۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روزهای بی‌قراری شاخص بورس/ خروج اشخاص حقوقی در روزهای طلایی بازار

۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 279384
روزهای بی‌قراری شاخص بورس/ خروج اشخاص حقوقی در روزهای طلایی بازار

در دومین روز کاری هفته نیز رالی صعودی شاخص‌های بازار سهام با شتاب ادامه یافت و شاخص کل با افزایش ۲۰۸۱ واحدی برای اولین بار در ارتفاع ۱۰۴ هزار و ۵۳۳ واحد آرام گرفت. همچنین مجموع معاملات خرد روز جاری در بورس و فرابورس با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به روز گذشته به ۶۲۰ میلیارد تومان رسید.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران با معاملات داغ و جذاب به پیشواز تابستان رفته و در چهارمین روز متوالی سقف شکنی های شاخص کل با شیب تند امروز نیز ادامه یافت. از سوی دیگر همچنین ورود نقدینگی تازه نفس به بازار سهام همچنان با ارقام بالا توجه فعالان سایر بازارهای مالی را به خود جلب کرده است. امروز نیز خالص خرید حقیقی ها بالغ بر 90 میلیارد تومان بود. به بیان دیگر پول جدید وارد شده به بازار بیش از 90 میلیارد تومان ثبت شد که البته با توجه به رقم 138 میلیارد تومانی روز گذشته اندکی کاهش داشته است. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که از اواسط زمستان سال گذشته شاهد کوچ بیش از 100 میلیارد تومان از بازار سهام بودیم. اما از روز سه شنبه تا کنون 290 میلیارد تومان پول هوشمند جدید به بورس تزریق شده که علاوه بر جبران ماه‌های قبل، نزدیک به 200 میلیارد تومان دیگر جذب بازار شده که به نظر می رسد رکوردشکنی‌های جدید شاخص توانسته اعتماد فعالان و سرمایه گذاری بازارهای موازی را جلب کند.

photo_2018-06-18_15-41-31

از سوی دیگر اما نکته قابل توجه بازار امروز فشار فروش و عرضه های سنگین حقوقی ها به ویژه در لحظات پایانی بازار بود. به نظر می رسد با تداوم افزایش قیمت سهام و رشد شاخص شاهد خروج حقوقی ها و سهامداران عمده از نمادهای بزرگ جهت ذخیره کردن سود باشد. این روند می تواند تا حدی از شتاب روزهای اخیر شاخص بکاهد. اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که اصلاح جزیی در میانه های راه می تواند موتور محرک صعودهای آتی باشد. همچنین افت احتمالی شاخص نیز ابزاری برای عیارسنجی درجه ریسک گریزی سهامداران خرد است که می تواند ریسک گریزان را در میان های بازار پیاده کند.

در این بین اغلب کارشناسان بازار سرمایه به ادامه دار بودن رشدهای خیره کننده شاخص امیدوارند و با توجه به اقبال سرمایه گذاران رسیدن به قله های بالاتر دور از دسترس نیست. اما کارشناسانی هم هستند که صعود خیره کننده بازار سهام را نگران کننده می دانند.این عده اندک معتقدند پس از رشد چند روزه، ریسک تحریم نمایان تر خواهد شد و این موضوع جلوی تداوم رشد را خواهد گرفت. این رشد شاخص نگران کننده ترین رشد تاریخ بورس بوده٬ نه به دلیل ایجاد حباب بلکه به این دلیل که نشان دهنده ایجاد اشکال در ساختارهای اقتصادی و انتظار تورم های مخرب است.

بی توجهی بورس به افت کامودیتی‌ها

اما در آن سوی دنیا، کامودیتی ها روز سختی را آغاز کردند و اغلب با افت قیمت مواجه شدند. در ادامه افزایش نرخ بهره در آمریکا و تقویت ایندکس دلار، بازار مواد پایه دستخوش هیجانات منفی شد و به جز سنگ آهن و سرب سایر فلزات در محدوده های منفی قرار گرفتند.

از این رو یکی از گروه های پیشرو در روز معاملاتی دوشنبه، فلزات اساسی بود. به طوره ویژه می توان به صنایع فولاد و آلومینیوم اشاره کرد که همچنان به روند رو رشد و قابل توجه خود ادامه می دهند. با توجه به تنش های تجاری در سطح جهانی بر اساس وضع تعرفه بر واردات دو فلز فولاد و آلومینیوم (اعمال تعرفه 50 درصدی برای فولاد و 20 درصدی برای آلومینیوم) از سوی آمریکا موجب شده است تا عرضه و تقاضای به طور کل کامودیتی ها تحت تاثر قرار گرفته و با نوسانات قیمت تحرکات موجود را به نمایش بگذارند. البته لازم به ذکر است که افزایش قیمت دلار در بازار های رسمی که در روز های گذشته که پای خود را از مرز 7000 تومان فرا تر گذاشته است دلیل محکمی بر حضور معامله گران در مبادلات سهام شرکت های فولادی شده است.

اما در دنیای نفتی ها عربستان سعودی و روسیه ماه گذشته بدون این ‌که در ابتدا با اعضای اوپک مشورت کنند، نه تنها پیشنهاد کردند میزان تولید افزایش پیدا کند بلکه با وجود مخالفت دیگر اعضا به نظر می‌رسد افزایش تولید خود را آغاز کرده‌اند. به طوری که تولید روسیه از کم‌ تر از ۱۱ میلیون بشکه در روز به ۱۱.۱ میلیون بشکه رسید. از سوی دیگر بالاگرفتن جنگ تعرفه ای میان آمریکا و چین و اعمال تعرفه بر واردات نفت از آمریکا از سوی چین شاهد سقوط قیمت نفت سبک امریکا به زیر 63 دلار بودیم. همه این کاهش قیمت ها سبب شد تا در بازار داخلی نیز پالایشی ها برخلاف فلزی ها  روز کم تحرکی را سپری کنند و اغلب در محدوده های صفر و منفی تابلو معامله شدند. اما بررسی نموداری شاخص گروه پالایش از اتمام روند اصلاحی این گروه خبر می دهد و نمادهای اصلی این گروه می توانند نقش آفرینان روزهای آتی در تقویت شاخص باشند.

