۰ نفر

شاخص، راه رفته را بازگشت/خرید زیرپوستی حقیقی‌ها در آستانه تعطیلات

۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 274995
شاخص، راه رفته را بازگشت/خرید زیرپوستی حقیقی‌ها در آستانه تعطیلات

امروز در حالی تمام نماگرهای بورس تهران در محدوده‌های منفی قرار گرفتند که در ابتدای معاملات جو حاکم بر بازار مثبت و پُرتقاضا دنبال می‌شد. حجم و ارزش معاملات اما نسبت به روز گذشته رشد 15 درصدی را تجربه کرده‌است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران پس از دو هفته کاری مثبت از ابتدای هفته وارد کانال نزولی شده و همچنان در این کانال به پیش می رود. به نظر می‌رسد توقف رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، جو سیاسی ناشی عدم موضع گیری صریح اروپا مبنی بر ادامه برجام ، فضای انتظاری برای انتشار گزارش‌های سالانه و غلبه نگاه کوتاه‌مدت و مبتنی بر اخبار، 4 دلیل عمده افت نماگر بورس تهران در جریان معاملات امروز به شمار می‌روند.

توقف رشد پرشتاب قیمت کالاهای جهانی

از یک ماه اخیر، روند پرشتاب رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی متوقف شد. قیمت مس امروز با کاهش 0.17 درصدی به رقم  در حوالی  به 6847 دلار در هر تن رسید. بهای آلومینیوم نیز امروز 7 دلار کاهش یافت و 2256 دلار در هر تن معامله شد. سرب اما وضعیت متفاوتی را تجربه کرد و با رشد 0.5 درصدی به سطوح 2444 دلار در هر تن صعود کرد. بهای «روی» نیز دیروز با رشد حدود 22 دلاری به 3080 دلار در هر تن رسید. به اعتقاد دو موسسه مالی بزرگ دنیا شامل بانک BofA و BMI روی تا سال 2021 از شرایط مطلوبی برخوردار است. بر اساس این پیش‌بینی‌ها، BofA به قیمت بالای 3000 دلار و موسسه BMI نرخ 2800 دلار را پیش بینی می‌کند.

نگاهی به روند معاملات صنایع بورسی نشان می ‌دهد بورس تهران از ابتدای تابستان سال گذشته، بیشتر رشد خود را مدیون افزایش قیمت‌ ها در بازارهای جهانی بوده است؛ به ‌طوری ‌که در این بازه زمانی به واسطه رشد قیمت‌ ها در بازارهای جهانی، فلزی‌ها و معدنی‌ها بیشترین بازدهی را در کارنامه فصلی خود ثبت کرده‌اند. در این میان هر چند وضعیت کنونی حاکی از توقف رشد پرشتاب قیمت‌ ها در بازارهای کالایی است اما قیمت ‌های کنونی همچنان بالاتر از بودجه شرکت ‌ها بوده و به نظر می ‌رسد تداوم این روند نیز وضعیت مثبتی را برای شرکت‌های کامودیتی‌ محور (کالایی‌ها) رقم می ‌زند. در مجموع به نظر می ‌رسد شرایط مذکور تردیدهایی را در میان فعالان بازار سهام ایجاد کرده است.

نگرانی‌های ادامه دار برجامی در بورس تهران

خروج آمریکا از برجام جوی سیاسی بر فضای اقتصاد ایران تزریق کرده است. هر چند خروج آمریکا از برجام طبیعتا اقتصاد و در صدر آن بازار سهام را تهدید می ‌کند اما واقعیت این است که خروج آمریکا از این توافق هسته‌ ای به معنای لغو برجام و بازگشت ایران به تحریم‌ های گذشته نیست؛ چرا که آمادگی کشورمان و همچنین اظهارات مقامات اروپایی نشان می ‌دهد که برجام می ‌تواند حتی بدون حضور آمریکا ادامه یابد. در نتیجه دستاوردهای برجامی برای کشورمان احتمالا پا بر جا خواهند ماند. نمونه این امر بی ‌تفاوتی بورس تهران و رشد 488 واحدی نماگر این بازار در نخستین روز معاملاتی پس از اعلام خروج رئیس‌جمهور آمریکا از برجام بود.

بورس در انتظار گزارش سالانه شرکت ها

همان‌طور که بارها مورد تاکید قرار گرفته است، این گزارش‌های سالانه هستند که می‌توانند به ‌عنوان محرک جدی گروه ‌های بزرگ بازار سهام ظاهر شده و سوخت جدید رشد بورس را فراهم آورد. همچنین از ابتدای خردادماه  تاکنون شاهد انتشار بخش زیادی از گزارش‌های عملکرد ماهانه روی سامانه کدال بودیم. روندی که طی هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت. این گزارش‌ ها از آنجا برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار از اهمیت برخوردار است که حاوی نکات مهمی از عملکرد شرکت‌ ها است.

