورت گرفت. همچنین تجهیزات هیدروسیکلون ساخته٬ خریداری و راه اندازی شد. در حوزه بهداشت و ایمنی و همچنین زیست محیطی نیز اقدامات موثری در شرکت صورت گرفت.

وضعیت تولید و فروش در سال ۹۶

در حوزه محصولات فرآوری شده٬ شرکت ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن محصول دارد که در سال ۹۵ حدود ۱۳۹ هزار تن تولید کرد و در سال ۹۶ با حدود ۹ درصد افزایش٬ موفق به تولید ۱۵۲ هزار تن از این محصول شد. در حوزه محصولات درجه بندی شده٬ در سال ۹۵ حدود ۲۴۶ هزار تن محصول تولید شد که با افزایش حدود ۳۴.۶ درصدی در سال ۹۶ ٬ حدود ۳۳۱ هزار تن محصول تولید شد. به طور کلی٬ شرکت در سال ۹۵ حدود ۳۸۵ هزار تن محصول تولید کرد که در سال ۹۶ با افزایش ۲۵.۵ درصدی به حدود ۴۸۳ هزار تن رسید.

فروش مقداری شرکت در حوزه محصولات درجه بندی شده در سال ۹۵ حدود ۲۴۸ هزار تن بود که با افزایش ۲۶.۶ درصدی به حدود ۳۱۴ هزار تن در سال ۹۶ رسید. در حوزه محصولات فرآوری شده نیز شرکت در سال ۹۵ حدود ۱۲۰ هزار تن در داخل فروخت که در سال ۹۶ با ۱۰.۸ درصد افزایش به حدود ۱۳۳ هزار تن  رسید. در حوزه صادرات محصولات فرآوری شده نیز فروش ۱۳ هزار تنی سال ۹۵ با ۳۱ درصد افزایش به حدود ۱۷ هزار تن در سال ۹۶ رسید. به گفته مدیرعامل شرکت٬ به رغم رکود بازار٬ صنایع خاک چینی ایران با ارائه محصولات باکیفیت موفق به اخذ سهم بازار رقبا شد و به همین دلیل مقدار فروش شرکت در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن رشد داشت.

فروش ریالی شرکت در حوزه محصولات درجه بندی شده (داخلی) از حدود پنج میلیارد تومان در سال ۹۵ با ۴۴ درصد افزایش به حدود هفت میلیارد تومان رسید. در حوزه فروش محصولات فرآوری شده در داخل نیز از حدود ۴۷ میلیارد تومان در سال ۹۵ با ۳۱ درصد افزایش به حدود ۶۲ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسید و صادرات این محصولات از حدود پنج میلیارد تومان در سال ۹۵ با ۴۸ درصد افزایش به حدود هفت میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان رسید. به طور کلی مبلغ فروش شرکت از حدود ۵۷ میلیارد تومان در سال ۹۵ با ۳۴ درصد افزایش به حدود ۷۶ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسید.

درآمدهای غیرعملیاتی شرکت نیز در سال ۹۶ نسبت به سال پیش از آن به میزان ۱۰۰ درصد افزایش داشت و به رقم هشت میلیارد تومان رسید.

سود عملیاتی شرکت از حدود ۳۳ میلیارد تومان در سال ۹۵ با ۳۳ درصد افزایش به حدود ۴۴ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسید. سود قبل از کسر مالیات از حدود ۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۹۵ با ۴۱ درصد افزایش به حدود ۵۱ میلیارد و ۵۶۷ میلیون تومان در سال ۹۶ رسید و سود پس از کسر مالیات از حدود ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با ۳۹ درصد افزایش به حدود ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۹۶ رسید.

شرکت در سال ۹۶ از پیش بینی ها فراتر رفت و سود هر سهم سال ۹۶ که در ابتدا ۸۴ تومان و ۹ ریال و سپس ۹۸ تومان و ۳ ریال پیش بینی شده بود (با تعداد سهام ۳۷۵ میلیون سهم)٬ ۱۱۰ تومان و یک ریال محقق شد. پیش از افزایش سرمایه٬ سود پیش بینی شده هر سهم در ابتدا ۱۸۲ تومان و سپس ۲۱۰ تومان ۷ ریال بود که عملکرد واقعی شرکت با احتساب ۱۷۵ میلیون سهم برابر با ۲۳۶ تومان سود به ازای هر سهم بود.

پرسش و پاسخ

نوروزی درخصوص بودجه سال ۹۶ برای محصولات فرآوری شده اظهار داشت که پیش بینی ۱۲۵ هزار تن است که قرارداد ۱۰۰ هزار تن محصولات فرآوری شده منعقد شده و تلاش مجموعه بر تحقق بیش از پیش بینی است. او درخصوص تاثیر تحریم ها بر طرح های توسعه ای شرکت نیز اظهار داشت که ممکن است مشکلاتی ایجاد شود اما تغییرات محسوسی اتفاق نخواهد افتاد و همانطور که اشاره شد٬ پنج میلیون یورو LC باز شده و کارها در حال انجام است. او همچنین درخصوص دلیل عدم افزایش قیمت محصولات گفت: بازار کششی دارد و باید آن را در نظر گرفت؛ البته در سال جاری افزایش قیمت داشته ایم اما کشش بازار را لحاظ کردیم و به طور متوسط قیمت محصولات حدود ۱۱ درصد افزایش داشت. او درخصوص محاسبات صادرات نیز توضیح داد که محاسبات با نرخ دولت انجام می شود و نه نرخ بازار؛ به گفته او بخش محسوسی از هشت میلیارد تومان درآمد غیرعملیاتی در سال ۹۶ از همین محل بوده است.

برنامه های آتی

شرکت در سال ۹۷ با استراتژی ارتقای بازده با بهره گیری از ابزارهای مالی٬ حفظ جایگاه نخست سهم بازار کائولن در کشور و توسعه بازارهای داخلی و خارجی٬ توسعه فعالیت ها و تداوم٬ توسعه و افزایش بهره وری نیروی انسانی٬ اهداف افزایش فروش نسبت به سال قبل٬ افزایش سطح رضایت مشتریان٬ توسعه سبد محصول براساس نیاز بازار٬ توسعه محدوده جغرافیایی بازار هدف٬ توسعه بازار صادراتی٬ ارتقا و توسعه فعالیت های معدنی٬ شناسایی منابع جدید٬ ایجاد خطوط جدید برای تولید محصولات ساختمانی٬ ساخت و ارتقای خطوط تولید را دنبال می کند.