۰ نفر

در مجمع عادی سالانه شرکت کالسیمین تصویب شد؛

تقسیم سود 60 تومانی "فاسمین"/ افزایش صد درصدی سود ناخالص

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 275250
تقسیم سود 60 تومانی "فاسمین"/ افزایش صد درصدی سود ناخالص

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت کالسیمین (فاسمین) روز یکشنبه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار و گزارش هیأت مدیره این شرکت به سهامداران ارائه شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مجمع عادی سالانه شرکت کالسیمین (فاسمین) یکشنبه با حضور حداکثری (63 درصد) سهامداران در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شد. امیر رحیمی قاضی کلایه، مدیر عامل شرکت کالسیمین در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت به بررسی و تشریح عملکرد این شرکت در سال مالی 96 و مهمترین برنامه های آن برای سال جاری پرداخت. همچنین در این مجمع، حسابرس و بازرس قانونی و حسابرس مستقل گزارش خود را درخصوص صورت‌های مالی منتهی به تاریخ 29 اسفند ماه سال 1396 ارائه کردند. علاوه ‌بر این از مبلغ 329 میلیارد تومان سود قابل تخصیص تقسیم سود 60 تومانی (36.4 درصدی) برای هر سهم به تصویب رسید. براساس این گزارش، اغلب سهامداران از این تصمیم و نیز عملکرد مدیر عامل مجموعه کالسیمین رضایت داشتند.   

خلاصه ای از عملکرد مالی سال 96

بنابر اطلاعات موجود در گزارش سالانه ارائه شده این شرکت، درآمد خالص کالسمین در سال 96، 857 میلیارد تومان بوده که 275 میلیارد تومان آن سود عملیاتی و 16 میلیارد تومان آن در آمدهای غیر عملیاتی را تشکیل داده است. شایان ذکر است، سود خالص پس از کسر مالیات آن مبلغ 278 میلیارد تومان رقم خورده است. 

به گفته مدیر عامل کالسیمین، سود ناخالص شرکت در این سال مالی 210 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 95 صد در صد افزایش داشته است. 

بررسی روند پیش بینی درآمد هر سهم و عملکرد واقعی

طبق اطلاعات موجود و در بررسی روند پیش بینی درآمد هر سهم شرکت برای سال منتهی به 29 اسفند 1396، نخستین پیش بینی درآمد هر سهم 479 ریال بوده که این رقم در دومین پیش بینی به 501 ریال رسید. همچنین در ادامه پیش بینی هر سهم برای سومین و چهارمین و پنجمین دوره به ترتیب 702 و942 و 1035ریال در نظر گرفته شده که روندی صعودی بوده است. گفتنی است، سود هر سهم بر اساس عملکرد واقعی این شرکت هم 1199 ریال رقم خورده بوده است.  

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت کالسیمین در زمینه تولید شمش روی و کنسانتره سرب فعالیت می کند. باید در نظر داشت که فلز «روی» بعد از آهن، آلومینیوم و مس، چهارمین فلز مورد استفاده در دنیاست. از موارد استفاده روی می توان آلیاژهای مختلف از جمله برنج و فولاد گالوانیزه را نام برد. در این شرایط سهم شرکت از تولید محصولات عمده 20 درصد و از فروش داخلی 10 درصد بوده است.  همچنین کالسیمین 21 درصد از صادرات کشور را در صنعت فلزات اساسی سهم دارد.

 آمار تولید و فروش/    526 میلیارد تومان؛ رکورد بیشترین فروش

در مقایسه میزان تولید شرکت نسبت به سال 1395 ، 11درصد رشد داشته و مقدار فروش آن کاهش پیدا کرده است. شایان ذکر است، مبلغ فروش شرکت نسبت به سال مالی گذشته خود (95) در مجموع 76 درصد رشد داشته است. همچنین بیشترین فروش شرکت در سال 96 تاکنون به میزان 526 میلیارد تومان بوده که محقق شده است.  

طرح های توسعه 

ترمیم و افزایش تاج سد استورک، احداث سدهای باطله دپوی شماره یک و سه همچنین آماده سازی دپوی شماره سه، بررسی احداث نیروگاه 50 مگاوات تولید همزمان برق و حرارت از طرح های توسعه ای مجتمع کالسیمین این شرکت هستند. 

از طرح های توسعه ای مربوط به کارخانه روی مجموعه «کالسیمین» نیز می توان به خرید و نصب فیلتر، ساخت و احداث پودر روی به ظرفیت 5 تن در روز، خرید و نصب کوره القایی به ظرفیت 10 تن در روز، بررسی احداث کارخانه اسید سولفوریک و خرید و احداث تصفیه فاضلاب انسانی اشاره کرد. 

شایان ذکر است، در حال حاضر تعدادی ترانس و «رکتی فایر» برای تولید روزانه یکصد تن شمش در مدار قرار دارند که در صورت بروز مشکل برقی برای هر کدام از تجهیزات فوق، در خوشبینانه ترین حالت، تولید کاهش 30 درصدی خواهد داشت و به هفتاد تن خواهد رسید. براین اساس، مقرر شده بوده ترانسفورماتور معیوب UN با نظارت مشاور در مجتمع دمونتاژ، عیب یابی و تعمیر شود. 

احداث کارخانه BZS روی زنجان ازدیگر طرح های توسعه ای این شرکت است. در حال حاضر کیک های کارخانه روی زنجان جهت تبدیل به محصول BZS با کارخانه سرب و روی تهاتر می شود. در صورت احداث واحد تولید BZS در کارخانه روی زنجان، قابلیت تولید 1850 تن فلز محتوی با سود سالیانه دو میلیارد و 300 میلیون تومان محقق خواهد شد. در این شرایط به طور تقریبی روزانه 5 تن از تولید 22 تنی تضمین خواهد شد. گفتنی است، حداکثر ظرفیت قابل استفاده در خط پروسه و فرآیند برای استفاده از BZS نیز 50 درصد است.  

گفتنی است، با توجه به اینکه در انبار محصول در فصل سرما از نفت و گازوییل برای گرمایش انبار استفاده می شود. پیشنهاد شده است تا با اخذ آبونمان از گاز شهری مشکل تهیه سوخت ومسایل زیست محیطی مربوط به آن برطرف شود. از طرفی در صورت اجرای پروژه های صنعتی در محوطه انبار، زیرساخت های اولیه آن ازجمله شبکه های گاز، برق و آب تامین شود.

افزایش تولید با ورود خاک از ترکیه 

مدیر عامل شرکت کالسیمین در خصوص برنامه افزایش تولید این شرکت برای سال 97 گفت: قرار است، بیش از 50 هزار تن خاک از ترکیه  وارد کنیم. او افزود: در سال گذشته با مشکل تهیه خاک مورد نیاز رو به رو بودیم که این موضوع به دلیل رفتارهای مختلف خاک در آن بازه زمانی بوده است که برای جلوگیری از افت تولید برنامه وارد کردن خاک از ترکیه در نظر گرفته شده است.  

موفقیت های کسب شده 

مقام نخست برترین شرکت سال 1392 در شرکت های منطقه آذربایجان، کسب صادر کننده نمونه ملی در سال 1395، دریافت سومین نشان عالی مدیر سال 1396 و دریافت نشان حمایت از کالا و خدمات ایرانی و رضایتمندی مشتری در سال 1396 تنها برخی از موفقیت های کسب شده این شرکت هستند.