در حال حاضر گزارش‌ های ماهانه ارسال شده روی سامانه کدال، حکایت از وضعیت مناسب شرکت ‌ها به ویژه فلزی و معدنی دارد. شرایطی که به دنبال آن انتظار می‌رود در 3 ماهه شاهد تعدیل مثبت این شرکت‌ها باشیم. از روند معاملات این روزهای بورس تهران نیز می‌ توان چنین استنباط کرد که فعالان بازار در انتظار انتشار گزارش‌های سالانه و سه ماهه ماهه بوده و تا حدودی دست از خرید و فروش سهام کشیده ‌اند. در این میان با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای جهانی طی ماه‌های گذشته، احتمالا شاهد گزارش‌های مناسبی از شرکت‌های کالایی خواهیم بود. با این وجود باید دید این شرکت‌ها تا چه میزان در استفاده از فضای پررونق بازارهای جهانی موفق عمل کرده‌اند.

غلبه نگاه کوتاه‌مدت بر معاملات سهام

در حال حاضر به نظر می‌رسد عمده فعالان بورسی به دنبال کسب سودهای زود بازده بوده و پس از شناسایی سودهایی هرچند اندک به جمع فروشندگان سهام می ‌پیوندند. هر چند این وضعیت در تمامی بازارها مشاهده می‌شود، اما میزان واکنش به اخبار و عدم توجه به تحلیل در بورس تهران نامشخص است. بر این اساس به نظر می‌رسد در شرایط کنونی گروهی که تحت تاثیر اخبار وارد گردونه معاملات می‌شوند، نقشی غالب داشته و همین امر سبب شده است تا بازار سهام نوسانات نامشخصی را تجربه کند.

در بازار امروز چه گذشت؟

در جریان دادوستدهای امروز بورس تهران، شاخص کل با افت 120 واحدی (معادل 0.13 درصدی) به ارتفاع 95 هزار و 409 واحد بازگشت. شاخص هم وزن نیز با عقبگرد 51 واحدی (افت 0.3 درصدی) به رقم 17 هزار و 247 واحد رسید.

امروز همچنین بازار سهام شاهد رشد ارزش معاملات بود. دیروز سهامداران بورس تهرانحدود 862 میلیون ورقه بهادار در 48 هزار نوبت دست به دست کردند که ارزش این مبادلات 346 میلیارد تومان برآورد شد. البته گفتنی است ارزش معملات خرد سهام و حق تقدم در بورس تهران به رقم 112 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته رشد 15 درصدی داشته است. افزایش ارزش معاملات مربوط به تمرکز در برخی نمادهای فلزی و پالایشی بود اما با این تفاوت که در فلزی ها حقیقی ها در نقش خریدار ظاهر شدند و در گروه پالایشی حقوقی ها به دفاع تمام قد از نمادهای این گروه پرداختند.

همچنین امروز خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار در مسیر حقوقی به حقیقی بود. این جابه ‌جایی‌ رقمی معادل 10میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی ‌ها به سبد سهام معامله ‌گران حقیقی منتقل کرد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌ گران حقیقی به نماد معاملاتی «هرمز» و«کچاد» اختصاص داشت. به این ترتیب امروز  حدود 17 میلیون سهم «هرمز» به ارزش 2.7 میلیارد تومان به نفع معامله ‌گران حقیقی بازار منتقل شد. پس از «هرمز»، بیشترین خالص خرید حقیقی‌ ها در نماد معاملاتی «کچاد» شکل گرفت. به این ترتیب 11 میلیون سهم «کچاد» به ارزش 1.8 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

در آن سوی بازار اما بیشترین تحرک حقوقی‌ ها در نماد معاملاتی شرکت «خودرو»، «فارس» دیده شد. به این ترتیب طی معاملات روز جاری، افزون بر 1.5 میلیون سهم «خودرو» از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل 0.69 میلیارد تومان داشت. «فارس» نیز امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از 600 میلیون تومانی به نفع حقوقی‌ها بود.  

ترین های بورسی

در بین صنایع بورسی، سه گروه فلزات اساسی، کانه های فلزی و خودرو امروز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین سه نماد «ومعادن»، «کگل» و «فملی» هرکدام به ترتیب 62، 45 و 43 واحد شاخص کل را تقویت کردند. اما در سمت منفی های کم رنگ نیزمعاملات منفی نفتی ها از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند. از این رو «فارس»، «پارسان» و «اخابر» مجموعا 141واحد شاخص را عقب کشیدند.

