۰ نفر

رشد 348واحدی شاخص کل در سیزدهمین روز رالی صعود/فرش قرمز حقیقی‌ها برای فلزی‌های بورسی

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴
کد خبر: 274248
رشد 348واحدی شاخص کل در سیزدهمین روز رالی صعود/فرش قرمز حقیقی‌ها برای فلزی‌های بورسی

تمام نماگرهای بازار سهام در اولین روز هفته ، رشد قابل قبولی را ثبت کردند. اقبال گسترده حقیقی‌ها به گروه فلزی و کوچ نقدینگی از پالایشی‌ها مهم‌ترین اتفاق امروز بورس تهران به شمار می‌رود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در ادامه بازپس گیری قله های از دست رفته، شاخص کل امروز و در سیزدهمین روز پیاپی صعودی که از چهارشنبه دو هفته پیش آغاز شد، فاصله خود را از کانال 96 هزار واحد کمتر کرد. این امر در شرایطی برای معاملات امروز ادامه داشت که عمده رشد نماگر این بازار تحت تاثیر تقویت تقاضا و تحرک سهامداران در چند نماد یا چند گروه رخ داده است. به عبارت دیگر افزایش تحرک سهامداران در معاملات روز جاری به ‌صورت عمده در نمادهای فلزی دیده شد و این تحرک در سایر گروه ها فراگیر نبود. در این میان گروه‌های کالایی بار دیگر محل تمرکز توجه سهامداران بودند. البته توجه به نمادهای کالایی نیز به‌صورت پراکنده رخ داد. به عبارت دیگر توجه سهامداران معطوف به تمام نمادهای کالایی نبود.

در تابلوی معاملات امروز بورس تهران صف آرایی حقیقی ها برای فروش سهام پالایشی و خرید از نمادهای فلزی بسیار پُررنگ بود. به نظر می رسد عملکرد فراتر از انتظار نمادهای پیشروی فلزی و همچنین رسیدن قیمت سهام این گروه به محدوده های جذاب از عوامل اصلی ورود نقدینگی باشد.

آمار و ارقام بازار امروز

معاملات اولین روز هفته بورس تهران با رشد 348 واحدی شاخص کل (معادل 37/ ۰ درصد) به پایان رسید. شاخص هم وزن نیز با افزایش 35 واحدی (رشد 21 درصدی) به ارتفاع 17 هزار و 371 واحد رسید. در این بین 202 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 397 میلیارد تومان در 74 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 170 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

ترین های بورسی

در بین صنایع بورسی، سه گروه فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و کانه های فلزی امروز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین سه نماد «فولاد»، «کگل» و «فملی» هرکدام به ترتیب 213، 147 و 92 واحد شاخص کل را تقویت کردند. اما در سمت منفی های کم رنگ نیزمعاملات منفی پالایشی ها از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند. از این رو «شبندر»، «پارسان» و «شپنا» مجموعا 230 واحد شاخص را عقب کشیدند. اما به عقیده کارشناسان جو هیجانی منفی این روزهای سهام گروه پالایشی موقتی و زودگذر است و جنبه بنیادی ندارد. ازاین رو می توان به روزهای خوش این صنعت استراتژیک امیدوار بود. به نظر می رسد با ارائه گزارش های سالانه حسابرسی شده شرکت های پالایشی در تیرماه شاهد اقبال مجدد فعالان بازار به نمادهای این گروه باشد.

 کوچ مجدد حقیقی ها از پالایشی به فلزی

در معاملات اولین روز هفته، شاهد چرخش زمین بازی معامله ‌گران حقیقی بورسی بودیم. به این ترتیب امروز، افزون بر 34 میلیارد تومان سهم از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله ‌گران حقیقی افزوده شد. همچنین معامله‌ گران خرد بازار با خریدهای پرحجم خود در سهام گروه فلزی تغییر مالکیت 25 میلیارد تومانی در این گروه را به سمت خود هدایت کردند.  بیشترین خرید سهامداران حقیقی به ارزش 12 میلیارد تومان در نماد «فولاد» شکل گرفت. پس از آن شاهد تغییر مالکیت 7.3 میلیارد تومانی در فولاد کاوه جنوب کیش از حقوقی به حقیقی بودیم.