استراحت زود هنگام انبوه سازی‌ها

از سوی دیگر همچنین پس از اوج گرفتن استثنایی بازار در چند روز اخیر که تمامی نمادها را با فشار تقاضا رو به رو کرده بود امروز در میانه راه اندکی متعادل شد که با افت قیمت نیمی از نماد ها همراه شد. به طور کل در این شرایط قیمت سهام شرکت هایی که پیش از حرکت رو به بالای بازار با رشد قیمت مواجه بودند زودتر از بقیه زیر پایشان خالی شد. در این میان می توان به گروه انبوه سازی اشاره کرد که با توجه به افزایش قیمت دلار که رشد تورم را برای ماه های فروردین و اردیبهشت به ارمغان آورد، ناگزیر قیمت مسکن را تحت الشعاع قرار داده و همین امر موجب شد تا در طی یک ماه گذشته تمامی نماد های حاضر در این گروه حرکت رو به رشدی داشته باشند. امروز نیز شرکت های شاخص گروه ساختمانی (از جمله ثنوسا، ثغرب، ثپردیس و...)  در ابتدا با استقبال خریداران مواجه بودند که در ادامه با فشار عرضه و افت قیمت در لیست معاملات بازار ظاهر شدند.

اقبال بخت برگشته خودرویی‌ها

 گروه دیگری که به همین منوال حرکت کرد خودرو سازی بود که معاملات امروز اقبال را از آن ها گرفت. اما موضوع دیگری که بر عدم ثبات خرید و فروش سهام شرکت های خودرو ساز بی تاثیر نیست، فشارهای دولت بر کاهش قیمت های خودرو های داخلی و همچنین اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران که موجب هراس و خروج شرکت های خارجی، حتی با وجود عقد قرارداد های مدت دار از این صنعت شده است.

اگرچه که در اواسط هفته گذشته شورای رقابت با افزایش نرخ محصولات شرکت های سازنده خودرو موافقت کرد اما به نظر می رسد میزان افزایش نرخ نه تنها شرکت ها بلکه سهامداران آن ها را هم راضی نکرده است. با این حال همچنان شاهد اختلاف قیمت شدید انواع خودرای های داخلی، بین قیمت ارائه شده توسط کارخانه و قیمت بازار هستیم. این موضوع دو مسئله را مطرح می کند که یا نرخ های مصوب با شرایط اقتصادی و تورمی مطابقت ندارد و یا قیمت های فعلی حاصل فعالیت سوء دلالان است که البته عدم عرضه و فروش محصولات توسط نمایندگی ها بر وضعیت نابسامان دامن زد.

اخراج «خکاوه» از بورس

دیگر خبر تاثیرگذار این گروه نیز اخراج «خکاوه» از بورس بود. نماینده سازمان بورس امروز در مجمع سالانه شرکت سایپا دیزل اعلام کرد نماد معاملاتی سهام این شرکت پس از انتقال به بازار پایه بازگشایی خواهد شد. گفتنی است شرکت سایپا دیزل با تو جه به زیان انباشته سنگین و عدم توانائی شرکت برای انتشار گزارش افزایش سرمایه از این پس در بازار پایه فرابورس بازگشایی خواهد شد. سایپا دیزل در حال حاضر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داره که این رقم بیش از ۵ برابر سرمایه شرکت است. حال باید دید سرنوشت این شرکت قدیمی بورسی که از سال 1380 وارد بازار سرمایه شده است به کجا ختم می شود؟

آمار و ارقام بازار

در مجموع روز جاری شاخص کل با رشد 2.03 درصدی موفق به فتح قله 104 هزار و 533 واحدی شد. شاخص هم وزن اما با شتاب کمتری به کار خود ادامه دادو با صعود 63 واحدی در ارتفاع 18 هزار و 350 واحد قرار گرفت. گفتنی لست در روزهای پُرهیجان و صعودی بازارف اختلاف فاحش میان شاخص ها طبیعی است. چراکه توجه اغلب فعلان و سهامدارن به نمادهای بزرگ و شاخص ساز معطوف می شود و سهام کوچکتر بازار از نظرها مغفول می مانند.

در این بین امروز دو میلیارد و 551 میلیون ورقه بهادار به ارزش 710 میلیارد تومان در 137 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 570 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

اما همانطور که گفته شد معاملات در نماهای فلزی-معدنی با استقبال بیشتری برخوردار بود. از سوی دیگر بازگشایی نماد «کچاد» در قیمت 250 تومان پس از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود 33 تومانی توانست 305 واحد شاخص کل را تقویت کند. در ادامه معاملات مثبت «فولاد» و «کگل» نیز مجموعا 450 واحد شاخص را بالا بردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم با شیب کمتری نسبت به روز گذشته به صعود خود ادامه داد و نهایتا با افزایش 10.3 واحدی در پله یک هزار و 200 واحدی قرار گرفت. در این بازار نیز بیش از یک میلیارد ورقه بهادار به ارزش 323 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 150 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین فرابورسی های با اهمیت نیز نمادهای «زاگرس»، «هرمز» و «ذوب» بیشترین تاثیر مثبت را برآیفکس داشتند. گفتنی است در ادامه خروج حقوقی ها امروز در پایان بازار شاهد عرضه صف خرید میلیونی «ذوب و » متعادل شدن قیمت این سهم بودیم.