چه خبر از دنیای رنگین فلزات

امروز نیز شاهد اقبال جسته گریخته حقیقی ها در برخی نمادهای گروه فلزی و معدنی بودیم طوری که اغلب نمادهای این گروه ها به جز «فولاژ» و «کاوه» معاملات مثبتی را تجربه کردند. نماد هایی از جمله «فاسمین» پس از بازگشایی و تقسیم سود 60 تومانی امروز در نوسانات مثبت بازگشایی شد و در محدوده قیمتی 4965 ریال قرار گرفت. شرکت مذکور، تولید کننده دو محصول عمده شامل شمش روی و کنسانتره سرب است که مقدار فروش در اردیبهشت ماه به ترتیب 312 درصد رشد و 69 درصد افت نسبت به ماه ماقبل خود دارد. همچنین درآمد محقق شده در ماه مورد گزارش نسبت به فروردین ماه سال جاری با 251 درصد رشد همراه بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 165 درصد رشد رو به رو بوده است. موضوعی که در این گزارشات مشاهده می شود کاهش نرخ های فروش در اردیبهشت نسبت فروردین ماه است.

دیگر نماد پیشتاز این گروه نماد «فسرب» بود که با صف خرید حدود یک میلیارد تومانی به کار امروز خود پایان داد. شرکت ملی سرب روی ایران در مدت سه روز معاملاتی پس از باز گشایی نماد (پس ازبرگزاری مجمع عمومی سالیانه و عدم تقسیم سود) با 14 درصد رشد قیمت خود را به سطح 354 تومان رساند که می توان گفت اندکی با سقف قیمت تاریخی خود در 4 سال اخیر فاصله دارد. طبق گزارش اردیبهشت ماه، شرکت موفق به فروش 19 میلیارد تومان انواع  محصولات شده است که در مقایسه با فروردین ماه 364 درصد رشد داشته و نسبت به زمان مشابه در سال 96، 209 درصد رشد نشان می دهد که حاکی از افزایش شدید مقدار فروش و در کنار آن افزایش نرخ ها است.

در صنعت مس نیز که در روز های اخیر قیمت این فلز سرخ رو به افزایش گذاشته است، از کاهش تولید جهانی حکایت دارد، به طوری که میزان تولید جهانی فلز مس در سه ماهه اول سال 2018 نسبت به فصل پایانی سال 2017 4.8 درصد افت داشته است.  در داخل نیز آمار ها نشان از رشد 10 برابری تقاضای در بازار را دارد که از عدم اطمینان مصرف کنندگان مس نشات می گیرد. زیرا با توجه به شرایط به وجود امده در سطح جهانی و همچنین شرایط حاکم در داخل کشور (به  طور مثال کم آبی که) که می تواند اثر به سزایی در میزان تولید و قیمت در روز های آتی داشته باشد مصرف کنندگان عمده را بر آن داشته است که خرید های به میزان نیاز ماهانه را جایگزین خرید های هفتگی کنند.

در این صنعت نماد «فملی» را داریم که پس از دست یابی به قیمت 278 تومان در روز های پایانی سال گذشته با اصلاح 13 درصدی قیمت همراه شد و افزایش قیمت در روز های اخیر مقداری از آن را جبران کرده و در محدوده 260 تومان جای گرفته است.

و اما «فباهنر» که به تازگی مجمع عادی سالانه خود را با تقسیم سود 62 تومانی در میان سهامدارانش برگزار کرده است، امروز در نوسانات مثبت معامله شد و در نهایت به قیمت 393 تومان به ازای هر سهم به کار خود خاتمه داد. در گزارش عملکرد اردیبهشت شرکت مس شهید باهنر رشد دو برابری مبلغ فروش در مقابل اردیبهشت سال گذشته مشاهده می شود که این افزایش درآمد تنها به دلیل افزایش نرخ های جهانی مس بوده زیرا مقدار فروش شرکت در ماه یاد شده نسبت به ماه دوم سال 95 با کاهش 4 درصدی مواجه بوده است. در چنین شرایطی تنها، قیمت جهانی مس تعیین کننده میزان درآمد شرکت می باشد که این امر بر میزان ریسک های موجود اثر بسزایی دارد.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز برای سومین روز متوالی افت را تجربه کرد و با کاهش 2.7 واحدی به رقم یک هزار و 100 واحد رسید. در این بازار نیز 266 میلیون ورقه بهادار به ارزش 253میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 42 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی، معاملات منفی «زاگرس»، «مارون» مجموعا 4 واحد شاخص فرابورس را عقب کشیدند اما معاملات مثبت  «خراسان»، «هرمز» تاحدی از افت بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.