۰ نفر

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

از مسیر بورس کالا، نبض بازار جهانی زعفران را در اختیار می‌گیریم

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۲۱
کد خبر: 273707
از مسیر بورس کالا، نبض بازار جهانی زعفران را در اختیار می‌گیریم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امروز با راه اندازی قرارداد آتی زعفران ایران به عنوان بزرگ ترین تولید کننده و صادرکننده جهان، تلاش خواهیم کرد تا از طریق مکانیسم های بورس کالا، ایران به تنها مرجع قیمتی این محصول در بازارهای جهانی تبدیل شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بورس کالا، مراسم راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران ساعاتی پیش با حضور علی اکبر مهر فرد معاون وزیر جهاد کشاورزی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، حسین شیرزاد رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی و جمعی از مدیران بخش کشاورزی و بازار سرمایه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امروز شاهد آغاز معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران هستیم که در این خصوص معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در راه اندازی معاملات گندم و هم در معاملات زعفران تلاش های زیادی انجام دادند که امیدواریم شاهد عرضه مستمر این محصول در بورس کالای ایران باشیم.

او افزود: بورس کالای ایران در دنیا از لحاظ تنوع محصول بی نظیر بوده و وجود زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک و ارزشمند در این بورس ضروری است.

محمدی در ادامه به تجربه استفاده از قراردادهای آتی در سایر کشورهای دنیا اشاره کرد و افزود: استفاده از قراردادهای آتی در محصولات کشاورزی سابقه قدیمی دارد به طوری که قراردادهای آتی در اکثر کشورهای دنیا معامله شده و نوسان شدید قیمتی و عدم ثبات قیمت  را پوشش می دهد.

او خاطرنشان کرد: این در حالی است که وجود مشکلاتی همچون نبود گردش شفاف اطلاعات، حضور گسترده واسطه ها به شکل غیر منصفانه و وجود پدیده سلف خری به مفهوم منفی در کشورهای در حال توسعه باعث شد تا برای برای حل این مشکلات بازارهای آتی و نظام یافته که بورس نمونه عالی آن است، تشکیل شود زیرا بورس های کالایی می توانند نوسانات قیمتی و ریسک های شدید را پوشش می دهند.

محمدی در ادامه به مزایای به کار گیری قراردادهای آتی اشاره کرد و گفت: مدیریت ریسک قیمت، تسهیل فرآیند کشف قیمت، افزایش شفافیت،کمک به توسعه بازار ، تسهیل معاملات فیزیکی و افزایش شفافیت بازار از مزایای به کارگیری این قراردادها است.

او یادآور شد: در اکثر کشورهایی که محصولات کشاورزی دارند بورس کشاورزی فعال بوده و قرارداد آتی نیز در آن معامله می شود به طور مثال در هند قراردادآتی هل و نعنا، چین قرارداد آتی سویا و ذرت، در برزیل قرارداد آتی دام زنده و قهوه عربی مورد معامله قرار می گیرد و مالزی از قرداد آتی روغن پالم استفاده می کند.

به گفته ی رئیس سازمان بورس، اگر قراردادهای آتی در بخش کشاورزی مورد معامله قرار گیرد اثرات متعددی از جمله تنظیم قیمت، تسهیل صادرات، صیانت از منافع ملی و دستیابی کشاورزان به دسترنج واقعی خود دارد که این موارد در خصوص زعفران نیز مصداق پیدا می کند زیرا قیمت خرده فروشی زعفران با قیمتی که در بورس کالا کشف می شود و قیمتی که در جهان از فرآوری این محصول به دست می آید، نشان می دهد که جا برای صیانت از منافع ملی در این محصول زیاد است و باید از این فرصت استفاده کرد.

او یادآور شد: این اتفاق در کشورهای مختلف نیز رخ داده است به طوری که دربورس دالیان چین افزایش نقدشوندگی معاملات محصولات کشاورزی را به دنبال داشته و در بورس هند به عنوان ابزار مدیریت ریسک مورد استفاده قرار گرفته است همچنین بهبود گردش اطلاعات، بهبود استاندارد های کیفی قابل اتکا و ایجاد اطمینان در خریداران و صادرکنندگان از دیگر مزایای استفاده از این ابزار است.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه زعفران به عنوان یکی از محصولات بسیار مهم بخش کشاورزی بوده و ارزش بالایی دارد ، تصریح کرد: در مورد قراردادهای آتی زعفران شرایط لازم برای موفقیت این محصول در بورس کالای ایران فراهم است به طوری که با راه اندازی قرارداد آتی زعفران ایران به عنوان بزرگ ترین تولید کننده و صادرکننده جهان از این امر استفاده خواهد کرد و مرجعیت قیمتی این محصول در بازارهای بین المللی و ایجاد بازار نقدی قوی برای این محصول حاصل می شود.

محمدی اضافه کرد: همچنین وجود نوسانات قیمتی دارایی پایه و نیاز به مدیریت ریسک با قرارداهای آتی اتفاق خواهد افتاد و نیز بازیگران متعدد از تلاقی عرضه و تقاضا ایجاد می شود این در حالی است که انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی حمایت منظم تری از طریق بورس کالا و معاملات زعفران داشته باشد.