اما در سمت دیگر این میدان، تحرک حقوقی ها بیشتر در گروه پالایشی و به نمایندگی «شبندر»، «شپنا» و «شبریز» اتفاق افتاد. از این رو امروز 7.5 میلیون سهم از پالایش نفت بندر عباس به مبلغ 3.4 میلیارد تومان به پرتفوی حقوقی ها انتقال یافت. بعد از آن اما بیشترین خرید حقوقی در نماد «رانفور» به میزان 2.6 میلیارد تومان به چشم می خورد.

فولادی ها در صدر

در جریان داد و ستدهای امروز بار دیگر توجه سهامداران به نمادهای فلزی جلب شد. در این میان، نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل قرار گرفت. در شرایطی که احتمال افت قیمت فولاد به دلیل نزدیک شدن به فص گرما و افت تقاضای فولاد،  نگرانی‌هایی را میان فعالان تالار شیشه‌ای به وجود آورده بود، عملکردهای جذاب فولادی ها در همن اوایل سال انتظارها برای رشد قیمت را بیشتر کرد.

با این حال عرضه سهامداران عمده نیز در این میان می‌تواند از قدرت حرکت فولاد در مسیر صعودی بکاهد. در مجموع در معاملات امروز «فولاد» با رشد قیمتی 4.14 درصدی مواجه شد و بیش از 213واحد نماگر اصلی بازار سهام را ارتقا داد. همچنین، «کاوه» 5 درصد افزایش قیمت داشت و فولاد ارفع رشد حدود 5 درصدی را در معاملات امروز تجربه کرد. دیگر نماد هم‌ گروهی فولاد مبارکه اصفهان، یعنی «فخوز» معاملات امروز خود را با رشد 3.8 ۰ درصدی قیمت پشت‌ سر گذاشت. بنابراین، یکی از گروه‌هایی که مورد توجه معامله‌گران در روز گذشته بود صنعت فولاد بود.

چه خبر از دیگر فلزی‌ها؟

علاوه بر فولادی‌ها، تولیدکننده‌های روی فعال در بورس تهران دیروز شاهد تقویت تقاضا بودند. امری که البته چندان پایدار نبود. این تقاضای شکننده به دلیل بهبود روند قیمتی روی در بازارهای جهانی رخ داد. در ساعات ابتدایی معاملات بورس تهران بهای فلزات در بازارهای جهانی با وجود رشد اندک شاخص دلار در روند صعودی حرکت کرد. قیمت روی بار دیگر خود را به مرز ۳هزار و ۳۰۰ دلار در هرتن نزدیک کرد.

این امر موجب شد تولید‌کننده‌های روی فعال در بورس تهران مورد توجه سهامداران قرار گیرند. بر همین اساس «فاسمین» با حجم اندکی در محدوده مثبت معامله شد. «فرآور» و «فزرین» نیز که از ابتدای ساعات معاملاتی در مسیر رشد قیمتی حرکت می‌کردند با وجود عرضه های زیاد همچنان در محدوده های مثبت قوی به کار خود پایان دادند.  

در سوی دیگر داد و ستدهای این گروه، نماد ملی مس ایران در ابتدای ساعات معاملاتی با افت قیمت مواجه شده بود با این حال در دقایق پایانی داد و ستدها با ثبت رشد 2.5 درصدی یک روز سبزپوش دیگر را تجربه کرد. به نظر می‌رسد این امر به دلیل ضعف معاملات مس در بازارهای جهانی در ساعات ابتدایی معاملات رخ داد. «فباهنر» اما رشد قیمتی بیش از 2.7 ‌درصدی را تجربه کرد  رصد تحولات این گروه نشان می‌دهد مطابق آنچه که گفته شد، در شرایط کنونی و در سایه تردیدها روند سهام نمادهای زیر مجموعه این صنعت به میزان قابل توجهی با یکدیگر متفاوت است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز همچون سایر نماگرهای بازار سهام اول هفته را سبز رنگ آغاز کرد و با افزایش 3.8 واحدی به رقم یک هزار و 110 واحد رسید. در این بازار نیز 266 میلیون ورقه بهادار به ارزش 322میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 61 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی، معاملات مثبت «هرمز»، «ذوب» و «ارفع» تلاش کردند شاخص فرابورس را مجموعا 6 واحد افزایش دهند اما معاملات منفی «زاگرس»،«مارون» و«شاوان» مجموعا 3 واحد آیفکس را عقب کشیدند.